نتایج مسابقات قرآن را فصل‌الخطاب ندانیم/ آرای مردمی مدنظر باشد
کد خبر: 4024460
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
فردفانی:

نتایج مسابقات قرآن را فصل‌الخطاب ندانیم/ آرای مردمی مدنظر باشد

حافظ بین‌المللی قرآن با اشاره به شیوه کنونی برگزاری مسابقات قرآن گفت: وقتی هیئت داوران تغییر می‌کند، قطعاً نتیجه مسابقات هم عوض می‌شود به همین دلیل می‌گوییم که نتایج مسابقات وحی منزل و فصل‌الخطاب نیست و خود داوران هم این قضیه را قبول دارند.

مجتبی فردفانی، حافظ بین المللی قرآنمجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به شیوه کنونی برگزاری مسابقات قرآن گفت: با برگزاری اصل مسابقات قرآن موافق هستم زیرا شاید تنها انگیزه نوجوانان و جوانان برای روی آوردن به فعالیت‌های قرآنی همین باشد که در مسابقات شرکت کرده و رتبه‌های برتر اخذ کنند.

وی افزود: به عنوان مثال من در سن 12 سالگی همیشه پای تلویزیون می‌نشستم و مسابقات بین‌المللی قرآن را مشاهده می‌کردم و همیشه آرزو داشتم که روزی برسد من هم بتوانم در این مسابقات شرکت کنم لذا برگزاری مسابقات قرآن در جذب نسل جوان به قرآن مؤثر است.

فردفانی بیان کرد: البته به مسابقات قرآن نقد هم دارم و نباید داوری‌ها و نتایج مسابقات قرآن را وحی منزل و فصل‌الخطاب بدانیم زیرا وقتی هیئت داوران عوض می‌شوند، قطعاً نتیجه مسابقات هم عوض می‌شود و خود داوران هم این قضیه را قبول دارند.

این حافظ بین‌المللی قرآن اظهار کرد: چند سال به جای اعلام رتبه‌های اول تا پنجم عناوینی چون عالی و ممتاز اعلام می‌شد که به نظرم بهتر بود اما اکنون دوباره به همان شیوه قبل بازگشته است در صورتی که در مسابقات قرآن به خصوص در سطوح بالاتر مشاهده می‌کنیم گاهی اوقات تفاوت امتیازها صدم درصد است و یا اینکه اگر هیئت داوران عوض می‌شد یا قرعه متسابق تغییر می‌کرد قطعاً نتیجه هم عوض می‌شد لذا به نظرم اینگونه رتبه‌بندی ناعادلانه است که به نفر پنجم هدیه دهند اما به نفر ششم که تفاوتش با نفر پنجم چند صدم درصد است هیچ هدیه‌ای ندهند و تشویقی از او صورت نگیرد.

وی در پاسخ به اینکه یعنی به نظر شما شیوه داوری مسابقات قرآن سلیقه‌ای است، گفت: خیر سلیقه‌ای نیست اما این مسلم است که وقتی هیئت داوران تغییر کند، نتیجه مسابقات هم عوض می‌شود لذا نباید فقط تعداد محدودی را به نام مسابقات تجلیل کنیم و باید تعداد بیشتری را ببینیم به عنوان مثال اعلام که 20 نفر اول قاریان برتر کشور یا حافظان برتر کشور هستند تا حساسیت‌ها از بین رود.

فردفانی یکی از آسیب‌های مسابقات را ایجاد استرس در متسابقان بیان کرد و افزود: وقتی تعداد برگزیدگان را محدود نکنیم قطعاً استرس‌ها کمتر خواهد شد اما وقتی خروجی مسابقات تنها سه نفر برگزیده باشد، مسلماً این مسابقات استرس‌زا خواهد بود. در اصل برگزاری مسابقات قرآن شکی نیست ولی در شیوه برگزاری و نتیجه و امتیازات و نفرات برتر باید جلساتی بگذارند و تجدیدنظری کنند که حفاظ و قرا برای کسب رتبه و مزایایی که باید به آن داده شود، در فشار نباشند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا برگزاری مسابقات به شکل جشنواره‌ای خوب است، گفت: طی سال‌های اخیر طرح‌های پیشنهادی شنیده‌ام که مسابقات به شکل جشنواره‌ای برگزار شود ولی به صورت کامل در جریان این طرح نیستم اما به نظرم کمی مردم هم در امتیازدهی به متسابقان دخیل باشند، بد نیست.

فردفانی در پاسخ به اینکه یعنی مسابقات قرآن مردمی شود، گفت: خیر منظورم این نیست. منظورم این است که برای داوری هم نظر هیئت داوران باشد و هم بخش کمی هم آرای مردمی که به تلاوت‌ها گوش می‌دهند باشد زیرا وقتی درصد آرای مردمی در مسابقات قرآن که به صورت تخصصی برگزار می‌شود، زیاد شود، قطعاً یکسری آسیب‌هایی هم در پی خواهد داشت. برگزاری مسابقات قرآن بدون نظرات مردم هم درست نیست و باید طبق اصول آن دخیل باشد و در این کار افراط و تفریط صورت نگیرد.

انتهای پیام
captcha