شناسایی راهکارهای عمومی‌سازی مبانی قرآن در جامعه
کد خبر: 4049513
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲

شناسایی راهکارهای عمومی‌سازی مبانی قرآن در جامعه

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: باید دید راهکارهای عمومی ساختن کلام وحی یعنی قرآن در جامعه ایمانی چیست و چرا در سبد اعمال و رفتار و هزینه‌های ما توجه به وحی به عنوان خیرالکلام در اولویت دست چندم قرار دارد.

مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ۲۵ فروردین‌ماه در گردهمایی طلایه‌داران نور با محوریت فعالان قرآنی شهرستان سامان که همزمان با ماه مبارک رمضان و با حضور امام جمعه، فرماندار، فعالان و مسئولان قرآنی شهرستان سامان در این شهر برگزار شد با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه نجم، اظهار کرد: اگر قرآن کریم خیرالکلام و نبی اعظم(ص) خیرالبشر است، پرسش اینجاست که امروز در جامعه ایمانی و قرآنی ضرورت و احساس نیاز به وحی تا چه اندازه است.

وی با تصریح اینکه تمام کلام و رفتار ما قاعدتا‌ً باید مطابق وحی باشد، افزود: باید دید راهکار عمومی ساختن کلام وحی یعنی قرآن در جامعه ایمانی چیست و چرا در سبد اعمال و رفتار و هزینه‌های ما توجه به وحی به عنوان خیرالکلام در اولویت چندم قرار دارد.

طاهری با اشاره به شخصیت‌های تاریخی که در کسوت روایت‌گران و فقها اسلام و پیامبر(ص) را یاری می‌دادند، گفت: این افراد معارف قرآنی را به جامعه منتقل می‌کردند و نبی مکرم اسلام گروه‌هایی از این حاملان قرآن را به نقاط دور و نزدیک عربستان اعزام می‌کردند. این قراء و حاملان قرآن چه بسا در مواجهه با اقوام گوناگون به شهادت می‌رسیدند و حقیقتاً به تعبیر امام علی(ع) که فرمودند أهلُ القرآنِ أهلُ اللّه ِ و خاصَّتُهُ، اهالی قرآن خاصان درگاه الهی هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: در کنار فعالیت طلایه‌داران تبلیغ به‌ویژه در ماه مبارک رمضان باید فعالیت و خدمت طلایه‌داران قرآن کریم نیز به‌صورت خاص و ویژه مورد توجه قرار گیرد لذا از امسال وعده دسته‌جمعی طلایه‌داران نور این باشد که طلیعه ماه رمضان سال بعد را با یک همایش قرآنی با حضور طلایه‌داران نور آغاز کنیم و تمام فعالان قرآنی استان یک عملیات مشترک قرآنی را با هم شروع کنند. ماه رمضان امسال این گردهمایی به‌صورت شهرستان به شهرستان در حال برگزاری است که امیدواریم رمضان سال آینده یک گردهمایی بزرگ قرآنی یکپارچه و سراسری از این دست شکل گیرد.

طاهری با طرح این پرسش که آیا وحی مختص پیامبر(ص) است یا سایرین نیز می‌توانند از آن بهره جویند، بیان کرد: وحی تشریعی مختص پیامبر خداست اما مصادیق دیگری از وحی و الهام نیز در قرآن هست که انسان‌های عادی می‌توانند بهره‌مند شوند و نمونه آن، الهام به مادر حضرت موسی است که در آیه هفت سوره مبارکه قصص آمده است: و به مادر موسی وحی کردیم که طفلک را شیر ده و چون (از آسیب فرعونیان) بر او ترسان شوی به دریایش افکن و دیگر هرگز مترس و محزون مباش که ما او را به تو باز آوریم و هم از پیغمبران مرسلش گردانیم.

وی بیان کرد: مادر موسی که این کار را با یقین انجام داد و با وحی ارتباط عمیق داشت، قاعدتاً باید منتظر پیغمبری فرزندش می‌ماند، همان پیامبری که پیغام خدا را بگیرد و به مردم ابلاغ کند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر عقیلی، امام جمعه سامان با اشاره به اینکه قرآن کریم در روز قیامت ملازم و همراه ماست، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی اعم از قرائت، ترتیل، حفظ، وعظ و خطابه و غیره اگرچه لازم و ضروری هستند اما باید به عمل نیز مزین باشد. طبعاً نباید اهداف ظاهری و سطحی را در فعالیت‌های قرآنی دنبال کنیم بلکه عمل به آموزه‌های قرآنی را نیز در دستور کار خود قرار بدهیم.

انتهای پیام
captcha