تکمیل معرفت منوط به شناخت ولی خداست / ضرورت توزیع عادلانه بودجه میان استان‌ها
کد خبر: 4023176
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
آیت‌الله دژکام:

تکمیل معرفت منوط به شناخت ولی خداست / ضرورت توزیع عادلانه بودجه میان استان‌ها

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه معرفت خداوند وقتی تکمیل می‌شود که انسان کسی را که خداوند فرموده از او اطاعت کن، بشناسد، گفت: امروز باید مطیع امام زمان(عج) باشیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نمایند رهبر معظم انقلاب در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نمایند رهبر معظم انقلاب در فارس، امروز، سوم دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، گفت: گاهی اوقات کسانی به بهانه اخلاص کار دست خود می‌دهند، این را در مورد شیطان لعین گفته‌اند؛ خداوند به شیطان فرمود به آدم سجده کن گفت سجده نمی‌کنم شش هزار سال برای خدا سجده کرده بود، اما اینجا مطیع خداوند نبود، این مشکلی است که گاهی برای انسان‌هایی که خیال می‌کنند نیتشان درست است، پیدا می‌شود؛ اطاعت از ولی خدا را بر خود واجب نمی‌دانند، می‌گوید کار را برای خدا انجام می‌دهم اما اطاعت از ولی خداوند خیر.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمود اگر کسی در مکه مکرمه در مسجدالحرام پیدا شود بین رکن و مقام و خداوند به او هزار سال عمر دهد و در آنجا روزها را روزه باشد و شب‌ها را تا صبح عبادت کند، ولی ولایت علی‌بن ابیطالب(ع) را نپذیرد، خدای متعال حق دارد که او را به جهنم بیندازد، بنابرین اگر مراتب اخلاص را نگاه کنیم، ممکن است رابطه یک نفر با خداوند درست باشد و خداوند را به خالقیت قبول داشته باشد اما خداوند را به اینکه حکم کرده مطیع ولی امرت باش قبول ندارد؛ در این حالت این زحمت‌هایی که می‌کشد، خراب می‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه معرفت خداوند وقتی تکمیل می‌شود که انسان کسی را که خداوند فرموده از او اطاعت کن، بشناسد، گفت: امروز باید مطیع امام زمان(عج) باشیم. کسی که خدایی ناکرده منکر است، نمی‌تواند بگوید ما از این اعمالمان سودی خواهیم برد، سود نمی‌برند.

امام‌جمعه شیراز بیان کرد: توحید در حاکمیت مطرح است. درست است که عبادت او برای خداست اما توحید در حاکمیت را قبول نکرده، حاکم ما خداوند است، انسان باید یاد بگیرد که همه حکم برای خداوند است، اگر کسی این را نپذیرد هر کاری را انجام دهد از بین می‌رود.

وی با یادآوری حدیث سلسلةالذهب امام رضا(ع)، گفت: در این حدیث حضرت فرموده است «لا اله الا الله» شرط و شروط دارد؛ امام را به امامت و ولایت شناختن شرط «لا اله الا الله» است، چون این ادامه توحید در حاکمیت است. غیر از امام معصوم را کسی بخواهد امروز خلیفه خدا قرار دهد مشرک می‌شود. امیدوار هستیم همه ما توفیق عمل خالصانه به درگاه الهی را داشته باشیم و این نمی‌شود جز با شناخت امام زمان(عج)؛ لذا باید ایشان را بشناسیم و به او متوسل باشیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه عدم شناخت ولی زمان یکی از گناهانی است که بدون توبه در این دنیا، در قیامت بخشیده نمی‌شود، افزود: گناه دیگر این است که کسی بخواهد اوقات تلخ خود را با کشتن خود پایان دهد، خدای متعال جان به تن تو کرده و به تو این اجازه را نمی‌دهد که خودکشی کنی؛ خودکشی حرام و گناه کبیره است. اگر کسی این گناه را مرتکب شد، هیچ فرصتی بعد از مرگ برای او نیست. ما حق نداریم که خود یا دیگران را بکشیم این گناه کبیره است و هیچ راه نجاتی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: گناه دیگر، این است که فردی گناهی را مرتکب می‌شود و آن را به دیگری نسبت می‌دهد چنین گناهی در روز قیامت به سادگی قابل بخشش نیست و اگر فرد مرتکب توبه نکرده بمیرد، به جهنم می‌رود یا اینکه حاجتی و گرفتاری دارد که می‌خواهد آن را حل کند و به همین دلیل در دین بدعتی را می‌گذارد یا اینکه مثلاً فردی مشکل حقوقی دارد برای پیشبرد کار خود وقف را زیر سؤال می‌برد و این بدعت است؛ چون حکم خداوند را زیر سؤال می‌برد، به خودمان اجازه ندهیم که این کارها را انجام دهیم و به دیگران هم اجازه ندهیم که این کارها را انجام دهند زیرا نمی‌توان چنین گناهی را روز قیامت پاسخ داد.

وی به گناه نفاق و دورویی اشاره کرد و گفت: فردی که دو رنگ و منافق است، جایگاهش دوزخ است. اینها گناهانی است که حضرت امیر(ع) فرموده است هر کس این گناهان را داشته باشد هر چقدر هم کار خوب انجام داده باشد نمی‌تواند روز قیامت بگوید من کار خوب انجام دادم زیرا این اعمال کارهای خوب او را باطل می کند مگر اینکه در اینجا توبه کند.

آیت‌الله دژکام همچنین مقام سوم از مقامات معنوی را مقام توبه دانست و ابراز امیدواری کرد: همگی توبه را به عنوان یک پله از پله‌های قرب به خدای متعال در نظر بگیریم و موفق به توبه شویم و زمانی که از این دنیا می‌رویم با توبه مقبوله از این دنیا به عالم باقی برویم.

امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به فرا رسیدن سوم دی‌ماه، سالگرد عملیات کربلای 4 اشاره کرد و گفت: در کربلای ۴ رزمندگان ما به دل اروند زدند. اینکه اروند با عرض نزدیک به دو کیلومتر را طی کنند و چند ردیف موانع دشمن را از جلوی خود بردارد و عملیات کنند، چیزهایی بود که به خیال دشمنان ما هم نمی‌آمد و کربلای پنج هم چیزی نظیر همین بود، اما کربلای ۴ شروعی بود که معلوم شد رزمندگان می‌توانند با اراده پولادینی که بنیان مرصوص بودند و خداوند آن‌ها را دوست می داشت این سد بزرگ را از جلوی خود بشکنند و آن طرف به مرزهای دشمن وارد شوند و به آن‌ها بفهماند که کسی در برابر اراده پولادین این جوانان نمی‌تواند بایستد. امروز استان فارس افتخار دارد که یادمان این شهدا را جوانان فارس به پا کرده‌اند.

وی همچنین به در پیش رو بودن هشتم دی‌ماه، روز صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: پتروشیمی در فارس سابقه طولانی دارد و در واقع مادر پتروشیمی‌های جنوب، پتروشیمی فارس است و عمده کسانی که در مراکز پتروشیمی جنوب کار کرده‌اند و کار می‌کنند کسانی هستند که هم تحصیلات خود را در شیراز گذرانده‌اند و هم دوره یادگیری و کارورزی خود را مثلاً در پتروشیمی مرودشت گذرانده‌اند و بحمد الهی مجموعه علمی و نخبگانی فارس توانسته است یک خدمت برای همه کشور عرضه کند.

آیت‌الله دژکام با ابراز امیدواری از اینکه جلوداری حرکت علمی برای فارس بتواند باقی بماند، گفت: دانشگاه‌ شیراز و دیگر دانشگاه‌‎های فارس نیاز به حمایت و تقویت دارد. از این جهت در آمایش آموزش عالی به نظر می‌آید، کم‌لطفی‌هایی شده است و عدم توجه به ظرفیت‌های موجود در استان فارس و نیازهای استان با این پهنه‌ای که دارد. امیدواریم وزیر علوم و کسانی که در این راستا تلاش می‌کنند به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه در بحث آمایش نباید قطب بودن این منطقه از حیث علمی دچار لطمه شود، گفت: نکته دیگر این است که مراکز پتروشیمی استان هم باید به نحوی توسعه پیدا می‌کرد البته مصوباتی هم داشتیم که کم‌لطفی شد. امروز به وزیر نفت هم عرض کردم که این جایگاه باید با جدیت دنبال شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین به در پیش رو بودن سالروز حماسه 9 دی، روز بصیرت اشاره کرد و گفت: اگر از ولایت تبعیت کنیم، زحمتمان به هدر می‌رود. بصیرت یعنی ولی را دیدن و پشت سر ولی امر حرکت کردن.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه بصیرت برای این است که راه را گم نکنیم، گفت: اگر حجت خدا را نشناسیم راه را گم می‌کنیم. امروز مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (دام‌ظله العالی) چراغ روشن و فروزنده‌ای است که امام زمان(عج) جلوی راه ما قرار داده و فرموده دنبال ایشان باشید و ما این را باور داریم و محکم می‌ایستیم و مطمئن هستیم که اگر از این مسیر منحرف نشویم عزت دنیا و آخرت را به دنبال دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به یاوه‌گویی‌های رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این روزها این رژیم غاصب حرف‌های بزرگتر از دهان خود می‌زند و تهدید به حمله می‌کند. مسئولان رژیم جعلی صهیونیستی بدانند، رهبر عظیم‌الشأن ما به آمریکا که مثلاً بزرگتر از اوست فرموده‌اند که مطمئن باشید دوران بزن دررو تمام شده است. همچنین ایشان چند سال قبل فرمودند که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، اگر این‌ها می‌خواهند زودتر نابود شوند، جلو بیایند تا ما هم زودتر به نفس‌های پلید آن‌ها پایان دهیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به لایحه بودجه 1401، اظهار کرد: در این ایام که در مجلس بودجه تنظیم می‌شود، همه به دنبال این هستند که سهم بیشتری از بودجه برای خود بگیرند. ما چون مسلمان هستیم و همه کشور با هم برادریم این درست نیست که حق دیگران را بگیریم و خوشحال باشیم که سهم ما بیشتر از حقمان باشد.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: معتقد هستیم بودجه باید عادلانه برای همه مردم کشور تقسیم شود اما نکته‌ای که دوست داریم در بودجه دقت شود و از مجموع نمایندگان استان هم خواهش می‌کنیم به آن توجه کنند این است که چیزی که به فارس داده می‌شود عادلانه باشد یعنی جمعیت ما را در نظر بگیرند و به تناسب جمعیت به ما بودجه را اختصاص بدهند. پهنه استان فارس را در نظر بگیرند و بودجه را متناسب با آن به ما بدهند. امیدواریم مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس و همه کسانی که به نحوی در این مسئله دخیل هستند پیگیری کنند.

انتهای پیام
captcha