زنان از برخی حقوق خود به خاطر حقی دیگر دست نکشند
کد خبر: 4037530
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸

زنان از برخی حقوق خود به خاطر حقی دیگر دست نکشند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران معتقد است که نباید زنان را در موقعیتی قرار داد که مجبور شوند از برخی حقوق خود به خاطر حقی دیگر دست بکشند و این نیازمند مهارت مدیریت یک زندگی بر چارچوب همه‌ حقوق است.

 حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین عبدالکریم بهجت‌ پوربه گزارش ایکنا از خوزستان به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران روز گذشته، 30 بهمن در دیدار با نخبگان و فعالان اجتماعی و فرهنگی خوزستان با اشاره به آیه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ» (توبه،71) گفت: زنان نیز می‌توانند مانند مردان نقش اجتماعی داشته باشند و برای کنار زدن ناهنجاری‌ها تلاش کنند و این نکته‌ای است که قرآن به آن تصریح کرده است. در واقع اصل اولیه در فعالیت اجتماعی بانوان این است که می‌توانند در همه‌ میدان‌ها حضور داشته باشند، مگر جاهایی که برای عدم ورود بانوان دلیل داشته باشیم.

وی افزود: در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که نیاز به فهم اصول یا همان خطوط کلی دین دارد و باید آن اصول را به‌ درستی تشخیص دهیم، چراکه اگر کسی اصول را به‌ درستی تشخیص ندهد در تحلیل پدیده‌ها دچار مشکل می‌شود و اگر اصول به‌ خوبی در زندگی ما حاکم شود می‌توانیم رشد را در همه‌ زمینه‌ها تجربه کنیم؛ از این‌ رو باید اصولی را که اسلام برای ما آورده است خوب بفهمیم و تحلیل کنیم.

بهجت‌پور در ادامه گفت: مسئله اصلی، داشتن یک اندیشه و بینش اصولی است، بسیاری از ما از آن نگاه اصولی اسلام، اطلاع کافی نداریم، لذا بر اساس عدم درک آن اصولی که به اندیشه و فهم ما جهت می‌دهد با پدیده‌ها برخورد می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات و سختی‌هایی که در مسیر تعالی بانوان وجود دارد، بیان کرد: طبیعی است که در مسیر رشد و تعالی بانوان با یک سری مشکلات و سختی‌ها مواجه می‌شویم که باید آن‌ها را با هم‌فکری، تجربه و توان شما خواهران و برادران به‌درستی حل کنیم و کسانی که در مواجهه با سختی‌ها و مشکلات دستپاچه می‌شوند دچار شکست می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: جامعه‌ زنان ما دانا شده و ظرفیت‌هایش در حال شکوفایی است و نباید زنان را در موقعیتی قرار داد که مجبور شوند از بعضی حقوق خود به خاطر حق دیگری دست بکشند و این مدل نیاز به مهارت دارد و آن مهارت مدیریت یک زندگی بر چارچوبی است که جمع همه‌ حقوق بکند و این کاری است که در این دوره ما باید آن را طراحی کنیم در غیر این صورت فرصت‌ها تبدیل به تهدید می‌شود.

وی بیان کرد: به‌ تناسب توسعه‌ای که در جامعه پیدا می‌شود زنان می‌خواهند نقش اجتماعی، فرهنگی و علمی را در سطح کشور، استان و شهر خود داشته باشند و این هنگامی ممکن است که فرهیختگان بانوان استان در یک گردهمایی پیرامون مسائل اصلی اجتماعی باهم همفکری کنند و به‌عنوان کنشگران اجتماعی فرهنگی به میدان بیایند.

بهجت‌پور در پایان گفت: حوزه علمیه خواهران به‌منظور ایجاد پیوند مناسب میان حوزه علمیه خواهران با نخبگان و فعالان اجتماعی و فرهنگی اقدام به برگزاری جلسات نخبگانی بانوان کرده و به دنبال آن است تا بانوان نخبه هر استان دور هم جمع شوند و در مسائل مختلف مربوط به حوزه زن و خانواده اندیشه‌ورزی کرده و تقسیم‌کاری با حوزه علمیه خواهران صورت دهند تا با همکاری همدیگر بتوانیم پیرامون مسائل و مشکلاتی که در جامعه مطرح می‌شود و ناشی از پیشرفت کشور است همفکری و هم‌افزایی کنیم.

گفتنی است در این نشست، بانوان نخبه و فعال اجتماعی و فرهنگی استان به بیان مشکلات جامعه بانوان و راهکارهای رفع مشکلات پرداختند که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم استفاده از ظرفیت‌های بانوان در استان خوزستان، عدم هماهنگی بانوان فعال در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، وجود محدودیت‌ها برای بانوان، نبود امکانات رفاهی و آموزشی هدفمند برای بانوان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بانوان، جهاد تبیین و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ و بیان واقعیت‌ها، حضور جهادی خواهران طلبه در دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت مداحان خواهر اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha