کاهش رشد سفر به مقاصد زیارتی و محبوب ایرانیان
کد خبر: 4050932
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵

کاهش رشد سفر به مقاصد زیارتی و محبوب ایرانیان

عضو هيات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: در حال حاضر با کاهش رشد سفر به مقاصد سنتی و محبوب ایرانیان به ویژه مقاصد زیارتی مواجه هستیم.

ندا رضوی، عضو هيات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ندا رضوی، عضو هيات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، در سلسله سمینارهای زیارت نورورزی پژوهشکده گردشگری که امروز 30 فروردین‌ماه، در محل دانشگاه فردوسی برگزار شد، بیان کرد: با شواهد آماری که در دست است در حال حاضر اولویت‌های مشهد گزینی به عنوان شهر مقصد برای سفر تغییر پیدا کرده است

وی رقابتی‌تر شدن گردشگری درون مرزی و برون مرزی ایرانیان را یکی از عوامل در این خصوص برشمرد و گفت: آن زمانی که گردشگر تضمین شده داشت تمام شده از آنجا که سفر به مشهد ارزان نیست، در این راستا رقابت برای مشهد سخت‌تر است چرا که سفر به عتبات نیز در برنامه زائران وجود دارد و بیشتر ترجیح می‌دهند با هزینه بالا به عراق سفر کند که هم زیارت برود و هم این سفر تنوع دارد.

عضو هيات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی اضافه کرد: در حال حاضر با کاهش رشد مقاصد سنتی و محبوب ایرانیان به ویژه مقاصد زیارتی مواجه هستیم.

رضوی ابراز کرد: با توجه به اینکه تعداد گردشگران محدود هستند، اما با بحران اقتصادی انتظار دیگری نداریم و نرخ رشد هم در این خصوص بالا نیست که به شدت رقابت گردشگری می‌افزاید، اما در واقع گردشگری که پرمصرف‌تر است و از خدمات بیشتری بهره می‌‌برد، ارزش اقتصادیش برای مشهد بیشتر است و این نیز موجب رقابت در حوزه گردشگری می‌شود.

عضو هيات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی تحولات عینی جهانی و شبکه‌های اجتماعی را از دیگر موارد تاثیرگذار در حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: مقاصد تکراری که جاذبه‌‎های جدید ندارد، دچار چالش می‌کندريال درست است که جاذبه حرم مطهر قدیمی و تکرار شدنی نیست، اما این موضوع باید مدنظر باشد.

وی با اشاره به تحولات عینی در ایران ابراز کرد: امروز با شیب جمعیتی مواجه هستیم و نسل امروز گرایشات خود را دارد که تنوع طلب، شبکه‌ای و دیجیتالی است و ما نیز با این تحول روبرو هستیم، ضمن اینکه این تحول کلان روندهای فرهنگی را نیز به همراه دارد.

رضوی اظهار کرد: روندهای فرهنگی در ایران نیز رخ داده و تغییراتی در نگرش دینی وجود دارد که روی گردشگری تاثیر دارد، همچنین جهت‌گیری‌ها و جریان جدید گردشگری پست مدرن باعث شده گردشگری به سمت گردشگری تجربه در حال پیش‌روی باشد.

عضو هيات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: نیل به تجربه تازه و خود ابرازی که شبکه‌های مجازی آن را ترویج می‌دهد، همچنین بازاریابی مقاصد جدید توسط شبکه‌های اجتماعی یک روند جدید است، همچنین سفرهای کوتاه و چند مقصدی ترجیح داده می‌شود، اما مشهد این مزیت را ندارد.

وی با اشاره به اینکه تصویر مشهد در حوزه گردشگری زیبا جلوه داده نشده است، گفت: شکل‌گیری تصویر منفی از مشهد به عنوان شهر مقصد روی گردشگری در این شهر تاثیرگذار است که روی این باید فکر شود تا بار دیگر رونق گردشگری در این شهر احیا شده و رشد کند.
رضوی افزود: مهم است تا در بحران اقتصادی موجود تقویت گردشگری خارجی صورت گیرد همچنین تقویت گردشگری ترکیبی از جمله گردشگری‌هایی در راستای میزبانی رویدادهای فرهنگی، ورزشی و هنری بزرگ باید صورت گیرد.

عضو هيات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی افزود: تقویت بازاریابی به روش‌های مختلف از دیگر موارد در رشد این حوزه است، لذا اگر قرار است گردشگری مشهد پایدار باشد، باید مطالبه‌گری از ذی‌نفوذان صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha