توجه ویژه به گردشگری مذهبی در شیراز/ درب حرم‌ها شبانه‌روز باز باشد
کد خبر: 4021687
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
آیت‌الله دژکام تأکید کرد:

توجه ویژه به گردشگری مذهبی در شیراز/ درب حرم‌ها شبانه‌روز باز باشد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه نگاه عمیق به مقوله گردشگری مذهبی در شیراز کلید خورده است،‌ خواستار توجه بیش از پیش به حرم‌های مطهر شیراز در راستای رونق گردشگری مذهبی شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، امروز، 27 آذرماه در مراسم اختتامیه دهه گردشگری مذهبی که در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برگزار شد، با یادآوری آیات قرآن کریم، توصیه به سیر و گردشگری را یکی از مواردی دانست که خداوند بر آن تأکید فرموده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به گردشگری شیراز رویکرد مذهبی بدهیم، گفت: نقاط تاریخی شیراز را با نگاه گردشگری مذهبی ببینیم چرا که خداوند متعال در آیات قرآن فرموده‌اند آثار تاریخی را ببینید و از آن درس بگیرید و نفرموده است آن را خراب کنید، از این‌رو باید آرامگاه آبش خاتون که نخستین موقوفه را برای حرم حضرت شاهچراغ(ع) وقف کرد، مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله دژکام خواستار توجه بیش از پیش به حرم‌های مطهر شیراز در راستای رونق گردشگری مذهبی شد و افزود: در شهر شیراز جواهرهایی داریم که پیدا نیستند و دارای مشکلاتی به خصوص برای دسترسی هستند و این مسئله هم باعث می‌شود که تأثیر حضور حرم‌ها و رونق گردشگری مذهبی کم شود.

وی با تأکید بر اینکه درب حرم‌های مطهر باید به صورت شبانه‌روزی برای عموم مردم باز باشد، گفت: باید رفع مشکلات اجتماعی در فضای حرم‌های مطهر شکل گیرد و امنیت روی خود را نشان دهد تا گردشگری به دل بنشیند.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه اگر مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌ها نباشد مردم با خیالی آسوده حتی سحرها هم در حرمین مطهر شیراز حضور می‌یابند، گفت: این وضعیتی که اکنون در جوار حرم‌های شیراز وجود دارد، حضور گسترده مردم در حرم‌ها شکل نمی‌گیرد، البته نه اینکه مردم نخواهند بلکه باید این آسیب‌ها مرتفع شود.

وی با ذکر این نکته که نگاه عمیق به مقوله گردشگری مذهبی در شیراز کلید خورده است، افزود: باید یک بار دیگر به مقوله گردشگری مذهبی نگاه کنیم و می‌توانیم این مذهبی بودن را به عنوان قید مکانی در نظر بگیریم و بگوییم گردشگری مذهبی می‌خواهد مکان‌های مذهبی را محور گردشگری قرار دهد و حتی می‌توانیم مذهبی بودن را به عنوان رویکرد در نظر بگیریم و اگر رویکرد در نظر گرفتیم مسئله تفاوت پیدا می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه متأسفانه در گذشته به مکان‌های مذهبی کم توجهی می‌شد، گفت: باید گردشگری در ضمن مشاهده فضاهای گردشگری با دید دینی هم آشنا شود یعنی می‌توان برای مکان‌هایی که مذهبی هم نیستند، نگاه مذهبی داشت.

وی با تصریح اینکه این نگاه را می‌توان با فضاسازی هتل‌ها و آموزش تورلیدرها را ایجاد کرد، گفت: تفکر و تمدن غربی معاصر تشنه دیدن همین رویکرد است و جلوه‌های رویکرد مذهبی به گردشگری دادن و معرفی اهل بیت (ع) به زبان ساده به غربی‌ها که اهل بیت (ع) افراد انسان دوست بوده‌اند و با حقوق برابر انسان‌ها اعتقاد داشته و به آن عمل می کرده‌اند، از جمله وظایفی است که باید شکل گیرد و برگ جدیدی در حرکت تمدن‌ساز انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این شهر و تفکر عمیق این جوانان ایجاد کرد.

انتهای پیام
captcha