فعالیت فرهنگی در زندان‌ها تربیت حافظ قرآن باشد
کد خبر: 4013958
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

فعالیت فرهنگی در زندان‌ها تربیت حافظ قرآن باشد

مدیرکل زندان‌های فارس با بیان اینکه فعالیت ارزشمند در حوزه فرهنگی زندان‌ها، تربیت حافظ قرآن است، گفت: فضا و زیرساخت مهیا است باید آموزش‌های لازم را به جامعه هدف ارائه و هدایتگری کنیم.

اسحاق ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های فارسبه گزارش ایکنا از فارس، کارگاه آموزشی شیوه‌های دعوت به نماز در اداره‌کل زندان‌های فارس امروز، 26 آبان‌ماه با حضور اسحاق ابراهیمی مدیرکل زندان‌های فارس، محسن انصاری‌منش معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های استان، حجت‌الاسلام سقاچی قائم مقام ستاد اقامه نماز استان فارس، حامد کریمی رئیس اداره فرهنگی و تربیتی و جمعی از روحانیون و مسئولان فرهنگی زندان‌ها برگزار شد.

اسحاق ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های فارس در این کارگاه آموزشی گفت: ما با جامعه آسیب دیده اجتماع سر و کار داریم و از نظر جایگاه حقوقی رسالت تربیت مجرمین بر عهده ما است و از لحاظ شخصیت حقیقی باید احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشیم و باید بدانیم که بی‌تفاوتی به این افراد آثار زیان‌باری در جامعه دارد.

وی افزود: رسالت ما در زندان‌ها، رسالت سنگینی است و ضرورت برنامه‌ریزی برای نجات افرادی که در زندان‌ها به عنوان امانت به ما سپرده شده‌اند، دوچندان است.

ابراهیمی با بیان اینکه کار فرهنگی عمیق در زندان‎‌ها باید به گونه‌ای اجرا شود که در روند فرایند اصلاح و تربیت اثرگذار باشد، گفت: اولویت ما در حوزه فرهنگی و در فرایند اصلاح و تربیت، آموزش، حفظ و تربیت قرآن پژوه و مربی قرآنی از بین زندانیان است.

مدیرکل زندان‌های فارس اضافه کرد: انتظار ما از مسئولان فرهنگی و روحانیون در زندان‌ها این است که با راه‌اندازی اتاق فکر در زندان‌ها به دنبال انجام کار برجسته فرهنگی باشند و برنامه‌ریزی در جهت انجام فعالیت‌های مبتکرانه و خلاقانه فرهنگی را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه کار برجسته در حوزه فرهنگی زندان‌ها، تربیت حافظ قرآن است، افزود: توانایی در همه شما وجود دارد فضا و زیرساخت مهیا است باید آموزش‌های لازم را به جامعه هدف بدهید و هدایتگری کنید.

ابراهیمی با اشاره به یکی از زندانیان زندان مرکزی شیراز در سال‌های گذشته که به واسطه حفظ قرآن و توسل به ائمه اطهار از اعدام نجات یافت، گفت: این زندانی هم‌اکنون در روستاهای استان کرمان به عنوان مربی قرآن فعالیت دارد و این کار تربیت مربی، یک کار برجسته قرآنی در زندان‌ها است اینگونه باید مربی تربیت کنید.

مدیرکل زندان‌های فارس یادآور شد: تعداد 1500 زندانی حافظ قرآن از سور منتخب، یک جزء تا کل قرآن در زندان‌ها داریم و این رقم باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در هر اندرزگاه، یک قلم قرآنی وجود دارد انتظار می‌رود حافظین قرآنی بیشتری تربیت شود، گفت: در زندان باید زمان، مدیریت شود. اگر برنامه داشته باشید رئیس زندان مکلف به اجرای آن است و اگر بتوانیم به استناد آیه شریفه 32 سوره مائده «... فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ...؛ ... گويى تمام مردم را زنده داشته است ...» حتی دو نفر هم تربیت کنیم مطمئنا اثرگذار است.

ابراهیمی در ادامه با تأکید بر اینکه زندانیانی که در فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌ها، مشارکت فعال دارند در آیین‌نامه جدید سازمان زندان‌ها نیز تسهیلات قانونی دریافت می‌کنند، گفت: آیین‌نامه جدید سازمان ابلاغ شده و زندانیان را برای استفاده از تسهیلات قانونی، باید در برنامه‌ها مشارکت جدی داشته و امتیاز لازم را کسب کنند.

محسن انصاری‌منش، معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های فارس نیز در این کارگاه گفت: کار بر روی تفکر افراد سخت است و افرادی که در داخل زندان، تحمل کیفر می‌کنند افرادی هستند که هنجارهای اجتماعی جامعه را اجرا نکرده و انجام کار فرهنگی برای این افراد باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود.

وی تصریح کرد: اعتقاد براین است افرادی که کار فرهنگی در بیرون از مجموعه زندان‌ها انجام می‌دهند به مراتب کارشان راحت‌تر است اما در زندان‌ها، انجام فعالیت فرهنگی، هنر خاصی را می‌طلبد که زندانی جذب فعالیت‌های فرهنگی شود.

انصاری‌منش اضافه کرد: در بحث اصلاح و تربیت زندانیان، در سایر ادیان فقط جنبه کیفری مجازات لحاظ می‌شود اما در جامعه اسلامی ما علاوه بر نگهداری بحث اصلاح و تربیت نیز مورد تأکید است.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های فارس اظهار کرد: شیوه‌های مختلفی برای انجام بهتر امور فرهنگی در زندان‌ها وجود دارد و یکی از آن‌ها اجرای تبلیغ با حضور مبلغان دینی است.

وی با بیان اینکه در راستای ایجاد امنیت، موانع زیادی در اجرای کار فرهنگی در زندان وجود دارد اما باید با پشتکار، این مسیر را به خوبی ادامه دهید، گفت: تا حد امکان برای انجام مشاوره‌های فردی وقت بگذارید، مشاوره‌های انفرادی اثربخشی بیشتری نسبت به مشاوره‌های جمعی دارد.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های فارس تاکید کرد: افراد محبوس در زندان، به دنبال مأمن امنی هستند که در آنجا به آرامش برسند مکان‌های فرهنگی زندان‌ها را به پایگاهی برای ایجاد آرامش زندانیان تبدیل کنید.

حجت‌الاسلام محمد سقاچی، قائم مقام ستاد اقامه نماز استان فارس نیز در این کارگاه آموزشی گفت: همان اندازه که به نماز اهمیت بدهیم به همان میزان بازدارندگی دارد.

وی، لقمه، نطفه، شیر، خانواده، مدرسه و محیط جامعه را از عوامل اصلی تأثیرگذار بر انسان دانست و از اقدامات ارزنده زندان های فارس در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز قدردانی کرد‌.

در ادامه جلسه آموزشی، از روحانیون زندان‌های نی‌ریز، فسا و اقلید به دلیل انجام فعالیت‌های برجسته فرهنگی در حوزه قرآنی و همچنین از فعالان حوزه نماز در زندان ها با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha