بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در اردبیل فعالیت می‌کنند
کد خبر: 4041233
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در اردبیل فعالیت می‌کنند

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، گفت: بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در نقاط مختلف این استان فعال است.

بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در اردبیل فعالیت می‌کنندبه گزارش ایکنا از اردبیل، نقش مسجد در طول تاریخ نقش برجسته در ایجاد تحول و تحرک‌بخشی به جامعه بوده و در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی نیز نقش‌آفرینی داشته، فلذا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارکرد مساجد در شهر‌ها و روستا‌ها باز تعریف شده و بیشترین کمک‌های مردمی در دوران دفاع مقدس با محوریت مساجد جمع‌آوری و به جبهه‌های حق علیه باطل ارسال شده است.

در آ‌ستانه ۱۸ اسفندماه، سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور قرار داریم که در سال ۱۳۷۲ به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور راه اندازی و در سال ۱۳۹۷، اساسنامه این نهاد مصوب شد.

در این خصوص مصطفی آمون، مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، ۱۶ اسفندماه، با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در نقاط مختلف استان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: از این تعداد بیش از ۲۳۰ کانون در شهرستان ها، ۳۰۰ کانون در روستا‌ها و ۶۰ کانون در مناطق عشایری استان فعالیت فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به عضویت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تلاش می‌کنند در کنار برنامه‌های عبادی، در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و تبلیغی برگزار کنند.

آمون ایجاد و راه اندازی کتابخانه در کانون‌های مساجد را از اولویت‌های این ستاد عنوان کرد و افزود: هم اکنون حدود ۲۰۰ کتابخانه به صورت مخزن‌دار و ۱۹۰ کتابخانه به صورت باز در کانون‌های مساجد استان اردبیل راه اندازی شده است و علاقمندان می‌توانند با حضور در مساجد از این کتاب‌ها استفاده کنند.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، خاطر نشان کرد: با راه اندازی سامانه «فهما» علاوه بر ایجاد انسجام در بین کانون‌های مساجد، باعث آشنایی فعالان و نخبگان کانون‌ها با یکدیگر شده است.

جایگاه ویژه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اردبیل در سطح کشور

وی با بیان اینکه سال گذشته از میان ۲۵۲ شهرستان کشور در سامانه فهما، بیله‌سوار به عنوان شهرستان برتر معرفی شد، خاطر نشان کرد: همچنین ۱۷ کانون فرهنگی و هنری مساجد استان اردبیل نیز به عنوان کانون‌های برتر کشور شناخته شده که در آیینی از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

آمون گفت: از ۱۷ کانون فرهنگی هنری مساجد برتر استان، ۹ کانون در شهرستان اردبیل، سه کانون در شهرستان بیله سوار، یک کانون در پارس آباد، یک کانون در سرعین، یک کانون در اصلاندوز و یک کانون هم در شهرستان مشگین شهر قرار دارند که این کانون‌های برتر به عنوان کانون‌های محوری فعالیت خواهند کرد.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، از فعالیت ۶ کانون در دانشگاه‌های مختلف استان با محوریت مساجد خبر داد و افزود: کانون‌های دانشگاه به صورت تخصصی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ خانه فرهنگ دیجیتال در استان، بیان کرد: خانه‌های فرهنگ دیجیتال هم در تولید محتوی، فضای مجازی و دیجیتال به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند.

آمون با بیان اینکه تولید محتوی و فعالیت در فضای مجازی از اولویت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان است، تصریح کرد: چرا که امروز مقابله با جنگ نرم دشمنان و شناسایی آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و نوآوری در سال‌های اخیر در قالب طرح ملی فهما در ۴۸ عنوان مختلف به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پیشنهاد شد، افزود: در حال حاضر سه سال از اجرای این طرح می‌گذرد که در طول این سال‌ها، کانون‌ها در این طرح به خوبی درخشیده اند.


بیشتر بخوانید


جهاد تبیین؛ الگوی برنامه‌های بچه‌های مسجد در اردبیل

بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در اردبیل فعالیت می‌کنندآمون یادآور شد: در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب جهاد تببین در تمامی کانون‌های استان با محوریت مساجد شکل خواهد گرفت و برای مدیران و مسئولان و اعضای کانون‌ها نیز در جهت رفع شبهات و تبیین مسائل دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: شعار امسال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور «مسجد و جهاد تبیین» نامگذاری شده و تلاش خواهد شد تمامی برنامه‌ها با محوریت مردم برگزار شود.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، با تاکید بر اینکه در سال ۱۳۵۷، امام خمینی(ره) با همکاری مردم توانستند این کشور را از چنگال رژیم پهلوی نجات دهند، افزود: مردم از سال‌ها قبل با اعلامیه و نوار‌های کاست حاوی سخنان امام راحل، جهاد تبیین را برای پیروزی انقلاب آغاز کردند.

آمون با تاکید بر اینکه امروز نیز، رسالت بچه‌های مسجد، «جهاد تبیین» در راستای بیان دستاورد‌های انقلاب و اهداف شوم دشمنان است، یادآور شد: این مهم با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب باید درصدر برنامه‌های بچه‌های مسجد و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری قرار گیرد.

۱۰۰ هزار نفر در کانون‌های مساجد اردبیل عضو هستند

آمون فعالیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد را در شهر‌های مختلف استان یادآور شد و افزود: سامانه فرهنگی، هنری مساجد با نام فهما شکل گرفته تا نظم‌بخشی به فعالیت‌های کانون‌های مساجد را با آرایش منظم در حوزه‌های مختلف شاهد باشیم.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، از فعالیت ۶۰۰ کانون فرهنگی و هنری در سطح استان خبر داد و خاطر نشان کرد: عمده این کانون‌ها در روستا‌ها و مناطق عشایری واقع شدند که بالغ بر ۳۶۰ کانون در این مناطق فعال است.

وی محوریت فعالیت کانون‌ها را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی یادآور شد و اضافه کرد: ما در قالب این کانون‌ها سعی کردیم تا توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها را نیز انجام دهیم تا جوانان و نوجوانان از مخازن ارزشمند کتابخانه‌های کانون‌های مساجد استفاده کنند.

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، بیان کرد: باید فضای رغبت‌انگیز در مساجد برای جوانان فراهم کنیم تا آن‌ها اوقات فراغت خود را در این فضا‌های معنوی و ارزشی سپری کنند که این حرکت خود می‌تواند زمینه‌ساز مفاهیم ارزشی تربیتی باشد.

آمون تصریح کرد: در شهر‌های مرزی استان توسعه کانون‌های مساجد در اولویت قرار گرفته و نگاه ما تنها به اردبیل نیست بلکه سعی ما بر این است تا در مناطق شهری، روستایی و عشایری ارتقا فعالیت‌های کانون‌ها را شاهد باشیم.

وی به راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ دیجیتال در قالب کانون‌های مساجد اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد فزاینده فضای مجازی و تولید محتوای ارزشی در این زمینه کانون‌های مساجد در این بخش وارد شدند تا یک سدی در برابر جنگ نرم دشمن در فضای مجازی باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان اردبیل ضرورت تبیین و توسعه دستاورد‌های نظام اسلامی را با محوریت کانون‌های مساجد یادآور شد و افزود: با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری با موضوع مسجد و جهاد تبیین، فعالیت‌های خوبی را آغاز کردیم و امیدواریم با محوریت مساجد گروه‌های مختلف جامعه بیشتر با دستاورد‌های نظام اسلامی آشنایی پیدا کنند.

خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha