رونمایی از «اطلس تاریخ انقلاب» در شیراز
کد خبر: 4036446
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵

رونمایی از «اطلس تاریخ انقلاب» در شیراز

مسئول دفتر تاریخ شفاهی شیراز از برگزاری مراسم رونمایی از «اطلس تاریخ انقلاب» در تالار حافظ خبر داد.

«اطلس تاریخ انقلاب»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی ارشاد فارس، سید حامد ترابی، مسئول دفتر تاریخ شفاهی شیراز امروز، 25 بهمن از برگزاری مراسم رونمایی از «اطلس تاریخ انقلاب» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در تالار حافظ شیراز خبر داد و گفت: این مراسم عصر امروز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حاشیه مراسم رونمایی از اطلس انقلاب که با سخنرانی قنبریان ازپژوهشگران قم برگزار می‌شود، مستند بلوار اتحاد هم اکران خواهد شد، افزود: همچنین در این مراسم فعالیت‌های ۴ساله دفتر تاریخ شفاهی شیراز در حوزه روایت فعالیت‌های جهادی و روایت بزرگداشت مردمی حاج قاسم سلیمانی و سایرکارهایی که در این دفتر در حال انجام است تشریح می‌شود.

ترابی در ادامه با تصریح اینکه اطلس تاریخ انقلاب نهضت مردمی امام خمینی از سال۴۲تا۵۷ را روایت می‌کند، گفت: واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در شیراز که ازسال ۹۷ شروع به کارکرد، تمرکز اصلی خود را روی روایت انقلاب گذاشت. ماحصل این تلاش گروهی دایرةالمعارف مصوری از تاریخ انقلاب در شیراز است که بعد از بیش از سه سال تلاش رونمایی می‌شود.

ترابی تصریح کرد: این اثر حاصل تلاش سه ساله یک تیم ۱۰ نفره است و برای تولید آن ۱۱۰ کتاب مطالعه شده و ۱۵هزار عکس و۱۲هزار سند بررسی شده است. علاوه بر آن بیش از ۱۵۰ نفر حدود ۳۰۰ ساعت مورد مصاحبه گرفتند.

وی مصور بودن این دایرةالمعارف را از ویژگی‌های منحصر به فرد آن دانست و گفت: از ۱۵ هزار عکسی که درمرحله تحقیقات بررسی شد، متناسب با وقایع مورد مطالعه هزارعکس گلچین شده و در اطلس چاپ شده است.

ترابی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که چنین دایرةالمعارفی درباره انقلاب درشیراز تهیه شده است، گفت: این اثر ۱۸۶مدخل دارد. هر مدخل به صورت مختصر روایت یک واقعه، جریان فکری و یا یک مکان یا پرتره یک شخص و خاطرات مردمی حول آن است. این مدخل‌ها بسیارمتنوع هستند و در هرکدام از آن‌ها به وجوه متفاوتی ازانقلاب پرداخته شده‌است. مخاطب می‌تواند با اشخاص انقلابی، مکان‌های خاطره انگیز انقلابی و مساجد، خاطرات مردمی و جریانات فکری مختلف و علمای شاخص و جریان ادبی و شعر انقلاب در این دائرةالمعارف آشناشود.

وی ادامه داد: سعی ما این بوده است که بیشتر به موضوعات کمتر پرداخته شده توجه کنیم مثلا از اوضاع اقتصادی شیراز در دوران ستمشاهی و آستانه انقلاب براساس روزنامه های آن دوران، بررسی وضعیت شهرسازی و معماری، نقش دانشگاه شیراز یا انجمن ایران و آمریکا، معرفی شهدای انقلاب و فعالیت اقلیت های مذهبی از جمله موضوعات ناب این اثر می‌توان یادکرد. ما سعی کردیم در این ۱۸۶ مدخل مثل یک اقیانوس کم عمق همه عوامل موثر و مخرب فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی در قصه انقلاب را در شیراز بررسی کنیم.

ترابی با بیان اینکه این اثر می‌تواند منبع خوبی برای پژوهشگران وهنرمندانی که قصد تولید محصولات هنری و المان شهری درباره انقلاب دارند، باشد، گفت: به زودی این اثر زیر چاپ می‌رود. همچنین با همکاری شهرداری شیراز ده موشن مرتبط با تاریخ انقلاب ساختیم و برای راهنمای انقلابی گردشگری کتا‌ب‌های یک صفحه‌ای تولید کردیم‌. پادکست‌هایی هم براساس این منبع تولید شده است.

مسئول دفتر تاریخ شفاهی شیراز ادامه داد: ما صرفاً معطوف به مشهورات و قصه‌های کلی نشدیم بلکه بیشتر به ناگفته‌ها پرداختیم تا مردم که صاحبان اصلی انقلاب هستند بیشتر دیده شوند.

انتهای پیام
captcha