به گزارش ایکنا از اردبیل، بهنام صادق مغانلو، محقق و فعال حوزه گردشگری و اقتصاد، ۲۵ آبانماه، در کارگاه آموزشی «گردشگری در توسعه اقتصاد شهر اردبیل» از سری برنامههای هماهنگ مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان جهاد دانشگاهی، بیان کرد: استان اردبیل با داشتن دشتهای سرسبز مغان، کوههای سبلان و باغرو، دریاچهها و مناظر طبیعی، پیاده راه ها، صنایع دستی، آثار باستانی و تاریخی، پتانسیل بالایی در زمینه گردشگری دارد که بهرهبرداری مناسب از آنها میتواند به صنعت گردشگری کمک شایانی کند.
وی خاطر نشان کرد: این استان به فراخور وجود اماکن تاریخی، طبیعی و سیاحتی و علیرغم برنامههای اجرا شده نتوانسته به عنوان یکی از قطبهای گردشگری کشور، در زمینه ایجاد گردشگری پایدار موفق عمل کند، فلذا گردشگری یکی از مهمترین ظرفیتهای مغفول مانده استان است که باید با برنامهریزی علمی و عملی از این ظرفیت برای افزایش تعداد گردشگران و میزان ماندگاری آنان، با استفاده از شناسایی نیاز مخاطب بهرهبرداری مناسبی شود.
صادق مغانلو، تصریح کرد: نگرش عمومی حاکم بر صنعت گردشگری، بر این باور استوار است که گردشگری میتواند وضعیت اقتصادی مقصد را از طریق اشتغال زایی و کارآفرینی بهبود بخشد، برداشت اقتصادمحوری از گردشگری و توقعات رفاهی از آن، معمولا اهداف مادی گردشگری را برجسته کرده و در ارزیابی اثرات فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی و سیاسی آن کوتاهی میشود.
در ادامه، ولی نعمتی، استادیار گروه آموزشی مدیریت دولتی و گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی، با اشاره به اصول کلی در طراحی عرصههای شهری برای گردشگران، گفت: بسترسازی پیاده روها و احداث پیاده راه ها، تخلیه پیاده روها از مشاغل مزاحم و تصرف مغازه داران، روانی حرکت پیاده در سطح شهر، بهسازی منظر شهری، شناسایی و تجهیز بافتهای قدیمی برای مقاصد گردشگری، تامین امنیت و ایمنی گردشگران از جمله اصول عرصههای شهری برای گردشگران است.
نعمتی اظهار کرد: در گردشگری شهری مفهوم جامعه میزبان، به مراتب گستردهتر از مفهوم آن در یک مقصد غیر شهری است.
استادیار گروه آموزشی مدیریت دولتی و گردشگری دانشگاه محقق اردبیلی، خاطر نشان کرد: برخلاف سایر انواع گردشگری که تماس گردشگران با جامعه بومی بسیار محدود است، در صنعت گردشگری استان اردبیل، تعامل و تماس بین گردشگر و جامعه میزبان بسیار گسترده بوده و زمینه گفتگو و ارتباط مستقیم بین آنها فراهم است.
انتهای پیام