تغییر متغیرهای پیشرفت؛ مهم‌ترین کار دولت/ تعریف دقیق‌تری از عدالت داشته باشیم
کد خبر: 4024553
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
علم‌الهدی بیان کرد:

تغییر متغیرهای پیشرفت؛ مهم‌ترین کار دولت/ تعریف دقیق‌تری از عدالت داشته باشیم

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فصل تحول با عزم انقلابیون آغاز شده است، مهم‌ترین کار دولت سیزدهم را تغییر پارامترها و متغیرهای پیشرفت دانست.

جمیله علم الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به گزارش ایکنا از فارس، جمیله علم‌الهدی، رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، امروز، ۸ دی‌ماه در سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «فصل تحول گفتمان دولت سیزدهم» با موضوع عدالت و پیشرفت که در دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: در کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتیم اما مشکلاتی بوده که قرار است گام دوم انقلاب را با آسیب‌شناسی آن چهل سال قبلی طی کنیم.

وی افزود: طی این سال‌ها اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و بصیرتی پیدا شده است و مردم روشن هستند اما به نظر می‌رسد جریان انقلاب اسلامی هنوز نیاز به بصیرت‌های بیشتری دارد.

علم‌الهدی با بیان اینکه مهم‌ترین کار این دولت، تغییر پارامترها و متغیرهای پیشرفت است، گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم فصل تحول فرا رسیده است و این هم کار یک فرد نیست و دل بخواهی هم نیست زیرا انقلابیون مصمم هستند که تحول ایجاد شود و همچنین به دلیل اینکه ظرفیت‌های کشور به نقطه‌ای رسیده است که باید تحول رخ دهد؛ پس دولت سیزدهم نماینده این ظرفیت‌هاست و باید این تحول اتفاق بیفتد.

وی با تصریح اینکه اگر تأکیدی بر عدالت می‌شود، متناسب با این فصل تحول باید در تعریف عدالت هم دقت بیشتری شود، گفت: متناسب با تعالیم اسلامی و نگاه رهبران انقلاب و تئوریسین‌های اصلی انقلاب، مفهوم عدالت و پیشرفت چنان به هم گره خورده است که به نظر می‌رسد تغییرات اساسی را باید ایجاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در بحث عدالت سطح تحلیل ما ممکن است در حد مسائل روزمره باشد درحالی که اگر موقعیت مهم تاریخی خود را در نظر بگیریم که رهبر معظم انقلاب فرمودند این قرن، قرن اسلام است و این نکته را متوجه باشیم و اگر سطح تحلیل را داخل کشور در نظر نگیریم بلکه سطح جهانی در نظر بگیریم، آن وقت شاید پیچیدگی‌ها را بیشتر در نظر بگیریم.

وی به معنی عدالت اشاره کرد و گفت: عدالت در کتاب‌های مختلف به معنای برابری، توازن، استحقاق و در خطبه نهج‌البلاغه دادن حق به ذی حق است که همه این‌ها به طور خلاصه در مفهوم میزان است که توازن را تأکید می‌کند و یکی از واژه‌های اصلی و قرآنی عدالت است.

علم‌الهدی با ذکر این نکته که این همایش سرآغاز پاسخ دادن به این سؤال است که بر اساس مفهوم عدالت چه کسی و چه چیزی در چه شرایطی چه وزنی باید داشته باشد تا به تحقق عدالت نزدیک شویم، افزود: سختی پاسخ به این است که هرکسی از دیدگاه خود یا بر اساس تجربه‌ها و منافع و تحلیل‌های خود سعی می‌کند نقطه‌ای را معین کند و بگوید اینجا دقیقاً عدالت است؛ در حالی که اگر تاریخی نگاه کنیم و تحلیل جهانی داشته باشیم، مفهوم عدالت تنها به مردم زنده‌ای که اکنون در کشور ایران به سر می‌برند، اختصاص ندارد.

وی در پایان گفت: با توجه به ارزش‌های اسلامی، نظام تعلیم و تربیت از آموزش عالی، آموزش و پرورش، خانواده و تمام دستگاه‌های مربوط به آن جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند به خصوص معلم‌ها یک مسئولیت بزرگ پیدا می‌کنند و دولت در این فصل تحول لازم است با کمک دانشگاه‌ها در تبیین عدالت و اجرایی شدن آن به خصوص با غایتی که قرآن به آن تأکید می‌کند یعنی اخلاق، تربیت و معنویت حرکت کند‌.

انتهای پیام
captcha