برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در هرمزگان رونمایی شد
کد خبر: 4041382
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در هرمزگان رونمایی شد

آیین رونمایی از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در هرمزگان با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی و همچنین دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور برگزار شد.

آیین رونمایی از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در هرمزگان

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید رضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور، امروز، 17 اسفندماه، در این آیین اظهار کرد: هرمزگان سومین استانی است که برش استانی این سند در آن رونمایی می‌شود.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور بیان کرد: خوشبختانه اهتمام و حمایت جدی از سوی رئیس‌جمهور برای اجرای این سند وجود دارد. فرآیند طولانی برای تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی طی شده و پیش‌بینی شده که برش استانی آن توسط شورای فرهنگ عمومی استان‌ها راهبری شود.

عاملی تصریح کرد: استاندارها نقش کلیدی در اجرای این سند دارند و کارگروه فرهنگی استانداری باید بتواند لوازم اجرایی شدن سند را فراهم کند. درخواست داریم نامه‌ای از سوی نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و استاندار ارسال شود تا سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازمی را برای اجرای این سند در استان اختصاص دهد.

وی گفت: بنیادی‌ترین امر برای توسعه طلاق جدا شدن از دین است. هرچه از دین دور می‌شویم طلاق، اعتیاد، زنای با محارم و ... افزایش می‌یابد. خوشبختانه سند نقشه مهندسی فرهنگی با 300 برنامه در همه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی ورود کرده است.

برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی؛ فصل‌الخطاب رویکرد فرهنگی در هرمزگان

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور نیز در این آیین با اشاره به اینکه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فصل‌الخطاب رویکرد فرهنگی در هرمزگان است، افزود: آنچه در  این قرارگاه انجام می‌شود فراتر از برنامه‌های فرهنگی است. باید به ظرفیت‌ها و زیست‌بوم و سابقه تاریخی هرمزگان به خصوص در حوزه مقاومت در برابر استکبار توجه کنیم. روابط میان فرهنگی این استان و اینکه چهارراه ورودی فرهنگ از سوی شبه‌قاره و کشورهای عربی به سمت ماست موردتوجه قرار گیرد.

امامی اضافه کرد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کار هم‌افزایی را به عهده دارد و ما سعی کردیم با بودجه‌های آسیب‌های اجتماعی نقش دبیرهای استانی را ارتقا دهیم. در سال آینده با نقشه‌ای که در مدل بودجه‌ریزی دیدیم مصوبات مالی شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی پیدا کند.

ضرورت ارزیابی سالانه برای تحقق نقشه مهندسی فرهنگی در کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجر حسنی سعدی، مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور نیز در این آیین عنوان کرد: از ابتدای کار برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ما به دنبال تولید سند جدیدی در این نهاد نبوده و تلاش داریم تا اسناد بالادستی که روی زمین آمده را فعال کنیم.

وی ادامه داد: همراهی خوبی در مجموعه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان‌ها و شهرستان‌ها برای پیاده‌سازی این نقشه اتفاق افتاده است. برای اینکه بتوانیم این سند را در ادامه پیگیری کنیم، دستگاه‌های فرهنگی کشور باید به صورت ستادی موظف شوند ملاک‌های توفیق و عدم توفیق استان‌ها را منطبق بر برش‌های استانی قرار دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما ذیل برش استانی نیاز به شاخص‌های ارزیابی داریم و اگر بتوانیم ارزیابی‌های سالانه برای تحقق این سند داشته باشیم، دستگاه‌ها مبتنی بر اهداف آن حرکت می‌کنند.

ضرورت تبدیل نقشه مهندسی فرهنگی به برنامه‌ای عملیاتی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان نیز در این آیین اظهار کرد: : از یک سال پیش که بنا بر تدوین برش استانی نقشه مهندسی کشور در هرمزگان شد، کارگروه‌های لازم تشکیل و اولویت‌ها معین شد.

وی افزود: ذیل اولویت‌های برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در هرمزگان، 125 اقدام تعریف و به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسید و کارهای باقی‌مانده نیز در شورای برنامه‌ریزی هرمزگان انجام خواهد شد. امروز با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و همچنین دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور برش استانی این سند مهم رونمایی می‌شود.

عبادی‌زاده بیان کرد: هرمزگان و استان‌های دیگری که برش استانی این سند در آن‌ها به صورت پایلوت اجرا می‌شود، باید در سال 1401 به صورت جدی پای کار بیایند تا ضعف و قوت‌های کار مشخص و این الگو به سراسر کشور تعمیم داده شود.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم با اجرای این برنامه گام مؤثری در راستای مسائل فرهنگی استان برداریم و الگوی مناسبی برای سایر استان‌های کشور باشیم. وقتی اقدامات تعریف شده به دستگاه‌ها اعلام شود زمان زیادی نداریم و باید سریعاً به برنامه‌ای عملیاتی تبدیل شده و در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha