اولویت حفظ سلامت دانش‌آموزان در فرایند بازگشایی حضوری مدارس
کد خبر: 4023742
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

اولویت حفظ سلامت دانش‌آموزان در فرایند بازگشایی حضوری مدارس

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز، حفظ سلامت دانش‌‌آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده ‌ها همواره اولویت اصلی در فرایند بازگشایی حضوری مدارس بوده است.

عباس رضائیان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، عباس رضائیان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 5 دی‌ماه با بیان اینکه محیط تجمعی مدارس می ‌تواند از عوامل اصلی انتشار بیماری کووید ۱۹ در جامعه باشد، گفت: با توجه به تصویب بازگشایی مدارس از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، موضوع مهمی که پیش از حضور دانش‌آموزان در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد، پایش و ارزیابی میزان آمادگی مدارس پیش و حین بازگشایی بوده و این موضوع نیازمند برقراری تعامل مناسب بین کارکنان بهداشت و مدیران مدارس است.

وی، بررسی کمی و کیفی شیوه مراقبت و کنترل بیماری کرونا در محیط مدرسه، تعیین وضعیت موجود، شناسایی مشکلات و ارائه راهکارها و مداخلات برای رفع نواقص در بازگشایی مدارس را در این زمینه بسیار با اهمیت خواند و افزود: مهم‌ترین شرط این بازگشایی واکسیناسیون تمامی معلمان، کارکنان مدرسه و دانش‌آموزان بوده و اگر فردی به دلایل غیرپزشکی اقدام به دریافت واکسن نکرده است، ضرورت دارد پیش از حضور در مدرسه، برای دریافت واکسن هرچه سریع‌تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کند.

رضائیان‌زاده ادامه داد: همچنین افرادی که به دلایل پزشکی واجد شرایط دریافت واکسن نیستند، باید هر هفته دو بار تست کووید۱۹ (PCR) منفی خود را به مسئول مدرسه ارائه کنند، بنابراین ضرورت دارد تمامی دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا که اکنون در چرخه واکسیناسیون کشور قرار دارند نیز برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی با تأکید بر اهمیت تقویت برنامه‌های آموزش بهداشت در شرایط فعلی اظهار کرد: محیط مدارس بهترین مکان اشاعه فرهنگ و ارتقای سلامت در همه‌گیری کووید ۱۹ است، به عبارت دیگر می‌توان در نخستین روزهای بازگشایی به آموزش جنبه‌های بهداشتی مرتبط با پیشگیری از ابتلا و انتقال کرونا ویژه دانش‌آموزان و والدین و حتی به واکسیناسیون اولیایی که تاکنون موفق یا متقاعد به انجام واکسیناسیون نشده‌اند، پرداخت.

رعایت استفاده صحیح از ماسک از سوی کارکنان و دانش‌‌آموزان در ساعت آموزش و زمان استراحت در مدرسه، از دیگر تاکیدات معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

رضائیان‌زاده تصریح کرد: با در نظر گرفتن تمهیداتی، باید در زنگ‌‌های تفریح نیز فاصله یک ‌و نیم تا دو متری میان دانش‌‌آموزان حفظ شود، از ورزش‌های پُربرخورد در حیاط مدرسه جلوگیری شده و از همه مهم‌تر اینکه در طول مدت حضور در کلاس تهویه مناسب و تامین هوای تازه فراهم شود.

وی بیان کرد: رعایت فاصله یک و نیم متری بین دانش‌آموزان و تامین ۲ و ۲۵ صدم مترمربع فضا برای هر دانش‌ آموز، ملاک‌ دیگر برای حضوری شدن مدارس ضمن پیشگیری از انتقال ویروس کرونا است؛ همچنین دانش‌‌آموزان برای حفظ سلامت خود باید تمامی اصول بهداشت فردی شامل استفاده از ماسک، استفاده از لوازم حفاظت شخصی، به همراه داشتن دستمال و استفاده صحیح از آن هنگام سرفه و عطسه و مصرف غذای سالم را رعایت کنند.

رضائیان‌زاده تأکید کرد: کارکنان بهداشت مراکز خدمات جامع سلامت باید براساس چک لیست کشوری به صورت فعال و طبق هماهنگی با مدیران مدارس منطقه زیرمجموعه، نسبت به ارزیابی تمامی مدارس پیش از بازگشایی، در زمان بازگشایی و در طول سال تحصیلی اقدام کرده و برای رفع نیازها، نتایج گزارش بازدیدهای انجام شده را به صورت روزانه به ادارات آموزش و پرورش اعلام کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز امیدواری کرد: با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همکاری کارکنان بهداشتی، مدیران مدارس، والدین و دانش‌آموزان، شاهد برگزاری سال تحصیلی موفق، توام با آرامش و تضمین سلامت دانش‌آموزان و کارکنان مدارس باشیم.

انتهای پیام
captcha