کانون‌های فرهنگی مساجد دومین پتانسیل مردمی کشور است
کد خبر: 4052726
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

کانون‌های فرهنگی مساجد دومین پتانسیل مردمی کشور است

مدیرکل امور استان‌ها ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پس از پایگاه‌های بسیج به‌عنوان دومین پتانسیل مردمی کشور به شمار می‌روند بنابراین می‌توانند در راستای فرهنگ و معنویت اثرگذار باشند.

کانون‌های مساجد

محمد ابدالی تکلو، مدیرکل امور استان‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در مراسم تکریم و معارفه مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین که امروز پنجم اردیبهشت در سالن مولانا برگزار شد، اظهار کرد: ۲۱ سال از راه‌اندازی کانون‌های مساجد در استان قزوین می‌گذرد و نیاز به دمیدن روح تازه در کانون‌ها داشتیم برای همین مدیری جوان را انتخاب کردیم که این مدیر در مباحث کارآفرینی و اشتغال اقدامات خوبی در کارنامه دارد.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پس از پایگاه‌های بسیج به‌عنوان دومین پتانسیل مردمی کشور به شمار می‌روند. ۵۵ هزار پایگاه مقاومت بسیج و ۱۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور وجود دارند که پتانسیل بزرگی برای نظام هستند؛ کانون‌های مساجد می‌توانند در راستای فرهنگ و معنویت اثرگذار باشند اما این پتانسیل باید و شاید دیده نشده است.

مدیرکل امور استان‌ها ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: روند و شرایط کانون‌های مساجد ورود به مباحث سیاسی نیست بلکه منش ما، منش حاج قاسم سلیمانی و خط ما، خط ولایت و رهبری است. در دوران کرونا بیش از دوسوم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد درگیر مسائل عام‌المنفعه بودند اما بازتابی از آن در جامعه مشاهده نشد، بچه‌های مساجد با نگاه معنوی و بدون توقع دیده شدن این اقدامات را انجام دادند.

وی اشاره کرد: در دوران شیوع کرونا نه تنها این ویروس به عملکرد فرهنگی هنری مساجد ضربه نزد بلکه فرصتی را برای رشد کانون‌ها فراهم و تعداد اعضای این کانون‌ها در این دوران افزایش پیدا کرد.

ابدالی تکلو تصریح کرد: مدیر جدید علاوه بر ادامه دادن روند گذشته باید برنامه‌های خود را پیاده کند و در این راستا انسجام و ترکیب نیروهای ستادی می‌تواند تأثیرگذار باشد چون موفقیت در سایه همدلی و کار تیمی شکل می‌گیرد.

تحول در کانون‌های مساجد قزوین

محمدحسین فائزی، مدریکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: از امروز کانون مساجد استان قزوین به جوانی تازه نفس سپرده می‌شود؛ معتقدیم در اداره کل ارشاد نباید تولی‌گری کنیم بلکه گروه‌های مردمی باید این امر را انجام دهند. از این پس در کانون‌های فرهنگی مساجد باید تحول ایجاد شود برای همین توقع از مسئول جدید بسیار است.

وی ادامه داد: دوران تأسیس و تثبیت گذشته است و اینک دوران تحول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است و امیدواریم این تحول به جریان‌سازی منتهی شود.

مسجد رسانه اختصاصی اسلام است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی رمضانی، مسئول پیشین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین نیز اظهار کرد: بر اساس احادیث در قیامت قرآن، مسجد و عترت از ما شکایت خواهند داشت؛ در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در مقوله قرآن کریم با بضاعت اندک خود نمایشگاه قرآن برگزار کردیم و در خصوص مسجد همه تلاش خود را به کار بستیم تا آن‌ها را فعال کنیم.

وی اضافه کرد: کار در مسجد دشوار است چون نوع نگاه و سلایق مختلف وجود دارد برای همین باید انعطاف بسیاری داشته باشیم؛ امروز بحث‌های سیاسی مقدم بر مباحث فرهنگی است اما باید گفت که مسجد جای پذیرفتن حزب نیست و باید اندیشه فرهنگی ایجاد کنیم.

مسئول پیشین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین تصریح کرد: مسجد نه تنها مکانی برای عبادت بلکه جایی برای زندگی است و نگاه تک‌محصولی به مسجد نتیجه نخواهد داد؛ مسجد رسانه اختصاصی اسلام است فراموش نکنیم که مسجد به سلایق مختلف نیاز دارد و علاوه بر آن محلی برای اشتغال، تربیت، اقدامات فرهنگی و دیگر مسائل جامعه است که امیدواریم با مدیریت جدید اتفاقات خوبی در مساجد بیفتد.

ضرورت گفتمان‌سازی گام دوم انقلاب در مساجد

محمدحسین باغبان‌ها، مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین بیان کرد: در کانون مساجد سوخته‌چنار و کانون امام موسی صدر مسجد امام حسین (ع) فعالیت داشتم و باید بگویم که از دوران نوجوانی در کانون این ۲ مسجد بزرگ شدم.

وی افزود: مساجد در ۴۰ سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی جریان‌سازی داشتند و در گام دوم باید اتفاقات جدیدی در مساجد رقم بخورد؛ در طول ۴۰ سال گذشته شاهد رونق بیشتر مساجد بودیم و اتفاقات، حرکات جهادی و مراسم‌های بسیاری در مساجد برگزار شده است.

مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اشاره کرد: فعالیت مساجد پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، در ۴۰ سال نخست انقلاب نقش مسجد جدی‌تر دیده و سال به سال پررنگ‌تر شده است، امروزه گفته می‌شود جوانان نسبت به حضور در مسجد رغبت ندارند ولی آمارها این را نشان نمی‌دهد.

وی گفت: در گام دوم انقلاب باید مساجد در حوزه‌هایی نظیر گفتمان‌سازی، تربیت، سبک زندگی اسلامی و همراهی با محرومین وارد میدان شوند و علاوه بر آن معنویت و امید به جامعه دمیده شود؛ فراموش نکنیم مساجد انسان‌ساز هستند بنابراین باید به پایگاه‌ها و هسته‌های فرهنگی اجتماع تبدیل شوند.

باغبان‌ها مطرح کرد: در امتداد فعالیت کانون‌های مساجد در قزوین باید برای مدیریت هماهنگ گام برداریم تا اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد؛ در مساجد باید به هنر توجه کنیم چراکه توجه به هنر، اثرگذاری کار فرهنگی را چند برابر می‌کند.

انتهای پیام
captcha