تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه صحیح در ماه رمضان
کد خبر: 4048528
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه صحیح در ماه رمضان

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان با تقویت سیستم ایمنی بدن سبب می‌شود بیشترین بهره‌مندی را از روزه‌داری خود داشته باشیم.

اصول تغذیه در ماه رمضان

نوا مرشد‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان به بیان نکاتی در خصوص اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: روزه‌داری به کاهش وزن، سلامت قلب، بهبود سیستم ایمنی بدن، حفظ قدرت عضلانی، کاهش سطح چربی و کاهش خطر آلزایمر و تقویت حافظه کمک می‌کند؛ اما رعایت اصول صحیح تغذیه در این دوران بسیار ضروری است زیرا با تقویت سیستم ایمنی بدن سبب می‌شود بیشترین استفاده را از روزه‌داری خود داشته باشیم.

این متخصص تغذیه در خصوص نکات حفظ ایمنی بدن روزه‌داران در دوران کرونا، گفت: یکی از مهمترین اصول تغذیه در دوران روزه‌داری و همچنین در دوران کرونا این است که اصل تعادل و تنوع در رژیم غذایی رعایت شود؛ یعنی در وعده‌های افطار تا سحر از همه‌ مواد گروه‌های غذایی، نان و غلات سبوس‌دار، میوه‌ها، انواع جوانه‌ها، سبزی‌ها، گوشت‌ها و مواد پروتئینی، مغزها، شیر و لبنیات مصرف شود و مهمترین نکته پرهیز از پرخوری است زیرا افزایش وزن می‌تواند شدت بیماری کرونا را در افراد مبتلا افزایش دهد.

مرشد‌زاده افزود: برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا باید به چند نکته توجه کرد زیرا عدم توجه به اصول صحیح تغذیه با تضعیف سیستم ایمنی بدن هم می‌تواند مانع روزه‌داری می‌شود و هم اینکه ابتلا به طیف وسیعی از عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است  سبزیجاتی که اسید فولیک و ویتامینC دارند و پیش‌ساز ویتامین A هستند مثل سبزیجات سبز، قرمز، نارنجی، فلفل دلمه‌ای‌ها و انواع مرکبات را برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مصرف نان و غلات سبوس‌دار که ویتامین B و سلنیوم را تأمین می‌کند و مصرف ۲ وعده شیر و لبنیات کم چرب و ترجیحاً پروبیوتیک می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کننده باشد، گفت: مهمترین نکته قرار دادن ماهی در منبع پروتئینی مصرفی است زیرا منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا 3 است که برای تقویت مهم هستند. همچنین آجیل‌ها و مغزهای بی‌نمک که منبع ویتامین E، روی و سلنیوم هستند در وعده‌های بعد افطار مفید است اما نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد.

مرشدزاده با تأکید بر اجتناب از مصرف زیاد فست‌فودها، گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای سرخ شده، نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌ها که عملکرد منفی بر سیستم ایمنی بدن دارند، در خصوص تزریق واکسن کرونا در ایام ماه مبارک رمضان گفت: تزریق واکسن کرونا پس از وعده افطار انجام شود و پس از تزریق مصرف مایعات کافی داشته باشند، پروتئین کافی را دریافت کنند و غذاهای پرنمک و چرب را در چند روز ابتدایی تزریق واکسن نباید دریافت کنند.

وی ادامه داد: کسانی که به کرونا مبتلا شدند با توجه به اینکه میزان ابتلا به کرونا مثل گذشته شدید نیست و افراد واکسن را نیز دریافت کرده‌اند می‌توانند در صورتی که از ابتلای فرد 2 تا 4 هفته گذشته باشد با در نظرگرفتن توانایی فرد و زیر نظر پزشک روزه بگیرند. در این افراد می‌توانیم از نظر تغذیه‌ای و دریافت مکمل‌های مورد نیاز حاوی روی، ویتامینC و مود غذایی پروتئینی سالم و کم چرب در وعده سحر تا افطار توانایی فرد را برای روزه گرفتن افزایش دهیم.

این متخصص تغذیه در خصوص راهکارهای کاهش تشنگی روزه‌داران با بیان اینکه نوشیدن زیاد آب در وعده سحری باعث می‌شود سوء هاضمه در افراد مبتلا بیشتر شود، گفت: نوشیدن آب در حد مورد نیاز بدن در حد دو لیوان آب و مایعات مشابه در وعده سحر توصیه می‌شود.

مرشدزاده ادامه داد: از نوشیدن حجم زیاد چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار و شیرین در وعده سحر اجتناب شود. باید توجه داشت مصرف سبزیجاتی که آب بیشتری دارند مثل کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی در وعده سحر می‌تواند تشنگی را تا حد زیادی کنترل کند. همچنین غذاهای پرچرب و پر ادویه نیز میزان تشنگی و خشکی دهان را افزایش می‌دهند.

وی مصرف مکمل‌های غذایی برای کسانی که به تازگی مبتلا به کرونا شده‌اند، افرادی که فعالیت بسیاری در طول روز دارند و ورزشکاران را بلامانع دانست و گفت: معمولاً افراد سالم و در سنین بزرگسالی نیازی به مکمل‌های مولتی ویتامین ندارند.

این متخصص تغذیه در خصوص بیمارانی که رفتن روزه برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: توصیه می‌شود مادران باردار در سه ماه نخست و سه ماهه سوم بارداری، مادران شیرده در شش ماهه اول، سالمندان بالای ۶۰ سال یا کسانی که در سن رشد هستند که دیابت دارند و انسولین مصرف می‌کنند، بیمارانی که نارسایی‌های کلیوی دارند و دیالیز می‌شوند و کسانی که شیمی درمانی می‌شوند روزه نگیرند.

وی با بیان اینکه به جز افرادی که گفته شد تمامی افراد می‌توانند در شرایط خاص و تحت نظر پزشک متخصص با رعایت اصول صحیح تغذیه روزه بگیرند، گفت: در مورد بیمارانی که پرفشاری خون دارند اگر کنترل شده است روزه گرفتن بلا مانع است و به طورکلی اگر روزه گرفتن صحیح و اصولی باشد می‌تواند بر کنترل فشار خون تأثیرگذار باشد.

این متخصص رژیم درمانی در خصوص جلوگیری از افزایش وزن در ماه مبارک رمضان گفت: رژیم غذایی صحیح یعنی پرهیز از خوردن بیش از حد برخی از غذاها و خورن غذاهای مفید. فرد روزه‌دار به جای سه وعده غذایی، دو وعده غذایی و دو میان وعده مصرف می‌کند بنابراین مهم است که این وعده‌ها صحیح مصرف شوند. مصرف برنج در وعده افطار و پرخوری توصیه نمی‌شود.

وی افزود: روزه‌داران فقط با خوردن آب ولرم، شیر و عسل و چای کم‌رنگ به همراه خرما افطار کرده و یک یا دو ساعت بعد از آن وعده غذایی خود را مصرف کنند که در این وعده باید بیشتر از غذاهای بخارپز، آب‌پز و کبابی و چربی‌های مفید مثل آجیل‌ها، دانه‌ها و روغن زیتون استفاده شود.

انتهای پیام
captcha