تفاوت در ضبط صدا؛ پاشنه آشیل چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن
کد خبر: 4023433
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
شاه‌میوه در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

تفاوت در ضبط صدا؛ پاشنه آشیل چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن

رئیس هیئت داوران مرحله پایانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن گفت: مهم‌ترین وجه برتری این دوره از مسابقات، نظم در برگزاری و نقطه ضعف آن، تفاوت در ضبط صدا در مرحله نیمه‌نهایی بود که باعث شد برخی شرکت‌کنندگان از حضور در مرحله پایانی محروم شوند.

غلامرضا شاه‌میوه رئیس هیئت داوران مرحله پایانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن

غلامرضا شاه‌میوه، رئیس هیئت داوران مرحله پایانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: در این دوره از مسابقات، مرحله فینال از نیمه‌نهایی جدا و به شکل حضوری برگزار شد و در مجموع، کسانی که در این مسابقات شرکت کردند، نخبگان و بهترین‌های کشور در هر رشته بودند. طبق آنچه در سال‌های گذشته نیز از فینالیست‌ها انتظار می‌رفت، متسابقان رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ، کیفیت بالایی از خود ارائه دادند.

وی افزود: امسال شاهد پدیده جدیدی بودیم که برای اولین بار در مسابقات کشوری شرکت می‌کرد و رتبه اول را نیز کسب کرد. امیرحسین رحمتی از گلستان، تلاوت بسیار خوب، فنی و سطح بالایی ارائه داد و با اختلاف نیز حائز رتبه اول شد، ولی در سایر رشته‌ها، رقابت تنگاتنگ و میلی‌متری بود و حق به حق‌دار رسید.

رئیس هیئت داوران مرحله پایانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن بیان کرد: در این دوره، داوران جوان‌تر نیز هم در بخش آقایان و هم در بخش بانوان به‌کار گرفته شدند که برخی از آنها برای اولین بار در مسابقات حضور داشتند.

وی با اشاره به غیرحضوری بودن بعضی از مراحل مسابقات، گفت: شرایط ناشی از شیوع کرونا اجازه نمی‌داد که جمعیت زیادی در یک مکان حضور پیدا کنند. کسانی که در مرحله پایانی حضور داشتند، منتخبان بودند و تعدادشان کمتر بود، در حالی که در مرحله نیمه‌نهایی، حدود پنج برابر این جمعیت در مسابقات حضور داشتند و امکان برگزاری مسابقه به شکل حضوری وجود نداشت. از طرف دیگر نیز سازمان اوقاف به‌دلیل کاهش هزینه‌های خود مجبور شده بود بعضی از مراحل مسابقات را به شیوه غیرحضوری برگزار کند و به هر حال، از نظر اجرایی ملاحظاتی وجود داشت که باید رعایت می‌شد.

شاه‌میوه تصریح کرد: کسانی که رتبه نمی‌آورند، همیشه به داوری معترض‌اند، در حالی که امسال با اجرای طرح سنجش داوری، داوران مسابقات از چند فیلتر مختلف مثل آزمون کتبی، آزمون شبیه‌سازی، مصاحبه و کارگاه عبور و امتیاز لازم را کسب کردند. بنابراین، اگر بگوییم در یک دوره، داوران از نظر علمی و تخصصی مورد سنجش قرار گرفتند، همین دوره چهل‌وچهارم بود. در دوره‌های قبلی، برخی از شرکت‌کنندگان امتیازات خوبی از برخی داوران می‌گرفتند که میزان معلومات آنها مشخص نبود، ولی این برای ما مبنا و معیار نیست، تا بخواهیم درباره داوری این دوره از مسابقات قضاوت کنیم.

وی ادامه داد: نظم در برگزاری و آغاز و پایان مسابقات در زمان‌های اعلام شده، بزرگترین وجه برتری این دوره از مسابقات بود، در مقایسه با دوره‌هایی که گاهی بی‌نظمی در برگزاری مسابقات به چشم می‌خورد. اگر بخواهیم به نقاط ضعف مسابقات اشاره کنیم، باید گفت در مرحله نیمه‌نهایی، تفاوتی میان ضبط برنامه‌ها وجود داشت، به این صورت که بعضی از استان‌ها مثل تهران که بیشترین شرکت‌کننده را در مرحله پایانی داشتند، فایل‌های تصویری آنها با اکوی مناسب و فایل‌های سایر استان‌ها با صدای خشک ضبط شده بود که تا حدودی در انتخاب فینالیست‌ها تأثیرگذار بود.

رئیس هیئت داوران مرحله پایانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن افزود: ضعف دیگری که به نظر من در این دوره از مسابقات وجود داشت، تفاوت داوران مرحله نیمه‌نهایی با مرحله پایانی بود. نظر من این است که داوری هر دو مرحله باید توسط یک تیم انجام شود و بسیاری از کسانی که می‌توانستند در مرحله پایانی حضور پیدا کنند، متأسفانه به‌دلیل تفاوت ضبط صدا، از حضور در این مرحله محروم شدند.

وی تأکید کرد: علی‌القاعده، مسابقات همچون سال‌های قبل از شیوع کرونا باید به شکل حضوری برگزار می‌شد، ولی به هر حال شرایط کرونایی ایجاب می‌کرد که مسابقات در سال گذشته تماماً به شیوه غیرحضوری و با استفاده از امکانات رسانه‌ای و فضای مجازی انجام شود. گام مثبتی که امسال برداشته شد، این بود که حداقل مهم‌ترین مرحله مسابقات که فینال آن محسوب می‌شود و حکم انتخابی برای مسابقات بین‌المللی مختلف را دارد، به شکل حضوری برگزار شد. اگر در سال آینده، شرایط مساعد شود و مسئولان سازمان اوقاف نیز بتوانند بودجه مناسبی اختصاص دهند، بهتر است که تمام مراحل مسابقات به شکل حضوری برگزار شود.

انتهای پیام
captcha