نیل به تمدن اسلامی؛ هدف مشترک حوزه و دانشگاه
کد خبر: 4021855
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

نیل به تمدن اسلامی؛ هدف مشترک حوزه و دانشگاه

مدیر حوزه علمیه لرستان رسیدن به تمدن اسلامی را هدف مشترک حوزه و دانشگاه دانست و گفت: حوزه و دانشگاه باید به یک وحدت فلسفی برسند.

حجت‌الاسلام احد عبدالهی، مدیر حوزه علمیه لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام احد عبدالهی، مدیر حوزه علمیه لرستان، در نشست ‌هم‌اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه‌ با موضوع «راهکارهای علمی و عملی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه» که شامگاه شنبه، ۲۷ آذر در سالن همایش‌های پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان  لرستان برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: وجود نازنین ائمه هدی الگوها و اسوه‌های حسنه هستند اما عصاره تمام انبیا و اولیای الهی یعنی نبی مکرم اسلام می‌فرماید: «بهترین الگو برای من فاطمه است» و به استناد این کلام، راه ترقی و پیشرفت جامعه تأسی به سیره فاطمی است.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در لرستان ادامه داد: پیشرفت کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است و با وحدت حوزه و دانشگاه می‌توان به تمدن نوین اسلامی رسید.

عبدالهی با تأکید بر اینکه تفسیرهای بسیاری از وحدت حوزه و دانشگاه شده است، افزود: عده‌ای تفسیر حداقلی را برای وحدت حوزه و دانشگاه اعلام می‌کنند و این تفسیر به‌ معنای حضور مسالمت‌آمیز در کنار هم است کمااینکه این تفسیر در اوایل انقلاب رونق داشت.

مدیر حوزه علمیه لرستان تفسیر در اهداف مشترک، همدلی و دغدغه‌مند بودن را از دیگر تفاسیر مطرح شده در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه دانست و با اشاره به اینکه هر دو نهاد یک هدف را دنبال می‌کنند، اضافه کرد: حوزه ایمان جامعه را لحاظ می‌کند و دانشگاه نیازمندی‌های جامعه را دنبال می‌کند.

وی تفسیر دیگر وحدت حوزه و دانشگاه را تشکیل کارویژه‌های مشترک دانست و با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه تحول در علوم اسلامی را در کار ویژه‌های مشترک دنبال کنند، خاطرنشان کرد: روانشناسی اسلامی و علوم سیاسی اسلامی از دیگر مواردی است که می‌تواند در کارویژه‌های مشترک حوزه و دانشگاه بررسی یا مراحل پنج‌گانه رسیدن به تمدن اسلامی به‌عنوان یک ماموریت مشترک دنبال شود چراکه این امر مهم‌ترین ماموریت وحدت حوزه و دانشگاه است.

عبدالهی با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید به یک وحدت فلسفی برسند، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه با محوریت توحید باشد که در این راستا به صورت مصداقی می‌توان گفت که فیزیک با محوریت توحید همان است که رهبر معظم انقلاب می‌فرماید بمب اتمی حرام است و فتوی شرعی را در آن اعلام می‌کند اما فیزیک بدون توحید، بمباران هیروشیما است.

انتهای پیام
captcha