جنگ شناختی، تحمیل اراده بر رفتار مردم است
کد خبر: 4033933
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

جنگ شناختی، تحمیل اراده بر رفتار مردم است

مشاور امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جنگ شناختی با تحمیل اراده از طریق به‌کارگیری مغز، اعصاب، روان، احساسات و عواطف مردم بر رفتار آنان اثر می‌گذارد.

حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناس مسائل سیاسی و مؤلف کتاب جنگ شناختی، در کارگاه «جنگ ترکیبی در عصر سلطه رسانه‌ها» که امروز، 16 بهمن‌ماه در مرکز رفاهی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، در خصوص جنگ شناختی و هیبریدی، ابعاد واصول آن بیان کرد: ساده‌ترین تعریف از جنگ شناختی توانایی تأثیرگذاری و نفوذ بر ادراک و شناخت یک فرد و جامعه در جهت اهداف مورد نظر است.

مشاور فرهنگی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه جنگ هیبریدی بسیج تمام ظرفیت‌های ملی برای رسیدن به هدف است، اظهارکرد: جنگ هیبریدی به معنای شبکه‌سازی و یکپارچه‌سازی طیف وسیعی از تاکتیک‌های متنوع در رقابت‌های شدید بین‌المللی به‌خصوص در وضعیت خاکستری است.

وی گفت: چند سالی است که ادبیات جنگ شناختی در ادبیات سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای ما ورود جدی‌‌تری پیدا کرده است و امروز در عرصه رسانه با جنگ شناختی پیچیده‌تری مواجه هستیم و رسانه تبدیل به ابزار فراگیری برای این جنگ شده است.

مشاور امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در جنگ شناختی سلاح موشک به نوعی تبدیل به سلاح رسانه می‌شود، بنابراین همه افراد می‌توانند ابزار و عامل این جنگ باشند، چرا که جنگ تفکر و باورهاست.

جهاد تبیین پادزهری برای جنگ شناختی است

درادامه حجت‌الاسلام جواد مهدوی‌نسب، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر جهاد تبیین گفت: امروز دشمنان زیرکانه و هوشمندانه قصد تاثیر بر ذهن و افکار مردم را دارند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری افزود: دشمنان برای غارت یک جامعه اول آن جامعه را دچار غفلت می‌کنند، بنابراین برای زهر آن‌ها باید پادزهری داشته باشیم و بهترین راهکار آن جهاد تبیین و ورود به مسائل سیاسی است.

حجت‌الاسلام مصطفی رجائی‌پور، رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه بسیج اساتید فراجناحی عمل می‌کند، افزود: در این کارگاه علاوه بر اساتید بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، تعدادی از اساتید بسیجی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور نیز حضور دارند.

انتهای پیام
captcha