گله کردن را تبدیل به پیدا کردن راه حل عالمانه کنیم
کد خبر: 4053315
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴

گله کردن را تبدیل به پیدا کردن راه حل عالمانه کنیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به مسائل و مشکلات جامعه کارگری گفت: باید گله کردن را تبدیل به راه حل پیدا کردن کرد و راه حل عالمانه را پیشنهاد داد تا حامی آن راه علمی باشیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 8 اردیبهشت در دیدار با مجموعه مدیران اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به آیه 39 سوره نجم «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ و (نمی‌داند) اینکه برای آدمی جز آنچه به سعی و عمل خود انجام داده (ثواب و جزایی) نخواهد بود»، گفت: مسائل جامعه کارگری مسئله دیروز و امروز نیست. تقریباً بیش از یک قرن به صورت رسمی در دنیا این بساط به صورت سئوال جدی مطرح شده است. باید تاریخ بررسی شود و نگاه تاریخی به مسئله در حل مسئله کمک می‌‌هد ولی متاسفانه در جامعه ما به این موضوع به قدر کافی توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان نگاه غیرعلمی به این مسئله داشت زیرا حل نخواهد شد، افزود: وقتی بررسی می‌کنیم بیش از 100 سال در دنیا مسائل جامعه کارگری وجود داشته و این سئوال بوده است، چطور برخی کشورها در این زمینه پیشرفته کرده‌اند؟ آیا پول من و شما را نبرده‌اند و حال ادعای پیشرفته بودن می‌کنند؟ نه فقط پول ایران بلکه پول کشورهای دیگری را نیز برده‌اند و خود بهره‌مند شدند. مگر آفریقا از نظر منابع بیشتر از اروپا نبوده است؟ البته با اینکه دنیا را دوشیده‌اند و پول‌ها را جمع کردند هنوز مسئله خود را نتوانسته‌اند حل کنند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: نهضت ضد سرمایه‌داری در فرانسه راه انداخته‌اند. همین سرمایه‌داری که همه پول و منابع کشورهای دیگر را برده‌اند هنوز در کشورهای خود بر سر آن گیر هستند.  برای مسائل کارگری 2 راه حل بیشتر به ما نشان نداده‌اند. یکی همین سرمایه‌داری است که خود در آن مشکل دارند و یک راه حل هم همانی است که کمونیست‌ها گفتند و از تمدن اروپایی همین دو راه حل بیرون آمده است برای کمونیست‌ها هم که شاهد فروپاشی شوروی بودیم. این دو راه حل بیشتر در دنیا نبوده است و باید اول این دو را بررسی کنید.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه امروز باید دانش و تجربه بشری را بررسی کنیم و بعد ببینیم راه حل پیشنهادی ما که مسلمان و منتظر ظهور امام زمان(عج) هستیم، چیست، گفت: خانه کارگر، جامعه کارگری و امثالهم باید طوری این پرسش را بزرگ کنند و از اهل علم راه حل بخواهند و اینکه همه گله داریم به این علت است که معلوم نیست به اصل مسئله پرداخته‌ایم یا نه؟

وی با بیان اینکه خانه کارگر فارس می‌تواند کار اساسی کند یعنی گله کردن را تبدیل به راه حل پیدا کردن کنید و راه حل عالمانه را پیشنهاد دهید و من هم حامی آن راه حل علمی باشم، گفت: راه حل مارکسیستی و کمونیستی به جایی نرسیده است و نباید دنبال آن برویم البته عده‌ای هم رفتند و باز به جایی نرسیده‌اند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه راه حل سرمایه‌داری هم دچار مشکلات سنگینی است و باید این مشکلات را بشناسیم و آن را بررسی کنیم، گفت: آیا ما به عنوان مسلمان راه حل سومی داریم؟ این موضوع را به صورت مباحث نظری باید پیگیری کنیم و برای این کار باید راه‌ها را سنجید و جواب علمی ارائه داد.

وی با تأکید بر اینکه باید از نظر تولید ثروت در جایی باشیم که بگوییم به اندازه نیاز مردم خود ثروت تولید می‌کنیم، گفت: باید بررسی کنیم نقش بخش کارگری برای افزایش تولید ثروت چیست؟ مسئله تولید را که امسال رهبری به صورت جدی تاکید فرمودند را هرچقدر جلو ببریم توقع داریم به موازات آن همان قدر مشکل جامعه کارگری برطرف شود زیرا مشکل این است که ما تولید ثروت به اندازه کافی نداریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: 70  درصد اشتغال ما در بخش خدمات است یعنی تولیدکننده نیست و ثروت ایجاد نمی‌کند. 70  درصد مشتغلین در غیر بخش تولید است یعنی پول می‌گیرد اما تولید ثروت نمی‌کند و صرف خدمات است، معلوم است نمی‌توانیم مخارج را تامین کنیم و باید این را اصلاح کنیم.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: باید بپذیریم که بسیاری اوقات اکثر مدیران به بخش خدمات فشار می‌آورند اما این ایجاد اشتغال هزینه بر است چون هرچه در بخش خدمات نیرو اضافه می‌کنیم بار آن بر روی بخش تولید می‌رود. باید بررسی کنیم در بخش تولید چقدر ثروت تولید کرده‌ایم تا این مسیر را تغییر ندهید مسئله حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کارگر تولید ثروت می‌کند، گفت: باید تولیدکننده ثروت را دریابیم و مجموعه کارفرمایان و کارگرانی که در تولید زحمت می‌کشند اصل و محور هستند تا اینها را رشد ندهیم مسئله حل نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha