مراقبه معنوی ایام‌البیض را فراموش نکنیم
کد خبر: 4036739
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

مراقبه معنوی ایام‌البیض را فراموش نکنیم

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس بر ضرورت استفاده از فرصت معنوی ایام‌البیض با وجود عدم برگزاری اعتکاف تأکید کرد و گفت: این ایام که از برگزاری مراسم اعتکاف محروم شده‌ایم می‌توانیم با استفاده از اعمالی نظیر روزه‌داری و شب‌زنده‌داری در روز و شب‌های ماه رجب که به آن سفارش زیاد شده است، از فیض ماه رجب بهره‌مند شویم.

ایام البیض، مراقبه معنویحجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام‌البیض گفت: دو سه سالی است که به دلیل شیوع کرونا از برگزاری برنامه‌های جمعی نظیر اعتکاف به دلیل اهمیت حفظ سلامت مردم محروم می‌شویم و امسال هم به همین دلیل در شهرهای قرمز مراسم معنوی اعتکاف برگزار نمی‌شود.

وی بر ضرورت استفاده از فرصت معنوی ایام‌البیض با وجود عدم برگزاری اعتکاف تأکید کرد و افزود: در اسلام معمولاً عبادات به دو شکل جمعی و فردی انجام می‌شود که اعتکاف، نماز جماعت و جمعه، مناسک حج و غیره از جمله برنامه‌های جمعی هستند که شرایط خاصی دارند اما بخش عمده‌ای از عبادات را می‌توان به صورت فردی انجام داد و از آن‌ها کسب فیض کرد.

ملک‌مکان با تأکید بر اینکه باید از فرصت ایام‌البیض برای انجام عبادت‌های فردی استفاده کنیم تا بتوانیم به آن فیض معنوی لازم برای دستیابی به رشد و سعادت برسیم، گفت: ماه رجب، شعبان و رمضان فرصت‌های بسیار استثنایی برای انسان هستند و به تعبیر مرحوم آیت‌الله حائری، برای اینکه انسان بتواند در ماه رمضان اوج بگیرد باید پرواز را از ماه رجب و شعبان آغاز کند تا در رمضان به اوج برسد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس اظهار کرد: این ایام که از برگزاری مراسم اعتکاف محروم شده‌ایم می‌توانیم با استفاده از اعمالی نظیر روزه‌داری و شب‌زنده‌داری در روز و شب‌های ماه رجب که به آن سفارش زیاد شده است، از فیض ماه رجب بهره‌مند شویم.

وی یادآور شد: در روایت‌ها آمده است که شب‌های رجب ملائکه، گرفتاران، بیماران و حاجتمندان را برای طلب دعای و حاجت خود صدا می‌زنند تا آنان را حاجت روا کنند لذا اگر کسی نیاز و خواسته‌ای دارد می‌تواند از فرصت شب زنده‌داری ماه رجب استفاده کند.

ملک‌مکان با بیان اینکه اعمال دیگری هم به صورت فردی در ایام البیض سفارش در منابع روایی و کتب ادعیه آمده است، گفت: یکی از اعمالی که در این سه روز به آن سفارش شده است، قرائت دعای مجیر و خواندن نماز جعفر طیار است که بسیار سفارش شده است و خوب است که از این فرصت استفاده کنیم. در عین حال باید بدانیم تا هر زمان که فرصت زنده بودن داریم می‌توانیم عبادت‌ها را برای کسب فیض معنوی انجام دهیم حتی اگر از انجام آن‌ها به صورت جمعی محروم شده باشیم.

انتهای پیام
captcha