لزوم استفاده از ظرفیت فرهنگی قرآن در استقرار تمدن نوین اسلامی
کد خبر: 4041388
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور:

لزوم استفاده از ظرفیت فرهنگی قرآن در استقرار تمدن نوین اسلامی

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور بر لزوم استفاده از قرآن به عنوان بنیادی‌ترین ظرفیت فرهنگی در استقرار تمدن نوین اسلامی، تأکید کرد.

حجت الاسلام عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور، امروز، 17 اسفندماه، در آیین رونمایی از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در هرمزگان، اظهار کرد: کار سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیازمند یک همکاری در سطح ملی و استانی است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: در تهران همکاری خوبی بین شورای انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و وزارت فرهنگ و ارشاد برقرار بود و با هم‌فکری خوبی در این زمینه ورود کردیم. هرمزگان سومین استانی است که برش استانی این سند در آن رونمایی می‌شود.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور بیان کرد: خوشبختانه اهتمام و حمایت جدی از سوی رئیس‌جمهور برای اجرای این سند وجود دارد. فرآیند طولانی برای تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی طی شده و پیش‌بینی شده که برش استانی آن توسط شورای فرهنگ عمومی استان‌ها راهبری شود.

عاملی تصریح کرد: استاندارها نقش کلیدی در اجرای این سند دارند و کارگروه فرهنگی استانداری باید بتواند لوازم اجرایی شدن سند را فراهم کند. درخواست داریم نامه‌ای از سوی نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و استاندار ارسال شود تا سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازمی را برای اجرای این سند در استان اختصاص دهد.

توسعه بدون ملاحظات فرهنگی نگران‌کننده است

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) ذهن هدفمندی داشته و در حوزه فرهنگ رویکرد پراکنده‌ای ندارند. در سند حکیمانه بیانیه گام دوم انقلاب که نگاهی به 40 سال آینده شده، هدف‌گذاری حکیمانه‌ای صورت گرفته است. هدف مرجعی که ایشان تعیین کرده‌اند، استقرار تمدن نوین اسلامی است. نگاه ایشان به فرهنگ نگاهی تمدنی است.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: باید به صحنه نگاه کنیم که در آن ظرفیت‌های بنیادینی وجود دارد و بنیادی‌ترین آن قرآن است. اگر هوا به لیبرالیسم، و فمینیسم و ایسم‌هایی که انسان را از خدا دور می‌کند آلوده شود، هوای فرهنگ خوب نخواهد بود و امروز متأسفانه هوای فرهنگ خوب نیست.

عاملی بیان کرد: متأسفانه امروز از طریق تکنولوژی ارتباطی به فضای فاضلابی دنیا وصل شدیم و فرهنگ جامعه به سمتی حرکت می‌کند که باید نگران آن بود. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرهنگ نقطه اتصال اقتصاد، سیاست و همه امور تمدنی است. اگر امروز اقتصاد و صنعت ما بدون ملاحظه فرهنگ اسلامی رشد کند، نگران‌کننده است.

ضرورت حفظ زیست‌بوم فرهنگی کشور در ارتباط با جهان

وی عنوان کرد: ما در ارتباط با جهان نباید زیست‌بوم فرهنگی خود را از دست دهیم. اسلام اشتراکی بین ما و اهل سنت و سایر پیروان ادیان الهی است. این سرمایه بزرگ باید حفظ شود. اولین تلاش سند نقشه مهندسی فرهنگی، ظرفیت‌های بومی است؛ از این رو برش استانی این نقشه در استان تدوین شده و ما تنها نقش همکار داشتیم. اولین حوزه مهم در این سند بخش آموزشی و تربیتی است.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور اظهار کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. آموزش و پرورش در دوران طلایی کودکی افراد، ظرفیت بزرگی در دست دارد تا فرزندان ما بتوانند مسیر زندگی خود را در راستای فرهنگ اسلامی مشخص کنند.

عاملی بیان کرد: فرهنگ تبلیغ و ترویج ما باید عوض شود و باید انرژی خود را در آموزش و پرورش بگذاریم و اگر در آن موفق باشیم در دانشگاه هم موفق خواهیم بود. 5 اولویت در استان هرمزگان مشخص شده و بر مبنای آن اقدامات تعیین شده‌اند و درخواست من این است که استان به سراغ اسناد دیگری نرود و در اجرای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی هرمزگان کوشا باشد.

فرهنگ‌سازی نیازمند کار قرارگاهی است

وی عنوان کرد: این سند یک دستورالعمل قطعی برای همه استانداران و مسئولین استانی است. ما با دل مردم سر و کار داریم و نمی‌توانیم با قوانین مسئله را حل کنیم و باید با یک همدلی این کار را به سرمنزل مقصود برسانیم. مقام معظم رهبری تأکید بر کار قرارگاهی دارند که به معنی کار نظامی نیست بلکه به معنای در میدان بودن است.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: دشمن در صحنه نظامی و اقتصادی نمی‌تواند در مقابل ما قرار بگیرد و طمع فرهنگ کرده است. فرهنگ کار قرارگاهی می‌خواهد و باید جلوی بسیاری از کارهایی  که در جزایر ما جاری است گرفته شود. باید تدبیری شود تا این مسیر مداوم جلو رود و تقسیم کار استانی صورت بگیرد.

عاملی بیان کرد: در امور فرهنگی موازی‌کاری‌های بسیاری صورت می‌گیرد و باید در هر حوزه از جمله قرآن، آسیب‌های اجتماعی و ... تنها یک دستگاه مشخص ورود کند. مسئله خانواده بسیار مهم است و با توجه به افزایش آمار طلاق و خانواده‌های تک سرپرست باید در این زمینه ورود جدی داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد: بنیادی‌ترین امر برای توسعه طلاق جدا شدن از دین است. هرچه از دین دور می‌شویم طلاق، اعتیاد، زنای با محارم و ... افزایش می‌یابد. خوشبختانه سند نقشه مهندسی فرهنگی با 300 برنامه در همه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی ورود کرده است.

انتهای پیام
captcha