چگونگی تبلیغ دین در عصر شبکه‌های اجتماعی / مطالب یک‌طرفه القا نشود
کد خبر: 4018999
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
حجت‌الاسلام رصاف بیان کرد:

چگونگی تبلیغ دین در عصر شبکه‌های اجتماعی / مطالب یک‌طرفه القا نشود

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم به تبیین روش‌های جدید تبلیغ در عصر کنونی با توجه به شرایطی که شبکه‌های اجتماعی پیش روی جوانان و نوجوانان گذاشته است پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از فارس، به تبیین روش‌های جدید تبلیغ در عصر کنونی با توجه به شرایطی که شبکه‌های اجتماعی پیش روی جوانان و نوجوانان گذاشته است، پرداخت و گفت: در عصر ما همان‌طور که در عرصه تصویر، صوت و نوشتار تحولات مهمی ایجاد شده است، مخاطب هم از رشد فکری بالاتری برخوردار شده و سطح توقع بسیار بالا رفته است.

وی افزود: در این راستا نیاز است که در عرصه تبلیغ دین تحولات چشمگیری ایجاد شود و از جذابیت‌های تصویر و صوت و نوشتار، بهره‌مند شویم تا بتوانیم تبلیغ اثرگذاری داشته باشیم.

رصاف با بیان اینکه مخاطب در عصر ما انتظار دارد مطالب به صورت یک‌طرفه القا نشود، اظهار کرد: مطالب باید به شکلی باشد ‌که مخاطب در آن مشارکت داشته باشد؛ امروز اینکه یک نفر مخاطبان را در بحث‌ها به حساب نیاورد مورد قبول نیست؛ باید ذائقه مخاطب را در بحث‌ها در نظر گرفت و از مخاطب در بحث‌ها استفاده کرد و آن‌ها را به مشارکت دعوت کرد.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با تصریح اینکه در تبلیغات باید از نظرسنجی‌ها بهره‌مند شد و نوع نگاه مخاطبان را دخالت داد، افزود: اینکه تبلیغی داشته باشیم اما مخاطب نداشته باشد یعنی برای مخاطبان جذابیتی نداشته است، پذیرفته نیست؛ بلکه باید جذابیت‌هایی که مخاطب به واسطه آن، علاقه‌مند می‌شود که مطلب را دنبال کند، ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر رشد فکری مخاطبان باید سلیقه آن‌ها را لحاظ کرد، گفت: کاری کنیم که برای مخاطب، این بحث‌ها و دنبال کردن آن شیرین شود؛ امروز جذابیت تصویر به شکلی است که مخاطب با آن زود ارتباط می‌گیرد و باید بتوانیم از جذابیت‌های تصویری بهره‌مند شویم.

رصاف با اشاره به اهمیت القای مطالب به شکل غیر مستقیم گفت: مطالبی همواره باید غیر مستقیم القا شود؛ در این راستا باید از مباحث روان‌شناختی استفاده کرد؛ به شکلی که بعضی بحث‌ها بسیار آرام و آهسته در ضمیر مخاطب بنشیند و نه تنها مخاطب این مطالب را پس نزند حتی بدون اینکه بخواهد مطلب را ثقیل فرض کند، مطالب را بگیرد و جذب کند و روی ذهن مخاطب اثر بگذارد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین به اهمیت جذابیت‌های نوشتاری اشاره کرد و افزود: رمان‌هایی که مخاطبان با آن ارتباط برقرار می‌کنند باید در خدمت تبلیغ قرار گیرد و مسائل دینی به زیبایی در این رمان‌ها تعبیه شود.

وی با یادآوری استفاده از جذابیت‌های صوتی با توجه به گسترش این حوزه در عصر کنونی بیان کرد: امروزه در همه این حوزه‌ها نیازمند تحول هستیم اما آنچه که لازم است این است که باور کنیم این تحولات ضروری است و باید سرعت پیدا کند و نباید بگذاریم این تحولات، کند پیش رود که مخاطبان جوان عملاً با بخشی از معارف ارتباط برقرار نکنند.

رصاف به نیاز به انسان‌‌های باسواد و باسلیقه در حوزه دین و استفاده از تخصص آن‌ها اشاره کرد و گفت: تولید انیمیشن برای کودکان، فیلم و سریال‌هایی که تبلیغ دین را به زیبایی دنبال می‌کند و منبرهایی که از جذابیت‌های تصویر و صوت بهره‌مند هستند، می‌تواند اثرات فراوانی داشته باشد.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس در ادامه با یادآوری اهمیت منبر به عنوان یک تبلیغ سنتی گفت: در حوزه منبر وقتی سخنران به آیه‌ای می‌رسد اگر این آیه با صدای زیبا تلاوت شود در ذهن مخاطب، اثرات زیبایی خواهد گذاشت و وقتی از مطالبی استفاده شود که هم نیاز است و هم مخاطب را مشارکت می‌دهد، اثرات ماندگاری خواهد گذاشت.

وی در پایان با اظهار امیدواری از اینکه بتوان تحولات خوبی در این حوزه ایجاد کرد، گفت: نیاز به استفاده فراوان از ظرفیت جوانان با استعداد و افراد متخصص در حوزه دین هستیم که بتوانند از همه ظرفیت‌های وسیعی که فضای مجازی ایجاد کرده است، بهره ببرند و با ایجاد یک گفتمان، بسیاری از معارف را در ناخودآگاه انسان‌ها ماندگار کنند و این مسئله جز با دقت و درایت و پشتکار فراوان امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام
captcha