قرآن خصوصیت روح خداوند بودن انسان را در عقلانیت تعریف می‌کند
کد خبر: 4049287
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲

قرآن خصوصیت روح خداوند بودن انسان را در عقلانیت تعریف می‌کند

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید که من انسان را از روح خودم خلق کردم و از روح خودم در کالبد او دمیدم، گفت: قرآن، خصوصیت روح خداوند بودن را در عقلانیت و خردورزی ما تعریف می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع، مدیر کل تبلیغات اسلامی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع، مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس امروز، ۲۴ فروردین‌ماه در مراسم آئین اختتامیه استانی یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی که در سالن همايش‌های مركز آموزش بانك كشاورزی شیراز برگزار شد، با بیان اینکه انسان به عنوان یک مخلوق الهی دارای یک خلقت ویژه است، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید که من انسان را  از روح خودم خلق کردم و از روح خودم در کالبد او دمیدم.

وی با تصریح اینکه باید به این مسئله توجه داشته باشیم که از روح خداوند در کالبد انسان دمیده شده و انسان اشرف مخلوقات است و وجهه این مسئله چیست، ادامه داد: قرآن، خصوصیت روح خداوند بودن را در عقلانیت و خردورزی ما تعریف می‌کند، این عقلانیت و خردورزی امتیاز ما را نسبت به همه مخلوقات روشن می‌کند.

قانع با بیان اینکه عقلانیت انسان یک مسیر ورودی و یک مسیر خروجی دارد، اظهار کرد: انسان اگر بخواهد قوه تعقل و خرورزیش فعال شود و مسیر تکامل را طی کند، ناگزیر است که ورودی‌های اطلاعاتی داشته باشد.

وی با ذکر این نکته که اساساً سرشت انسان برپایه علم، ادراک، خردورزی خلق شده است، افزود: انسان تا زمانی که نسبت به ورودی‌های خود در حوزه ادراک و عقلانیت حساسیت نداشته باشد، نمی‌تواند به مراتب بالای کمال دست پیدا کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به آیه ۲۴ سوره عبس«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ ؛پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد»، بیان کرد: بنابر این آموزه الهی که اصالت انسان با روح او است امام باقر(ع) در تفسیر این آیه چنین فرمودند که مراد از این طعام، علم و ادراکی است که شما از اهلش دریافت می‌کنید.

وی با یادآوری اینکه این طعام همان ورودی‌ای است که اشاره شد، گفت:علم، فهم، معنویت و تمام حوزه‌های دانشی که از طریق کتاب دریافت می‌کنیم، طعام روح است؛ این طعام روح را جهت می‌دهد لذا امام باقر(ع) می‌فرماید که اولین محصول این آیه شریفه آن است که چه چیزی به خورد روح می‌دهید.

قانع با ذکر این نکته که اثری که کتاب بر روح انسان می‌گذارد یک اثر کاملا عمیق است به اهمیت کتاب اشاره و اظهار کرد: بنابراین نسبت به خوراک فکری باید صیانت، دقت و مراقبت داشته باشیم.

وی به نتیجه آیه ۲۴ سوره عبس اشاره و بیان کرد: نتیجه آیه این است که اولاً روح انسان نیازمند طعام فکری است و دوماً این طعام فکری از کجا گرفته می‌شود که اگر از اهلش گرفته نشود، انحراف روح را در پی دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: وقتی طعام فکری در اختیار انسان قرار گرفت بروندادها و خروجی‌هایی نیز در این عرصه خواهد داشت؛ به هر میزان که ورودی‌های روح، عمیق باشد خروجی‌های عمیق و حساب شده خواهیم داشت.

قانع با یادآوری اینکه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید که ارزش هر انسانی به آن چیزی است که نسبت به آن علم، دانش و ادراک دارد، گفت: ارزش انسان به دانایی او است؛ اگر می‌خواهیم ارزش انسان را بدانیم باید ببینیم از علم و دانش چه بهره‌ای دارد و علم و دانش او نسبت به چه چیزی است.

انتهای پیام
captcha