ماه رمضان فرصت ایجاد شبکه‌های قرآنی در جامعه است
کد خبر: 4047343
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶

ماه رمضان فرصت ایجاد شبکه‌های قرآنی در جامعه است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه ماه رمضان بستر رقابت برای سبقت در توجه خاص به قرآن کریم است، گفت: علاوه بر محافل و مجالس قرآنی باید حتی‌الامکان با ایجاد شبکه‌های قرآنی در جامعه ماه مبارک رمضان را از نور معنویت قرآن آکنده کنیم.

مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، گردهمایی طلایه‌داران نور با محوریت فعالان قرآنی شهرستان کیار امروز ۱۷ فروردین‌ماه همزمان با ماه مبارک رمضان و با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی، امام جمعه شلمزار، فعالان و مسئولان قرآنی شهرستان در دارالقرآن شلمزار برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در این گردهمایی با اشاره به اینکه افرادی چون مصعب بن عمیر و گروه ۷۰ نفره‌اش از قاریان و حافظان در زمان حیات پیامبر(ص) از پایگاه مدینه عازم تبلیغ و آموزش قرآن کریم در نقاط دور و نزدیک می‌شدند، اظهار کرد: پیداست که قاریان و حافظان و فعالان قرآنی را باید طلایه‌داران نورانیت قرآن کریم بدانیم که در کنار مبلغان دینی در راستای ترویج معارف اسلامی گام بر می‌دارند.

وی با ذکر اینکه محتوای تبلیغ قرآن حائز اهمیت است، افزود: در مجموعه معارف رسیده از پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)، محور و اصل و اساس معارف دینی چیزی جز وحی نیست و اهل‌بیت(ع) به ما یاد دادند که اگر کلامی در مقیاس وحی نگنجد و سازگار نباشد، آن‌را پرت کنید و از بین ببرید. پرسش اینجاست که آیا جامعه قرآنی به‌طور خاص و عموم جامعه در معنای عام نیاز به کلام وحی را احساس می‌کنند و عطش شنیداری و گفتار و تبیین وحی دارند.

قرآن کریم؛ طریق منحصره هدایت

طاهری با تصریح اینکه اهل‌بیت(ع) همچنین به ما آموخته‌اند که کلام آنان ذیل کلام الهی قرار دارد و تفریع است، گفت: تنها طریق منحصره هدایت، قرآن کریم است و بجز از مسیر وحی، هدایت انسان محقق نمی‌شود و لذا مهم است که بدانیم چقدر حس نیاز به قرآن در جامعه وجود دارد و بهترین زمان و مکان برای کار قرآنی کدام است. باید گفت که مسجد و مؤسسات و خانه‌های قرآن بهترین مکان و ماه مبارک رمضان بهترین زمان تلاوت و استماع و ترویج قرآن کریم است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه فعالان و مربیان و جامعه قرآنی به‌عنوان طلایه‌داران نور مهم‌ترین نقش را در ترویج و تبلیغ قرآن دارند، بیان کرد: توجه به اهل‌بیت(ع) در مناسبت‌های گوناگون در میان آحاد جامعه قابل قبول و خوب است اما قرآن توجه و توسل به انبیای الهی را نیز از شروط ایمان برشمرده و بخش بزرگی از این کتاب آسمانی به مسئله انبیای الهی از ابراهیم، آدم، یونس، یوسف و غیره اختصاص دارد. لذا باید دید احساس نیاز به انبیای الهی و داستان و تاریخ آنان چقدر در حیات سیاسی و اجتماعی ما جریان دارد.

طاهری با بیان اینکه با مرور مجامع روایی می‌توان توجه اهل‌بیت(ع) به انبیای الهی را مشاهده کرد، افزود: امامان(ع) که کلامشان نور است در بیانشان از انبیای الهی می‌گویند؛ تثبیت بعثت پیامبر(ص) به وجود انبیای الهی پیشین ایشان است و ظهور حضرت حجت(عج) به حضور انبیای الهی پیوند می‌خورد اما امروز بهره‌مندی جامعه از حضور انبیا ملموس و مشهود نیست. قرآن کریم پیامبر(ص) را از طریق بیان حکایات انبیای الهی مأمور تبیین شریعت می‌کند و عدم تفریق میان پیامبران بدان معناست که همانطور که به وجود مقدس پیامبر(ص) نیاز داریم، بهره‌گیری از حضور دیگر انبیا نیز بایسته و لازم است.

محافل رمضان؛ بستری برای جبران غفلت از معارف انبیا

وی ماه مبارک رمضان را بستر مناسب تبیین آیات قرآن کریم و ترویج توجه به انبیای عظام دانست و توضیح داد: باید بستری فراهم کنیم که ضرورت و احساس نیاز به وحی و فهم آن در جامعه افزایش یابد که تولید مخاطب و توسعه تبلیغی یکی از راهکارهاست. در تبیین آیه شریفه لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا (بقره/۲۸۷)، رهبر معظم انقلاب ما را به توسعه وُسع مکلف می‌کنند پیداست که تنها نباید به داشته‌ها اکتفا کرد و خودمان برای ایجاد توسعه دارای تکلیف هستیم.

طاهری با اشاره به اینکه ماه رمضان بستر رقابت برای سبقت در توجه خاص به قرآن کریم و خیرات است، گفت: علاوه بر محافل و مجالس قرآنی باید حتی‌الامکان با ایجاد شبکه‌های قرآنی در جامعه ماه مبارک رمضان را از نور معنویت قرآن آکنده کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی و دینی غالباً جوشش دارند اما جریان قرآنی را شکل نمی‌دهند، بیان کرد: محدوده فعالیت‌های قرآنی را نباید به این یا آن مؤسسه و مرکز قرآنی محدود ساخت؛ باید با دوری از بی‌تحرکی، جای خالی ارتباطات شبکه‌ای را پر کرد تا شبکه قرآنی تشکیل شود. به لطف همین ارتباط شبکه‌ای و شکل‌گیری شبکه وکالت از زمان امام باقر(ع) به بعد، دین گسترده شد.

ماه رمضان؛ بهار تبلیغ

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله زمانی، امام جمعه شلمزار با اشاره به اینکه رمضان ماه هدایت و روشنگری و شناخت حق و باطل است، اظهار کرد: این ماه همچنین ماه تبلیغ و ترویج جلسات قرآن کریم است که باید این محافل نورانی را تا می‌توانیم ترویج و گسترش بدهیم و هر مسجد یک جلسه قرآن باشد، جلسات خانگی قرآن نیز باید در خانواده‌ها رونق یابد تا نیاز جامعه به تربیت و سبک زندگی قرآنی پاسخ داده شود.

وی با تصریح اینکه امروز سبک زندگی جامعه حتی ایرانی هم نیست، بیان کرد: زندگی‌های امروز تحت تأثیر تبلیغات سوء دشمن قرار دارند و سنت‌های غربی ناشایستی در سطح جامعه مشاهده می‌شود که معضلاتی را ایجاد کرده است، لذا اگر همین مقدار فعالیت‌های موجود تداوم نیابند و تقویت نشوند، از سبک زندگی قرآنی و حتی ایرانی فاصله زیادی خواهیم گرفت.

زمانی گفت: ماه رمضان بهار قرآن و بهار تبلیغ است، لذا شنوندگی مردم و آمادگی آنان برای بهره بردن از معارف قرآن و عترت(ع) بیشتر است که باید از این فرصت بهره بجوییم.

انتهای پیام
captcha