تأثیر دو نماد دینی «عاشورا و مهدویت» در وقوع انقلاب اسلامی
کد خبر: 4035546
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

تأثیر دو نماد دینی «عاشورا و مهدویت» در وقوع انقلاب اسلامی

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) گفت: دو نماد دینی و اسلامی «عاشورا و مهدویت» در مکتب فکری شیعه وجود دارد که انقلاب درونی و بیرونی را در پی دارد و بر همین اساس است که دشمنان در صدد سرکوب این دو نماد هستند، چراکه این دو نماد توانسته است تأثیرات بسیاری را بر مردم و به‌ویژه جوانان انقلابی ما بگذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن وحدتی شبیری، رئیس مدرسه فقاهت عالم آل‌محمد(ص)حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن وحدتی شبیری، رئیس مدرسه فقاهت عالم آل‌محمد(ص) در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره نقش الگوهای دینی همچون «عاشورا» و «مهدویت» از منظر تشیع در وقوع انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: یکی از نعمت‌هایی که خداوند به ما ارزانی داشته است، انقلاب اسلامی ایران است که باید خداوند را برای اینکه ما را در دوران با شکوه انقلاب اسلامی به این جهان آورده است، شاکر باشیم.

وی بیان کرد: این در حالی است که امام حسین(ع) در قسمتی از دعای معروف عرفه خود می‌فرمایند که خدایا من تو را سپاس می‌گویم برای مهربانی، لطف و احسان خودت که به من کردی و مرا در دوران پیشوایان کفر که عهد تو را نقد کردند و پیامبران تو را تکذیب کردند، به این دنیا نیاوردی و خدایا تو را شاکرم که مرا در دوره‌ای به این دنیا آوردی که من هدایت و راهیابی را می‌بینم.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران نیز یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به ما عطا فرموده و در حقیقت معلول یک جریان تاریخی است و این‌گونه نیست که تنها در 22 بهمن 1357 پدیده‌ای به خودی خود رخ داده باشد و همواره ما نمی‌توانیم انقلاب اسلامی ایران را منقطع از پیشینه تاریخی خود تجزیه و تحلیل کنیم.

وحدتی‌شبیری اظهار کرد: یکی از پیشینه‌های انقلاب اسلامی که باید هویت انقلاب را در آن‌ها جست‌وجو کرد، حادثه عاشوراست. امام حسین(ع) در جریان کربلا تمام هستی خود را مخلصانه برای احیای دین خدا فدا کرد، این یک الگو و نمادی است که انقلاب اسلامی ایران آن را سرلوحه حرکت خود قرار داده است. همچنین پس از واقعه عاشورا نیز بیداری اسلامی که در قرون مختلف در جوامع اسلامی بروز کرده، تماماً پیشینیه این جریان تاریخی است که در نهایت منتهی به انقلاب اسلامی ایران و پیروزی این انقلاب با شکوه شد.

هنر انقلاب ایران چه بود؟

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) بیان کرد: در حقیقت هنر انقلاب ما این بود که هویت ملی ما ایرانیان را در کنار سنت اسلامی، پویا و زنده کرد و در کنار هویت ملی و اسلامی از تجربه‌های خوب بشری که بشریت به آن رسیده مانند بها دادن به رأی مردم، انتخاب آزاد و... در قانون اساسی خود استفاده کرده است.

وحدتی‌شبیری گفت: در واقع هنر انقلاب اسلامی این است که سنت دینی را براساس مدرنیزم احیا کرد و انقلاب ما با تکیه بر پیشینه درخشان خود مانند قیام امام حسین(ع) و با امید به آینده نورانی برای تاریخ که همان قیام حضرت مهدی(عج) است، راهبرد خود را ترسیم کرده است. امروزه انقلاب اسلامی آفاق کشورهای شرق و غرب را در نوردیده است، به‌گونه‌ای که نظریه انقلاب اسلامی در سطح منطقه و در میان مستضعفان جهان گسترش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: البته استفاده از تکنولوژی غرب و تجربه‌های آن‌ها هیچ‌گونه مشکلی ندارد، اما موضوع مهم، ناپسند بودن خودباختگی در مقابل دنیای غرب و تحت‌تأثیر قرار گرفتن از فرهنگ عریان غرب است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما باید نمادهای دینی خود را در جریان انقلاب همچنان درخشان نگاه داریم، گفت: تاکنون انقلاب‌های مختلفی در جوامع مختلف بشری رخ داده است مانند انقلاب روسیه که جامعه‌گرایی و سوسیالیزم را اساس تحول خود قرار دادند و انقلاب کبیر فرانسه که تفکرهای فردگرایی را جایگزین نظریه‌های پیشین خود کرد، اما انقلاب ما با تمامی این انقلاب‌ها متفاوت است.

وحدتی‌شبیری با اشاره به تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب کبیر فرانسه و روسیه، بیان کرد: اولاً انقلاب ما توانست بنیادهای فکری رایج در جامعه را تغییر دهد و این تغییر، خود را در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و عرصه‌های مختلف نشان داد و ثانیاً  مبنای تحول انقلاب ما نیز بازگشت به توحید ناب است و این درست بر خلاف رنسانسی است که کلیسا را از صحنه اجتماع کنار زدند، در انقلاب اسلامی ایران خدامحوری، دین محوری و احیای سنت‌های دینی در کنار احترام به هویت ملی‌ و سنت‌های کهن ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) بیان کرد: در دل توحید مسئله امامت نهفته و اساس انقلاب اسلامی نیز حول محور مسئله امامت است. در اینجا امامت در مفهوم شیعی به معنای رهبری مادی و معنوی مردم است که امام هشتم فرمودند: «امامت ریشه اسلام ناب است و شاخه اسلام ناب هم همان امامت است»، پس امامت در تفکر شیعی با نمادهایی نمود پیدا می‌کند که از جمله آن‌ها نماد عاشوراست.

عاشورا و مهدویت، دو نمادی که دشمنان به دنبال سرکوب آن است

وحدتی‌شبیری اظهار کرد: در مکتب عاشورا دلدادگی به امام و حجت خداست که منشأ حرکت می‌شود. اینکه ما شاهد هستیم که تمام رزمندگان کربلا پیش از هر حرکتی از امام حسین(ع) اجازه می‌گرفتند تا در میدان نبرد حاضر شوند، این روایات حاکی از آن است که تا زمانی‌که امام و حجت خدا مهر صحت بر حرکت یک فرد در صحنه اجتماع نگذارد آن حرکت مشروعیت پیدا نمی‌کند.

وی یادآور شد: یکی از نمادهای عاشورا که در انقلاب ما به‌ویژه در جنگ تحمیلی جلوه کرد و به حق نمودار شد، حضرت ابوالفضل(ع) بود و از این‌رو ما می‌بینیم که جریان عاشورا و سایر نماد دینی و اسلامی بر مردم و به‌ویژه جوانان ما بسیار اثرگذار بوده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: همچنین علاوه بر عاشورا یکی دیگر از نمادهای مؤثر در مردم، نماد مهدویت است که در تشیع پایان تاریخ شناخته می‌شود. در حقیقت عاشورا انسان مؤمن را حرکت می‌دهد و مهدویت نیز انسان را سمت خویش فرامی‌خواند. بنابراین دو نماد عاشورا و مهدویت در مکتب فکری شیعه وجود دارد که انقلاب درونی و بیرونی را در پی دارد و بر همین اساس است که دشمنان در صدد سرکوب این دو نماد هستند.

وحدتی‌شبیری بیان کرد: تأثیر این نمادها به گونه‌ای است که در حال حاضر نیز مطالعات گسترده‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی غرب و به‌ویژه در رژیم صهیونیستی اسرائیل، در حال انجام است که در این مراکز در تلاش هستند که مذهب تشیع را بشناسند و به دنبال این هستند که این تشیع چه مذهبی است که انقلاب بزرگی به نام انقلاب اسلامی را ایجاد کرده تا سپس بتوانند سلاحی در برابر این انقلاب تهیه و این انقلاب را نیز نابود کنند.

وی یادآور شد: بنابراین ما باید تلاش کنیم که نظریه انقلاب اسلامی را به درستی بشناسیم، تدوین کنیم و در نهایت نیز به درستی ارائه دهیم و همواره باید مراقب باشیم که در اصول و پایه‌های انقلاب اسلامی تحریفی ایجاد نشود و در عمل نیز رفتار ما الگویی برای دیگر جوامع باشد تا آن‌ها نیز بتوانند از این الگو بهره‌برداری و اجرا کنند.

رئیس مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ص) بیان کرد: در حقیقت نماد عاشوراست که افرادی چون قاسم سلیمانی را به جامعه تحویل می‌دهد، شهید سردار سلیمانی کسی بود که مطامع دنیوی، جاه و مقام دنیا او را فریب نداد و در مسیر مقدس خود از هیچ تلاشی دریغ نکرد و همواره او خیرخواه امام خود بود.

وحدتی‌شبیری تأکید کرد: از این‌رو ما نیز باید از نمادهایی مانند «حضرت ابوالفضل(ع)» در جریان عاشورا و «حاج قاسم سلیمانی» در زمان خودمان استفاده کنیم و از آن‌ها الگو گیریم. همواره انقلاب، این الگوها را در برابر چشم ملت قرار داد و هویت ملی ما ایرانیان را با این نمادها تقویت کرد. پس اگر ما می‌خواهیم راه حضرت ابوالفضل(ع) را ادامه دهیم باید در مقابل امام و رهبر عزیزمان همانند او بوده و تسلیم فرمان ولی امر باشیم و به پیمانی که در ابتدای انقلاب بستیم و همه ساله در راهپیمایی 22 بهمن تجدید می‌کنیم وفادار و خیرخواه امامان باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در حقیقت نماد عاشورا با جوانان ما را با خصلت‌هایی چون وفا و خیرخواه تربیت کرد و امیدواریم که در آینده نیز انقلاب ما متصل به انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) با جوان‌های با تصمیم راسخ این انقلاب را به اهداف مقدس خود برسانند.

انتهای پیام
captcha