نمایشگاه قرآن یزد از نگاه پیشکسوتان
کد خبر: 4049673
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

نمایشگاه قرآن یزد از نگاه پیشکسوتان

هشتمین نمایشگاه قرآن استان یزد که پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا برپا شده با استقبال مسئولان و مردم دارالعباده همراه بوده است. ایکنا یزد در گزارشی نظر پیشکسوتان قرآنی استان را در زمینه برپایی نمایشگاه جویا شد.

نمایشگاه بزرگ علوم قرآنی یزد از نگاه پیشکسوتان قرآنهشتمین نمایشگاه بزرگ علوم قرآنی استان یزد که پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه سیدمحمدآقا در حال برگزاری است، تاکنون با استقبال مردم دارالعباده همراه بوده است. ایکنای یزد در حاشیه محفل انس با قرآن، نظر تعدادی از پیشکسوتان قرآنی استان در زمینه برپایی نمایشگاه را جویا شد که در ادامه می‌خوانید:  

محمدعلی میرجلیلی، جانباز و پیشکسوت قرآنی استان به ایکنا گفت: با توجه اینکه هر سال بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است، از بهترین اقداماتی که می‌تواند در سطح استان انجام شود، تشکیل چنین نمایشگاه‌هایی است و لذا از مسئولان اداره کل ارشاد تشکر می‌کنم که در راستای برپایی این نمایشگاه همت کردند.

وی ادامه داد: نمایشگاه به لحاظ تنوع کتاب در سطح عالی است به ویژه کتاب‌های مذهبی که امروزه در برخی کتابفروشی‌ها کمتر عرضه می‌شود و یا کتاب‌های تخصصی قرآن که در نمایشگاه موجود است. در کنار غرفه‌ها برنامه‌های جنبی برگزار می‌شود که از جمله آن برپایی محفل انس با قرآن یا ویژه‌برنامه‌های تخصصی کودک و نوجوان است که در سطح عالی و کاربردی  تشکیل می‌شود.

میرجلیلی ادامه داد: انتظار می‌رود حضور پررنگ‌تر مسئولان را بیش از این شاهد باشیم و در  برنامه‌های جنبی شرکت کنند تا جوانان قرآنی دلگرم شوند به ویژه برخی از مؤسسات در نمایشگاه حضور دارند بعضی نوپا هستند و اگر این افراد دلگرم شوند در کارها و روند کار تأثیر بسزایی دارد. نکته دوم جای خالی بانک اطلاعات تخصصی قرآنی است که در نمایشگاه احساس می‌شود، به عنوان مثال تعدادی از خطاطان قرآن و یا حافظان و دیگر فعالان قرآنی به صورت ثابت در نمایشگاه حضور داشته باشند و به سؤالات خانواده‌ها و جوانان پاسخ دهند؛ لذا اگر این نواقص پوشیده شود یکی از بهترین نمایشگاه‌ها خواهد بود.

حضور مسئولان حمایت از نمایشگاه است

مهدی تقوایی، دیگر پیشکسوت قرآنی استان و مشاور عالی استاندار یزد نیز به ایکنا گفت: حقیقتاً زحمت بسیاری برای برپایی نمایشگاه کشیده شده است و مسئولان ارشاد در فرصت کم توانستند همت کنند و نمایشگاه را به خوبی برپا کنند و مؤسسات قرآنی نیز محصولات و خدمات قرآنی خود را به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: مسئولان استان باید حضور پیدا کنند و فعالیت مجاهدانه‌ای که مؤسسات قرآنی با دستان خالی و در شرایط بحرانی و عدم پشتیبانی در عرصه آموزش نونهالان انجام دادند ببینند و حمایت کنند.

این پیشکسوت قرآنی بیان کرد: حضور مردم و مسئولان به نوعی حمایت به شمار می‌رود و بسیار مشوق خوبی است برای افرادی که در این عرصه ها فعالیت دارند و امیدواریم بتوانیم در این قالب اندکی از این زحمات را تقدیر کنیم.

فعالیت‌ها با برنامه همراه باشد

محمدحسین صباغ، پیشکسوت قرآنی استان نیز برپایی نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان را حرکتی مؤثر در ترویج آموزه‌های قرآنی دانست و گفت: در نمایشگاه امسال باید از لحاظ کمی و کیفی بیش از پیش مورد توجه باشد و اقدامات با برنامه همراه باشد.

وی ادامه داد: در بازدید از نمایشگاه در مشاهده کتاب‌ها کسی پاسخگوی سؤالات احتمالی نبود؛ لذا اگر فعالیت‌ها با برنامه قوی همراه باشد، قطعاً مؤثرتر خواهد بود. به لحاظ تبلیغات نیز باید اقدامی بهتر و بیشتر انجام شود، چرا که بنری برای برپایی نمایشگاه در سطح شهر و حتی ورودی خود حسینیه آقا نبود، هرچند برپایی نمایشگاه حرکت خوبی است اما باید به لحاظ کمی و کیفی تقویت شود.

از تجربیات نمایشگاه تهران نیز استفاده شود

کاظم تقی‌زاده، پیشکسوت قرآنی استان نیز برپایی این نمایشگاه در ماه قرآن را در راستای آشنایی و جذب نوجوانان، جوانان و جایگاه والای قرآن در اجتماع مؤثر دانست و گفت: خوشبختانه برای برپایی نمایشگاه زحمات بسیاری کشیده شده است ولی باید از تجربیات نمایشگاه تهران نیز استفاده شود.

وی بر بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌ها برای تبلیغات نمایشگاه تأکید کرد و گفت: در فضای مجازی تا حدودی تبلیغات صورت گرفته اما افرادی هستند که اطلاعی از برگزاری نمایشگاه ندارند لذا باید اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه به صورت قوی‌تری انجام شود تا خانواده‌ها اطلاع یافته و حضور یابند.

تقی‌زاده بر برگزاری برنامه‌های جنبی بیشتری با محوریت قرآن تأکید کرد و از برپایی محفل انس با قرآن در حاشیه نمایشگاه تقدیر و تشکر کرد.

تبلیغات نمایشگاه مؤثر و مناسب نبود

حسین قادری، دیگر پیشکسوت قرآنی استان نیز برپایی نمایشگاه را در ماه مبارک رمضان اتفاق مبارکی دانست که امثال چنین نمایشگاه‌هایی باید در قالب نشست‌هایی چندماه قبل از برگزاری نهادهای متولی مرتبط نه تنها ارشاد بلکه با همکاری اوقاف، اتحادیه، تبلیغات اسلامی و مجموعه‌های قرآنی فعال مثل مجموعه سپاه کار کارشناسی انجام و با پیش زمینه و تبلیغات مؤثر و مناسبی در شأن قرآن برگزار شود.

وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه علاوه بر اینکه بسیار اتفاق خوبی است ولی اقدام حداقلی است که خوشبختانه با فرصت کمی که وجود داشت، از سوی مسئولان ارشاد با دلسوزی خاص برپا شده ولی برای سال آینده باید به لحاظ کمی و کیفی تقویت شود.

قادری حضور مردم را نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد، پر رنگ برشمرد و گفت: با توجه به اینکه تبلیغات مؤثر و مناسبی انجام نشده بود اما مردم استقبال کردند ولی نسبت به جایگاه ماه رمضان که بهار قرآن است، و نمایشگاه علوم قرآنی باید حضور حداکثری مردم را شاهد باشیم.

کمبودها جبران می‌شود

محمدحسین خوش‌قلب، دیگر پیشکسوت قرآنی استان نیز گفت: نمایشگاه قرآن با توجه به وقفه دو ساله‌ای که به دلیل شیوع کرونا افتاد، بسیار مؤثر خواهد بود و باید در  مقیاس وسیع‌تری برپا شود و محصولات بیشتری اعم از قرآنی و فرهنگی وجود داشته باشد و برنامه‌های جنبی در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقویت شده و غنی‌تر از اکنون باشد.

وی بیان کرد: این موارد در سال‌های آتی در نظر گرفته شود، امسال نمایشگاه در شرایطی خاص و البته به نحو احسن برگزار شد که امیدوارم در سال‌های آینده ارتقا یافته و اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

شهین ملکوتیان، بانوی پیشکسوت قرآنی استان نیز برپایی نمایشگاه علوم قرآنی را در ترویج فرهنگ و مفاهیم قرآنی مؤثر دانست و گفت: با توجه به اینکه بیش از دو سال است با بیماری کرونا مواجه شدیم فعالیت‌های قرآنی نیز تحت تأثیر قرار گرفت و به حالت نیمه تعطیل در آمد اما تعطیل نشد و اکنون که برنامه‌ها حضوری شده، مسلماً فعالیت‌های قرآنی نیز بهبود خواهد یافت و کمبودها جبران می‌شود.

انتهای پیام
captcha