مادران شهدا تقدیر شده الهی هستند
کد خبر: 4015015
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

مادران شهدا تقدیر شده الهی هستند

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان مادران شهدا را تقدیر شده الهی دانست و اظهار کرد: خداوند این قدرت را به مادر شهید داده تا عزیزترین دارایی اش که چیزی بالاتر از فرزند نیست را نثار کند.

فیروز فاضلی مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل ارشاد اسلامی استان گیلان امروز، 30 آبان‌ماه در حاشیه مراسم سراسری پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت که با محوریت تجلیل از مادران شهدا، تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس و رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» در رشت برگزار شد، با اشاره به موضوع کتاب مذکور، به جایگاه زن در گفتمان انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: وقتی از گفتمان حرف می زنیم یعنی جانشینی را می پذیریم و در جانشینی کلمات جایگزین کلمات دیگر می شوند.

وی با بیان اینکه گفتمان در زبان شکل می گیرد، افزود: جایگاه زن در گفتمان انقلاب اسلامی با جایگاه زن در گفتمان های قبل از انقلاب متفاوت است و شاهد جایگزینی واژه زن از دوران قاجار تاکنون هستیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به تنوع جانشینی واژه زن در گفتمان انقلاب، تصریح کرد: زن مومن، زن بسیجی، زن مسلمان، زن فداکار، زن شهید، مادر شهید، همسر شهید و غیره از جمله واژگانی است که در محور جانشینی قرار می گیرد و نشان دهنده یک گفتمان بسیار قوی و غنی درباره زن است.

فاضلی، با بیان اینکه کلمات توانایی تغییر دادن گفتمان را دارند، گفت: با تغییر کردن کلمات جانشینی ها هم تغییر می کند و زمانی باید بیمناک شویم که تغییر در مفاهیم ایجاد شود.

وی انقلاب اسلامی را یک گفتمان دانست که این گفتمان در حیطه زن به یک مفهوم باز و بسته تبدیل شده و بیان کرد: در گفتمان انقلاب زن فقط زن نیست، بلکه صفت هایی پیدا می کند و یکی از والاترین صفت ها «شهید» است. کسی که گواهی می دهد همیشه حاضر است و شهید مقام حضور دارد.

فاضلی، با اشاره به آغاز و پایان عاشورایی کتاب «تنها گریه کن»، اضافه کرد: زبان در دوران معاصر مردانه بوده و شاهد تک ستاره های زن در تاریخ هستیم، اما در گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس، رزمنده بدون رضایت مادر و همسر به جبهه نمی رفت.

وی مادران شهدا را تقدیر شده الهی دانست و اظهار کرد: خداوند این قدرت را به مادر شهید داده تا عزیزترین دارایی اش را نثار کند و چیزی بالاتر از فرزند نیست. حضرت ابراهیم(ع) در راستای رسیدن به مقام نبوت و امامت از مال و جان و فرزندش گذشت، اما قرآم کریم فقط به گذشتن ابراهیم از فرزندش اشاره می کند، زیرا امتحان بسیار سختی است و فقط از محسنین بر می اید.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، مادران و پدران شهدا را برگزیده الهی دانست و گفت: باید قدردان والدین شهدا باشیم که چنین فرزندانی را تقدیم گفتمان انقلاب اسلامی کردند و قطعا شهدا بر زندگی والدین خود گواه و حاضر هستند.

انتهای پیام
captcha