جایگاه انسان در پازل هستی در شب قدر مشخص می‌شود
کد خبر: 4051628
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

جایگاه انسان در پازل هستی در شب قدر مشخص می‌شود

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه در شب قدر، اندازه و جایگاه هر فرد در جهان هستی مشخص می‌شود، گفت: هر انسانی دارای جایگاهی در پازل هستی است که باید آن را بشناسد و سعی کند در آن جایگاه رشد کند.

حسین مطیع عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان

حسین مطیع، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره فلسفه شب قدر، اظهار کرد: قانونی در جهان هستی وجود دارد که بر اساس آن، خداوند در مواقع خاصی الطاف و عنایات ویژه‌ای برای بندگان خود قائل می‌شود و این اوقات خاص می‌تواند در روز باشد یا در شب، ولی به نظر می‌رسد بهره شب از این مواهب بیشتر از روز است و یکی از این اوقات، قطعاً شب قدر خواهد بود.

وی افزود: شاید شب قدر به لحاظ نجومی، تفاوتی با شب‌های دیگر نداشته باشد، ولی به‌دلیل لطفی که خداوند برای بندگان خود قائل می‌شود، عنایت‌های ویژه‌ای در این شب مرحمت می‌کند. برای مثال، به تعیین مقدرات بندگان می‌پردازد و از آنها می‌خواهد در این شب به درگاهش دعا کنند تا دعایشان را اجابت کند و مقدرات خوبی برای آنها رقم بزند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: در خصوص شب قدر، اسراری وجود دارد که ما از آنها آگاه نیستیم. برای مثال، از نزول روح در شب قدر سخن گفته شده است که ماهیت آن برای ما مشخص نیست و خداوند نیز خطاب به پیامبر(ص) فرمود: «و تو چه می‌دانی که شب قدر چیست.» در واقع، شب قدر بسیار عظیم و از حدس و گمان پیامبر(ص) بالاتر است. به همین دلیل، توصیه شده که این شب را از دست ندهیم و در سال، سه شب را به احیا و شب‌زنده‌داری بپردازیم.

وی درباره اسرار شب قدر در متون اسلامی، گفت: در احادیث و عرفان اسلامی، به بعضی از اسرار این شب اشاره شده و آنچه در احادیث آمده، با اطمینان بیشتری همراه است. آنچه عرفا در خصوص اسرار شب قدر گفته‌اند، بعضاً جنبه ذوقی دارد و به احساسات ناشی از مکاشفه مربوط می‌شود. این‌ها ممکن است برای برخی قابل استفاده باشد، ولی زیاد موثق و مستند نیست. شخصی نزد امام صادق(ع) رفت و از معنای قدر پرسید، امام در پاسخ فرمود، قدر به معنای اندازه است و در شب قدر، اندازه و جایگاه هر فرد در جهان هستی مشخص می‌شود. در حدیث دیگری آمده است: «خدا رحمت کند هر کس را که قدر خود را می‌شناسد». این حدیث، پیش‌فرضی دارد و آن اینکه هر انسانی دارای جایگاهی در پازل هستی است که باید آن را بشناسد و سعی کند در آن جایگاه رشد کند. بنابراین، نباید جایگاه خود را عوض کنیم و اگر این کار را انجام دهیم، قدر و اندازه ما از بین می‌رود.

مطیع تصریح کرد: برای اینکه جایگاه خود را در پازل هستی بشناسیم، اولین راه آن، تفکر درباره استعدادها، توانایی‌ها، علایق، احساسات و نقاط قوت و ضعفی است که داریم. برخی معتقدند قبل از تفکر، باید از مطالعه و مشورت بهره جست. مولوی در همین رابطه می‌گوید: «این قدر گفتیم باقی فکر کن/ فکر اگر جامد بود رو ذکر کن/ ذکر آرد فکر را در اهتزاز/ ذکر را خورشید این افسرده ساز». در واقع، ابتدا با مطالعه و تحقیق و مشورت، گفته‌ها را می‌شنویم و سپس به تفکر می‌پردازیم. اگر تفکر کارساز نبود، باید به ذکر رو آوریم، چون ذکر می‌تواند فکر را به اهتزاز درآورد، آن را به اوج برساند و از افسردگی دور سازد.

وی با تأکید بر اینکه برای درک بهتر شب قدر باید به صاحب این شب توسل جوییم، گفت: شب قدر متعلق به صاحب‌الزمان(عج) است و هر کس در این شب به ایشان متوسل شود، بهره بیشتری خواهد برد، چون با محل فیض اصلی پیوند خورده است. آمادگی‌های قبلی نیز در درک شب قدر تأثیر دارد و به این نکته باید توجه داشت که حق‌الناس از بهره انسان در این شب می‌کاهد.

انتهای پیام
captcha