آغاز به کار جشنواره ملی و مسجدی «شمسه»
کد خبر: 4035445
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲

آغاز به کار جشنواره ملی و مسجدی «شمسه»

اولین جشنواره ملی و مسجدی «شمسه» توسط امور مساجد استان‌های خراسان در کشور آغاز به کار کرد.

مدیر رسانه و فضای مجازی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط‌عمومی امور مساجد استان‌های خراسان، حمیدرضا معشوقی، مدیر رسانه و فضای مجازی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان و دبیر جشنواره «شمسه» در رابطه با جایگاه اثر گذار مساجد، اظهار کرد: در طول‌ تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی، مساجد کانون‌های مرکزی رشد و پرورش مبانی اسلام و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) بوده‌اند و ما در طول تاریخ اسلام مشاهده می‌کنیم حتی در بازه‌های زمانی که ابزار قدرت و حکومت در دست معصومین(ع) نبوده است لکن بیان معارف اسلامی توسط خود معصومین(ع) و شاگردانشان در مساجد گسترش داشته است و در دوران معاصر آنقدر از این نقاط اثرگذار در دوره‌های مختلف مطلب بیان شده است که گاهی این حجم از کارآمدی برایمان ساده و عادی تلقی می‌شود.

وی افزود: گفت‌وگو در رابطه با این سوال که آیا مساجد هنوز هم کارآمدی گذشته را دارند آنچنان ساده نیست و معمولا می‌توان با یک پاسخ ساده که خیر کارآمدی مساجد از دست رفته است مسئله را جمع‌بندی کرد، اما اینطور نیست، بلکه طبق تجربه شخصی و فعالیت در عرصه مساجد سطح استان به وضوح این را مشاهده کرده‌ام که مساجد چه میزان کارآمدی های اثر گذارشهری، استانی و حتی کشوری داشته‌اند، هرچند به‌دلیل رشد مساجد می‌توان گفت این حجم کارآمدی در تمام مساجد یکسان نیست.

دبیر جشنواره «شمسه» در پاسخ به سوال هدف از برگزاری جشنواره «شمسه» چیست؟ عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت های موجود در بستر مساجد و فعالیت جمع‌های‌ مسجدی در عرصه های مختلف ازجمله فضاهای رسانه‌ای بنا بر این گذاشته‌ایم با ایجاد یک جشنواره مختص به مساجد سطح کشور بخشی از قوت این ظرفیت‌هایی مسجدی را معرفی و از این جمع‌های تخصصی مسجدی حمایت نماییم. امروزه با توجه به حکم مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و اهمیت بستر رسانه در اجرای این حکم تلاشمان بر این است که جمع‌های رسانه‌ای مسجدی را تقویت و حمایت کنیم تا با ایجاد این چنین جمع‌های متعهد متخصص در عرصه جهاد تبیین توان مقابله لااقل حداقلی در مقابل هجمه‌های دشمن را داشته باشیم.

معشوقی بیان کرد: باید قبول کنیم و به وضوح مشخص است که در عرصه رسانه گام‌های فراوانی را از جریان مقابل عقب هستیم، چرا که اهمیت فضای رسانه اهمیت و ارزش فراهم کردن مقدمات فعالیت رسانه‌ای و حمایت از افراد رسانه‌ای از گذشته برایشان روشن بوده است، اما ما این مسائل را ولو با تذکرات پی در پی رهبری بازهم درک نکرده‌ایم و امید داریم از این پس در این مسیر قدم برداريم.

دبیر جشنواره «شمسه» تصریح کرد: از آغاز اعلام اولین دوره فراخوان جشنواره «شمسه» که در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد، سعی‌مان بر این است که این فراخوان را در تا جایی که امکان دارد در مساجد سطح کشور اطلاع‌رسانی نماییم، تا فرد یا افرادی که در مسجد فعالیت رسانه‌ای می‌کنند، بتوانند به موقع آثار خودشان را قالب مستند، داستانی، پویانمایی، نماهنگ، فیلم‌نامه و برنامه و آیتم تلوزیونی در موضوعات مسجد و مسجدی‌ها، مسجد طراز انقلاب اسلامی، مسجد سنگر محله به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند.

معشوقی عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و دعوتی که از داوران صورت گرفته است، مهلت ارسال آثار تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۱ است تا پس از گذشت یک ماه داوری در روز جهانی مساجد اولین مراسم اختتامیه برگزار شود.

وی مطرح کرد: یک بخش از این جشنواره مسلما بخش رقابتی و اهدا جوایز به برگزیدگان این جشنواره است که در روز جهانی مساجد برگزار خواهد شد، اما آنچه که برای ما اهمیت دارد، اکران آثار برگزیده در اکثر مساجد سطح استان‌های خراسان و مساجد انتخابی سطح کشور است که خود این موضوع یعنی اکران‌های مسجدی برای ما اولویت دارد، چرا که به نحوی نوعی از جهاد تبیین محسوب می‌شود.

مدیر رسانه و فضای مجازی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان بیان کرد: راه ارتباط اولیه ما با جمع‌های رسانه‌ای مساجد سطح کشور برای شرکت در این جشواره، از طریق  صفحه رسمی همسنگران مسجدی در پیام رسانها مجازی به نشانی @hamsangar_masjedi و شماره تلفن همراه ۰۹۳۹۶۴۶۲۶۱۰ است و امیدواریم که در سال‌های متمادی این جشنواره را ادامه دهیم و آغاز اکران‌های مسجدی را در تمام مسجد کشور به پیش ببریم.

لازم به ذکر است اولین دوره از این جشنواره ملی مسجدی «شمسه» به‌همت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha