اعلام برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی در فارس
کد خبر: 4040898
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱

اعلام برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی در فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی همزمان با سراسر کشور برنامه‌های متعددی در استان برگزار خواهد شد، به تشریح این برنامه‌ها پرداخت.

نشست خبری اعلام برنامه های بزرگداشت نظامی گنجویبه گزارش ایکنا از فارس، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 15 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به تشریح برنامه‌های هفته بزرگداشت حکیم نظامی در این استان پرداخت و گفت: متأسفانه هنوز آنطور که باید و شاید به برخی از شاعران و مفاخر این سرزمین نپرداخته‌ایم.

وی، حکیم نظامی گنجوی را از جمله این مفاخر دانست و افزود: با توجه به جایگاه این شاعر بزرگ ایران زمین بنا شد تا به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی همزمان با سراسر کشور ما هم در استان فارس برنامه‌های متعددی برگزار کنیم که دستگاه‌های مختلفی در این زمینه همکاری دارند.

قانعی در ادامه به تدوین طرح زیست بوم فرهنگی،هنری، رسانه‌ای، قرآنی و اجتماعی استان در این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: ادارات فرهنگی استان محور این طرح هستند و با تشکیل شوراهای تحول فرهنگی در هر شهرستان تمام تلاش خود را برای اجرای این طرح به کار گرفته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیان کرد: این طرح با هدف شناساندن ظرفیت‌ها به مدیران کل ادارات و دستگاه‌های مختلف در استان فارس دنبال می‌شود. در واقع ماجرای بزرگداشت حکیم نظامی این حساسیت را برای ما ایجاد کرد که در این زمینه گام‌های محکم‌تری برداریم.

غلامرضا خوش اقبال، قائم مقام دبیر ستاد اجرایی بزرگداشت حکیم نظامی در فارس نیز در این نشست با بیان اینکه نگاه فرافرهنگی به بزرگان ادبیات ایران‌زمین وجود دارد، گفت: بدون شک این نگاه متعالی به واسطه توانمندی فرهنگ غنی و پربار ادبیات می‌تواند جایگاه ایران را در سیاست خارجه تقویت کند.

وی اظهار کرد: شرایط و دیدگاهی که در یک کشور همسایه برای ثبت نظامی گنجوی، شاعر و ادیب نامی ایران ‌زمین ایجاد شده است و همین مسئله باعث شد که برای بزرگداشت حکیم نظامی مقدماتی فراهم شود.

خوش‌اقبال اضافه کرد: کمیته‌های تخصصی این بزرگداشت از سال گذشته توسط مدیران کل پی‌ریزی شده بود و با توجه به اهمیت موضوع در استان فارس هم ما هماهنگی‌های پیش مقدماتی را با دانشگاه شیراز، بسیج هنرمندان و دیگر دستگاه‌های فرهنگی داشتیم.

وی با بیان اینکه استان فارس از دو قطب بزرگ ادبیات در شیراز بهره می‌برد، گفت: برنامه‌های متعدد علمی و اجرایی برای بزرگداشت هفته حکیم نظامی در نظر گرفته شده است که این برنامه تا هفته شیراز در اردیبهشت ماه ادامه دارد اما هفته بزرگداشت نظامی از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه برگزار خواهد شد.

خوش‌اقبال به بیان برنامه‌های اجرایی بزرگداشت حکیم نظامی پرداخت و گفت: پویش نظامی‌خوانی کودکان و نوجوانان که تمام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی با آن همسو هستند. همچنین برگزاری مسابقه نقاشی کودکان بر اساس داستان‌های حکیم نظامی و ارسال نقاشی‌ها به جشنواره، رونمایی از کتاب‌ها با موضوع حکیم نظامی، پویش نظامی‌خوانی دانشجویان رشته زبان و ادبیات، نشست‌های تخصصی نظامی‌پژوهی و برنامه‌های ویژه با انجمن های ادبی استان فارس از دیگر برنامه‌های این هفته محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای موسیقی با اشعار نظامی در روز ۲۱ اسفندماه در فضای باز تالار حافظ، جشنواره نقاشی کودکان و نوجوانان، بررسی و گزینش رساله‌های دکتری و ارشد دانشگاه‌های فارس در حوزه نظامی پژوهی، جشنواره رویداد ادبی با عنوان «گنج حکیم» از دیگر رویدادهای هفته بزرگداشت حکیم نظامی به شمار می‌رود.

زهرا ریاحی زمین، دبیر علمی بزرگداشت و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و رئیس پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی نیز اظهار کرد: بر اساس تصمیماتی که در سطح کلان ملی گرفته شده بنا بر این شد که هفته بزرگداشت حکیم نظامی را در سراسر کشور و حتی خارج از مرزهای ایران برگزار کنیم.

وی به بیان برنامه‌های هفته بزرگداشت حکیم نظامی پرداخت و گفت: امشب اولین نشست برنامه علمی را در پیش داریم. این برنامه علمی با عنوان «هفت شب، هفت سخنرانی» با حضور سخنرانان برجسته نظامی شناس و نظامی پژوه از داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود.

ریاحی با بیان اینکه سخنرانان توانمندی از دانشگاه‌های شیراز، زنجان و اهواز و  همچنین سخنرانی از ترکیه و آذربایجان در این برنامه‌ها حضور دارند، گفت: در کنار سخنرانی‌ها نظامی خوانی هم توسط فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دکتری زبان و ادبیات دانشگاه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمام برنامه‌های علمی به صورت مجازی برگزار خواهد شد، گفت: برنامه‌ها در فضای اسکای روم و آپارات دانشگاه شیراز به صورت زنده پخش می‌شود و در روز هفتم که به عنوان روز بزرگداشت نظامی در تقویم ثبت شده است؛ نشستی به صورت مجازی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با همراهی دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود و کودکان و نوجوانان در این نشست نظامی‌خوانی خواهند داشت.

ریاحی اظهار کرد: در هفته بزرگداشت حکیم نظامی متناسب با سخنرانی‌ها برای هر شب یک عنوان در نظر گرفته شده است که از اشعار نظامی برای انتخاب این عنوان ها استفاده کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha