معنویت اسلامی بر پایه تفکر است
کد خبر: 4038719
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
آیت‌الله دژکام:

معنویت اسلامی بر پایه تفکر است

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب باید معنویت مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: معنویت اسلامی بر پایه تفکر است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، 6 اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: به گفته مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب باید معنویت مورد توجه ویژه قرار گیرد و گام اول نیز بیداری است.

وی با بیان اینکه آنانی که در خواب غفلت باشند، نمی‌توانند به معنویت دست پیدا کنند، گفت: پس از بیداری، تفکر نقش مهمی دارد، زیرا با تفکر گام مؤثری برای بهبود وضعیت خود برداریم و معنویت اسلامی، معنویت بر پایه تفکر است.

آیت‌الله دژکام در ادامه با اشاره به در پیش رو بودن سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) گفت: افتخار سومین حرم اهل بیت(ع) این است که برگزاری مراسم شهادت حضرت شاهچراغ(ع) و پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم(ع) را به درستی و به شکل مطلوب برگزار کنیم.

امام‌جمعه شیراز بر ضرورت توجه ویژه نسبت به برگزاری سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) تأکید کرد و افزود: باید همه مردم شیراز در روز شهادت امام هفتم، سنگ تمام بگذارند و نمود آن در حرم سوم اهل بیت(ع) مشهود باشد و مجاوران حرم پسر گرانقدر امام هفتم، الگوی کشور باشند.

وی با یادآوری اینکه حرم شریف امامزاده ابراهیم(ع) در محله لب آب شیراز یکی از مراکز برگزاری این مراسم است، گفت: به دلیل مواجهه و مبارزه حضرت شاهچراغ(ع) از محله کشن تا محل شهادتشان در محل بارگاه مقدس ایشان، امسال در طول این مسیر ۱۲ کیلومتری، شاهد حرکت خودرویی از مسجد «امام حسن مجتبی (ع)» از مطهری جنوبی تا حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و گلباران مسیر خواهیم بود.

امام‌جمعه شیراز همچنین با اشاره به برگزاری رویدادهای جهانی با موضوعات اسلام و پیامبر (ص) از فردا در این کلان‌شهر گفت: کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آئینه ادب و هنر» به میزبانی سومین حرم اهل بیت(ع) اقدام مؤثری بوده است و روز مبعث نیز شاهد اختتامیه این کنگره جهانی برگزار خواهیم بود.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روز ۸ اسفند روز «امور تربیتی» است، گفت: باید امور تربیتی را همواره در اولویت قرار دهیم تا فرزندان آینده ما ادامه‌دهنده راه شهدا باشند و نهادهایی مانند بسیج به صورت ویژه در این راستا کار می‌کند و سایر نهادها به بحث سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید نگاه ویژه کنند و امیدواریم شاهد همکاری بیشتر حوزه علمیه و آموزش و پرورش فارس در این حوزه باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به ظرفیت تجارت ایران بیان کرد: ایران می‌تواند محل ایجاد ارتباطات تجاری و اقتصادی شرق و غرب جهان باشد، لذا بازرگانان ما باید مسیرهای جدید تجاری برای کشور تعریف کنند.

آیت‌الله دژکام در خصوص فرا رسیدن روز مهندس هم گفت: روز مهندس به نام دانشمند بزرگ جهان و اسلام، خواجه نصیرالدین طوسی این روز نامگذاری و قسمتی از کره ماه نیز به نام وی نامگذاری شده است.

وی شخصیت علمی خواجه نصیرالدین طوسی را جهانی و مایه افتخار ایرانیان و مسلمانان ارزیابی و اضافه کرد: این افتخار ناشی از میدان‌داری این دانشمند بزرگ در زمینه مهندسی، اختر فیزیک و ... و توجهش به نظم بوده است.

آیت‌الله دژکام، ملاک اقدامات تأثیرگذار خواجه نصیرالدین طوسی و مرحوم فیاض لاهیجی، شاگرد ملاصدرای شیرازی، را توجه به خداشناسی در کنار علم برشمرد و با تاکید براینکه خداشناسی اهمیت دوچندانی دارد، افزود:  فیلسوفان مسلمان همگی به بررسی کار خدا پرداخته‌اند و کار خداشناسی، فرمان خداشناسی است و به بررسی و شناخت فرمان خدای متعال است که علوم فقه، اخلاق و ... همگی بررسی و شناخت فرامین خداست.

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: علامه خفری در مدرسه منصوریه شیراز تحصیل کرد و یکی از رساله‌های وی در خصوص ستاره‌شناسی بوده که در آمریکا نیز کتاب آن چاپ شده است، لذا مکتب شیراز تحت تاثیر ملاصدرا برای سال آینده در اولویت قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به لزوم تدوام راه امثال خواجه نصیرالدین طوسی توسط جوانان کشور، گفت: باید ادامه‌دهنده راه این بزرگان باشیم، چرا که ادامه این راه، شناختن نظم حاکم در جهان است.

انتهای پیام
captcha