فرهنگ سرمایه‌گذاری در فارس تقویت شود
کد خبر: 4019157
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
مبینی:

فرهنگ سرمایه‌گذاری در فارس تقویت شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه مشكل جدی فرار سرمایه‌گذار از استان فارس قابل انکار نیست، گفت: فرهنگ سرمایه‌گذاری و پذیرش سرمایه‌گذار در فارس باید تقویت شود.

ساسان مبینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارسبه گزارش ایکنا از فارس، ساسان مبینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس امروز، ١٦ آذر جمع خبرنگاران گفت: فرهنگ سرمایه‌گذاری و پذیرش سرمایه‌گذار در فارس باید تقویت شود.

وی با تصریح اینکه مشكل جدی فرار سرمایه‌گذار از استان فارس قابل انکار نیست، افزود: بخش قابل توجهی از كار فرهنگی در حوزه سرمایه‌گذاری و تغییر ذهنیت‌ها به عهده رسانه‌هاست.

مبینی همچنین با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بودجه عمومی كشور تحقق پیدا نكرده است، گفت: كسری بودجه سالانه چیزی عجیب نیست اما ممكن است عدد و رقم آن متفاوت باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در ادامه با  اشاره به موضوع تعطیلی قریب به ٣٠ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی استان گفت: آماری كه از میزان تعطیلی یا غیرفعال واحدهای تولیدی و صنعتی ارائه می‌شود، آمار مستندی نیست و ممكن است و در پایش واقعی از این عدد هم تجاوز كند.

وی ادامه داد: قریب ٥ هزار قرارداد واگذاری زمین در نواحی و شهرک‌های صنعتی فارس منعقد شده که حدود ۵۰ درصد از آن‌ها به صدور پروانه بهره‌برداری منجر شده و از همین میزان هم حدود ۵۰ درصداز واحدها فعال است.

مبینی با بیان اینکه عارضه‌یابی‌ها نشان‌دهنده این موضوع است که وضعیت واحدهای صنعتی كه متاثر از وضعیت اقتصادی كشور است، وضعیت مناسبی نیست، گفت: تلاش ما این است که ظرفیت غیرفعال را به حداكثر ظرفیت واقعی و اسمی نزدیك كنیم و واحدهای راكد را به چرخه تولید برگردانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه اقدامات اصلاحی، جبرانی و فرایندی واحدهای راکد یا غیرفعال در حال انجام است، استفاده حداكثری از تولیدات داخلی را راهکار رشد اقتصادی استان با همراهی مجموعه فعالان اقتصادی عنوان کرد.

وی به مشكلات شهرك‌های صنعتی استان هم اشاره کرد و گفت: بیش از ٦٠ شهرك و ناحیه صنعتی در فارس داریم كه برخی از آن‌ها از نظر مكان‌یابی از مسیر منحرف شده و درخواست و جذابیت پتانسیل بالقوه‌ای هم در آن‌ها وجود ندارد و زیرساخت‌های آن‌ها در حال از بین رفتن است و بر عكس در شهرک‌های دارای جذابیت این موضوع وارونه است و با مشکلاتی نظیر زیر ساخت‌های آب و برق مواجه است.

مبینی اظهار کرد: در حال تأمین مشكل آب شهرك‌های صنعتی با استفاده از ذخایر موجود پشت سدها هستیم، البته تمهیدات قانونی هم برای سهم شهرك صنعتی در تامین زیرساخت برق توسط دولت نیز پیش‌بینی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: علی‌رغم اینكه در سال‌های گذشته نرخ جلب سرمایه‌گذاری در استان بالا بوده اما نرخ جذب واقعی مطلوب نبوده است لذا تمیهداتی اندیشیده شده كه با پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان فرصت‌های سرمایه‌گذاری از بسته یك میلیارد تومانی تا چند هزار تومانی دنبال شود. مراحل اخذ مجوزها نیز در این پنجره واحد دنبال خواهد شود.

وی با بیان اینکه افزایش درآمدها در بودجه پیش‌بینی شده است، گفت: افزایش پایه‌ها و حداكثر وصولی دولت از منابع، دو راه كسری بودجه است كه توسط دولت در حال انجام است.

مبینی در ادامه با بیان اینکه راه‌اندازی هر پتروشیمی نیازمند حل دو مشکل تامین خوراك و تامین آب است كه برای هر دو چالش در مكان‌یابی اجرای پروژه‌های پتروشیمی در فارس دچار مشكل شدیم و نهایتا به ٤ پروژه تقلیل یافت، گفت: مكان‌یابی این پروژه‌ها در دست بررسی است و امید است با انتقال آب صنعت از دریا این مهم به سرانجام برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس بیان کرد: همچنین بعضی از اراضی حبس شده برای اجرای این پروژه‌ها، باید به یك صنعت مشابه دیگر شیفت داده شوند تا ظرفیت قابل توجهی در آن‌ها ایجاد شود.

وی به موضوع عدم فروش املاك مازاد که سوال یکی از خبرنگاران بود هم اشاره و بیان کرد: علی‌رغم اینکه در تصبره‌های قانونی دولت، فروش املاک مازاد و بخشی هم مولدسازی اعلام شده اما اتفاق مطلوبی در این باره در كشور و فارس شاهد نبوده‌ایم.

مبینی، مشكل اصلی در آسیب‌شناسی‌های انجام شده را عدم تمایل مدیران در دوره تصدی مدیریت خواند و گفت: بعضی مدیران ما باور ندارند كه منابع حاصل از فروش ممكن است به خودشان بازگردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس تصریح کرد: تمهید جدی دولت برای سال آینده كارگشای این موضوع خواهد بود و با راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری استان‌ها، این مهم به یك جذابیت بدل خواهد شد، چرا كه درامد حاصل از فروش املاك مازاد برای سرمایه‌گذاری در استان استفاده می‌شود.

وی به مشکل کارخانه آزمایش مرودشت هم اشاره کرد و گفت: مالک کارخانه برنامه برای عملیاتی شدن و راه‌اندازی مجدد ارائه داده است و به نظر می‌رسد پای كار است.كارگروه رفع موانه تولید استان هم برای رفع مشكلات تسهیلات بانكی این کارخانه گام مثلتی برداشته است.

مبینی با اشاره به مشکل كاغذسازی زاگرس اظهار کرد: این راه‌اندازی کارخانه دارای دو ابهام است كه آیا تسهیلات تزریقی موجب راه‌اندازی كارخانه خواهد شد یا نه؟ و دوم اینكه ماشین آلات موجود در کارخانه مكفی است؟.اعلام نظر كارشناسان موجب پرداخت تسهیلات بانكی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس به برنامه این استان برای دوران پساكرونا در بخش گردشگری هم اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری یكی از حوزه‌های آسیب‌پذیر بود كه بیش از سایر حوزه‌ها در دوران شیوع کرونا متضرر شد. بانك مركزی، شورای پول و اعتبار و هیات وزیران امهال تسهیلات بانكی را تا پایان امسال تمدید كرد‌ه‌اند و ما نیز در حوزه اقتصادی این مهم را دنبال خواهیم كرد. 

انتهای پیام
captcha