شورای شعر دفاع مقدس در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4038330
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

شورای شعر دفاع مقدس در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت از ایجاد شورای شعر دفاع مقدس خبر داد و گفت: این شورا فعالیت خود را با فعال‌سازی انجمن‌های شعر استان‌ها شروع خواهد کرد.

حجت الاسلام محمدحسین انصاری‌ نژادبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت امروز، 4 اسفندماه در مراسم اختتامیه این کنگره از ایجاد شورای شعر دفاع مقدس خبر داد و گفت: این شورا فعالیت خود را رسماً شروع خواهد کرد که فعال‌سازی انجمن‌های شعر استان‌ها یکی از اهداف آن است تا در جریان آن شعرا به‌صورت مستمر و ماهانه دور هم جمع شوند تا اشعارشان در معرض نقد و ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: از طرفی برخی از شعرا در این عرصه شناسایی خواهند شد و حتی کسانی که اثر درخور چاپ داشته باشند اما شرایط چاپ کتاب را ندارند مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

انصاری‌نژاد با بیان اینکه خوشبختانه استقبال از کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت امسال بسیار باشکوه بود، گفت: هفت هزار و ۵۴۲ اثر به دبیرخانه کنگره واصل شد و داوری اولیه در ۳۱ استان با انتخاب دبیر علمی و اجرایی شکل داده شد و بعد از غربالگری آثار توسط هیئت داوری آثار برگزیده به دبیرخانه ملی ارسال شد و مورد داوری نهایی قرار گرفت و در نهایت از نفرات اول تا سوم رشته‌های مختلف تجلیل خواهد شد البته نفراتی هم به عنوان تقدیر ویژه مشخص شده‌اند.

مدیر ادبیات اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از رونمایی ۱۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در قالب این کنگره خبر داد و افزود: این آثار عمومأ در حوزه ادبیات هستند که در قالب‌های شعر، رمان، تاریخ َشفاهی، مصاحبه و دیگر گونه‌های ادبی گردآوری شده‌اند که ۲۵ عنوان آن‌ها کتاب صورتی است که مخاطبان زیادی پیدا کرده است.

وی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس را عامل توسعه و تعمیق فرهنگ جهاد و شهادت در قالب هنر دانست و ادامه داد: در این دوره از کنگره با چهره‌های جدیدی روبه‌رو بودیم. با توجه به جریان کرونا و خلوت گزینی شاعران آثار بیشتری نسبت به دوره‌های پیشین به دست ما رسید.

دبیر اجرایی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت در خصوص سن شاعران شرکت کننده در کنگره گفت: تنوع سنی شرکت‌کنندگان در کنگره بسیار وسیع بود به‌گونه‌ای که کمترین سن شرکت کننده کنگره ۱۳ ساله و بیشترین سن ۵۵ ساله بود؛ جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله نیز بیشترین تعداد شرکت کنندگان بودند.

انصاری‌نژاد گفت: برخی شعرا که سال‌های گذشته شاهد حضورشان بودیم امسال متفاوت بودند و سروده‌هایشان از حیث هنرمندی‌های زبانی و تصویری قابل تامل بود. شاعران درون‌مایه و جوهره شعر دفاع مقدس که فرهنگ ایثار و شهادت است را با تصویرگری‌های بسیار زنده و ملموس انعکاس داده بودند.

وی با بیان اینکه شعر دفاع مقدس به عنوان شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی در یک روند رو به حرکت و رشد است و هر سال نسبت به سال گذشته متفاوت و شاهد کشف استعداد‌ها و ذوق‌های بسیار خوب هستیم، گفت: امسال شاهد بودیم که شاعران همچنان با همان شورمندی به خلق شعر شهیدانه پرداختند.

انصاری‌نژاد در خصوص ادامه فعالیت‌های این کنگره گفت: پس از آیین اختتامیه استان‌ها و دبیران استانی در ادامه برنامه‌های کنگره به‌رصد نقاط قوت شعرهای خواهند پرداخت و قالب‌های پراستفاده را مورد بررسی قرار خواهند داد. در حوزه درون‌مایه‌ شعرها که برخی اعتراضی و یا حتی برخی که اندک هستند به‌نوعی به سمت سیاه‌نمایی رفته باشند مورد آسیب‌شناسی قرار خواهند گرفت.

وی گفت: در استان فارس تمام اشعار مرتبط با دفاع مقدس شعرا توسط یک شاعر هر شهر جمع‌اوری و چاپ شده است که هم‌اکنون این اتفاق برای همه شهرستان‌های استان فارس صورت گرفته است که می‌تواند در سایر استان‌ها نیز تجربه شود.

انصاری‌نژاد بر ضرورت تغییر در زمان برگزاری این رویداد ادبی تأکید کرد و گفت: کنگره‌های زیادی در ماه‌های پایانی سال در سراسر کشور برگزار می‌شود که فعالیت همدیگر را تحت‌الشعاع قرار می دهند و به‌عنوان یک تجربه فکر می‌کنیم لازم است کنگره شعر دفاع مقدس را برای افزایش کیفیت آثار در ماه‌های ابتدایی سال برگزار‌ کنیم.

دبیر اجرایی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی که هر اندیشه‌ای که در قالب هنر گنجانده شود ماندنی است، گفت: شعر دارای ظرفیت شگفتی برای مانایی است که باید از آن بهره بگیریم.

انتهای پیام
captcha