زندگی جهادی؛ از معماری تا درمان نیازمندان
کد خبر: 4043346
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷

زندگی جهادی؛ از معماری تا درمان نیازمندان

گروه جهادی شهید برونسی چندین سال است که فعالیت می‌کند و برای گچ‌کاری یا کمک به روستاییان راهی روستاهای محروم می‌شود. وقتی از آن‌ها می‌پرسی چرا بنایی و گچ‌کاری؟ می‌گویند که شهید برونسی علاوه بر فرمانده بودن، بنایی هم می‌‌کرد.

گروه جهادیروزهای منتهی به سال جدید است و فعالیت‌ گروه‌های جهادی بیش از پیش پررونق شده و روستاها و مناطق محروم اکنون محل گذر این گروه‌ها شده تا هریک براساس تخصص خود کاری انجام دهند. در خراسان‌جنوبی مناطق زیادی وجود دارند که به این گروه‌ها و فعالیت‌هایشان نیاز دارند؛ نیازی که با همدلی و هم صدایی رفع می‌شود.

گروه جهادی شهید برونسی چندین سال است که فعالیت دارند و برای گچ‌کاری و یا کمک به روستاییان راهی روستاهای محروم می‌شوند. وقتی از آن‌ها می‌پرسی چرا بنایی و گچ‌کاری؟؛ می‌گویند: شهید برونسی علاوه بر فرمانده بودن، کار بنایی هم انجام می‌داد.

اکثر این افراد یا بازنشسته هستند و یا شاغل اما می‌گویند تا رمق در جان مان است سعی می‌کنیم به ملکت خویش و جمهوری اسلامی ایران خدمت کنیم؛ شاغلین چهارشنبه برای خود و پنجشنبه برای خدا کار می‌کنند. ‌

اینجا کار و عبادت در کنار هم است، خودسازی و معنویت. قصد داشتند تا کار خود را گسترش دهند، در حال حاضر گروه‌هایی از جمله سنگ کاران، کاشی کاران، بناها، جوشکارها و تعمیرات لوازم خانگی در این گروه فعال هستند و هر هفته در نقطه‌ای با اولویت مناطق محروم فعالیت می‌کنند.

اگر کسی مشتاق به این کار خدا پسندانه بود می‌تواند به بسیج سازندگی یا انجمن صنفی صنعت ساختمان سازی مراجعه کند تا راهنمایی شود؛ لذتی که در عبادت و کارخانه است و باز کردن گره‌ای کار خلق باشد در هیچ امری نیست.

این گروه جهادی ۳۰ نفره از ابتدای سال تا کنون حداقل ۴۰ پروژه عالم‌ا‌المنفعه اعم‌ از مسجد و حسینیه و خانه محرومان را گچ کاری کردند.

به روستای مرزی اسکندر می‌رویم؛ این روستا در ۲۵ کیلومتری شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان و در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد. روستایی که به روستای وحدت معروف است و در غم و شادی در کنار هم هستند و این همدلی با حضور ۵۰ نفر از جهادگران که به این روستا سفر کرده‌اند پررنگ‌تر هم شده است. گروه جهادی نایب الشهدا با محوریت دندانپزشکی در عرصه‌های مختلف به مدت دو روز به این اهالی خدمات ارائه می‌کند.

 مردم روستای مرزی اسکندر شهرستان درمیان در دو روز گذشته میزبان جهادگرانی بودند، که با خدمات دندانپزشکی، لبخند را میهمان مرزنشینان کردند. جوانان جهادگر در این اردوی دو روزه تمام توان خود را به کار گرفتند تا بتوانند به مردم این روستا خدمت کنند.

راهی برای زدودن غبار چهره محرومیت

غلامرضا فریورنیا، مسئول گروه‌های جهادی بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در ایام عید از بهترین دانشگاه‌های کشور، جهادگران در استان حضور خواهند داشت.

وی بیان کرد: در نوروز ۱۴۰۱ تعداد ۱۷۵ گروه جهادی بالغ بر ۳۵۰۰ جهادگر در شهرستان‌های استان مشغول به جهاد خواهد بود.

مسئول گروه‌های جهادی بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه فعالیت در گروه‌های جهادی فرصتی است تا علاوه بر خودسازی اندکی از چهره محرومیت غبار زدوده  شود، تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۲ هزار نفر در قالب گروه‌های جهادی به مردم شهرستان درمیان خدمات ارائه کردند.

یک زندگی جهادگونه؛ از معماری تا درمان

ثبت اطلاعات گروه‌های جهادی در سامانه اطلس

مهدی هنری، مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز به ایکنا گفت: ۱۸۰ گروه جهادی در قالب سه هزار و ۲۰۰ جهادگر در نوروز ۱۴۰۱ فعال هستند و در نقاط مختلف این استان خدمات‌رسانی خواهند کرد و از مجموع گروه‌های جهادی، ۱۲ گروه در استان خراسان‌جنوبی میهمان هستند که در مناطق محروم چهار شهرستان مرزی حضور و فعالی خواهند داشت.

وی بیان کرد: فعالیت گروه‌های جهادی از ۲۶ اسفند ماه آغاز می‌شود و تا ۱۳ فروردین ادامه دارد؛ علاوه بر این گروه‌های جهادی در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، پزشکی، فنی و کمک مومنانه نیز خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی در تمامی شهرستان‌ها حضور می‌یابند، افزود: حدود ۶۰ گروه جهادی در حوزه عمرانی و مابقی در حوزه اشتغال، فرهنگی، دامپزشکی، فنی، مهارتی و کمک مومنانه فعالیت خواهند کرد.

هنری گفت: ۱۱۲ پروژه عمرانی نیمه‌تمام از جمله ۵۰ پروژه مسکن محرومان، ۴۰ پروژه در زمینه آب و مابقی در زمینه فرهنگی و اشتغال پیش‌بینی شده که با همکاری گروه‌های جهادی به اتمام برسد و برای حمایت از گروه‌های جهادی در تمامی شهرستان‌ها جلسات پشتیبانی برگزار شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی به ثبت اطلاعات گروه‌های جهادی در سامانه اطلس اشاره کرد و افزود: هزار و ۹۳۳ گروه جهادی خراسان جنوبی در سامانه اطلس ثبت شدند که ۹۶۰ گروه جهادی محله‌محور و ۸۹۵ گروه جهادی جغرافیامحور هستند.

وی تصریح کرد: ۱۲۰ گروه جهادی تخصصی، فنی، مهارتی، پزشکی، دامپزشکی، حقوقی و سایر حوزه‌ها در استان خراسان جنوبی فعال هستند که روز به روز به تعداد این گروه‌ها افزوده می‌شود.

هنری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۶۶۰ اردوی جهادی با حضور ۲۸ هزار و ۹۰۰ جهادگر در این استان برگزار و بیش از ۱۱۵ میلیارد ریال خدمت به مناطق محروم ارائه شده است.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری، هدایت و طرح‌ریزی گروه های جهادی را شورای جهادی انجام می‌دهد ادامه داد: هماهنگی گروه‌های جهادی در اجرای برنامه‌ها برعهده قرارگاه جهادی است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی یادآور شد: هر شهرستان یک قرارگاه جهادی و هر چند شهرستان با هم یک پهنه جهادی را تشکیل می‌دهند.

وی از تشکیل پنج قرارگاه ملی جهادی برای ایام نوروز در کشور خبر داد و گفت: قرارگاه جهادی ملی «یونس» در خراسان جنوبی و با محوریت شهرستان مرزی زیرکوه تشکیل می‌شود.

هنری اظهار کرد: با توجه به تشکیل قرارگاه ملی، حمایت‌ها متمرکز خواهد بود و از ظرفیت بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان نیز برای حمایت از گروه‌های جهادی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha