مروری بر زندگی و شهادت ۴ شهید مدافع حرم لرستانی
کد خبر: 4013768
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲

مروری بر زندگی و شهادت ۴ شهید مدافع حرم لرستانی

شهیدان ماشاءالله شمسه، رضا رستمی‌مقدم، قدرت‌الله عبدیان و اسماعیل غلامی‌یاراحمدی چهار شهید مدافع حرم استان لرستان هستند که یادواره این شهدا جمعه، ۲۸ آبان در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

شهدای مدافع حرم لرستانیبه گزارش ایکنا از لرستان، جمعه هفته جاری شهر خرم‎آباد میزبان برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم استان لرستان است که در این راستا بر آن شدیم نیم‌نگاهی به زندگی و شهادت چهار شهید مدافع حرم استان لرستان شهیدان ماشاءالله شمسه، رضا رستمی‌مقدم، قدرت‌الله عبدیان و اسماعیل غلامی‌یاراحمدی بیندازیم.

از این تعداد شهید مدافع حرم دو شهید یعنی رضا رستمی‌مقدم و اسماعیل غلامی‌یاراحمدی از شهرستان خرم‎آباد هستند و ماشاءالله شمسه از شهرستان بروجرد و قدرت‌الله عبدیان نیز از شهرستان کوهدشت هستند.

شهید ماشاءالله شمسه

شهید ماشاءالله شمسه در سال ۱۳۴۶ در خانواده‌ای مذهبی در روستای سراب از توابع بروجرد دیده به جهان گشود. پدرش محمد موذن و متولی مسجد و مادرش زنی پاکدامن بودند. شهید شمسه از کودکی خصوصیات منحصر به فردی مانند احترام به پدر و مادر، دلسوزی و ایمان قوی داشت.

در سال ۶۴ به‌عنوان بسیجی به جبهه رفت و تا سال ۷۲ در این مناطق خدمت کرد. در همان سال ۶۴ بعد از سه ماه گذراندن دوره وارد سپاه شدند و تحصیلات خود را تا مقطع فوق دیپلم ادامه دادند.

 بعد از پایان دوران خدمت ایشان به اصرار و خواست خود و پیگیری‌های شدید به سوریه رفت و به خطوط جلو رفته و با اصابت تیر تک تیرانداز تکفیری در سیزدهم فروردین ماه سال ۹۴ به شهادت رسید.

زندگی شهید شمسه سراسر تقوی و ولایت‌مداری و اخلاق‌مداری است. خصوصیات بارز وی در محیط کار، دقت در انجام وظیفه، حُسن برخورد با زیردستان و اطاعت و احترام به مافوق، محبت به سربازان، رعایت حق‌الناس و بیت‌المال و... بودند.

خصوصیات اخلاقی وی در تمام اقوام زبانزد خاص و عام بوده و همه ایشان را به محبت و حلال مشکلات بودن و حامی مستضعفین بودن می‌شناختند. تواضع و فروتنی وی و عدم اهمیت به پُست و مقام در شئونات زندگی وی موج می‌زد چنانچه بسیاری از اقوام تا بعد از شهادت از درجه ایشان مطلع نبودند. شهید دقت زیادی در برپایی نماز اول وقت، نماز شب و تلاوت قرآن  می‌کرد و انس وی با قرآن تا حدی است که حتی قبل از رفتن به سوریه از قرآن مسئلت‌خواهی می‌کند.

شهید شمسه شهادت را آرزوی قلبی خود می‌دانست و حتی چون مهمانی که قرار است به مهمانی مهمی برود قبل از عملیات غسل شهادت کرده و حتی با خانواده خداحافظی می‌کند.

شهید قدرت‌الله عبدیان

شهید حرم قدرت‌الله عبدیان از دیگر شهدای مدافع حرم لرستان است که در سال ۹۵ در راه دفاع از حرم حضرت زینب‌‌کبری(س) در نبرد با تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه به شهادت رسید.

در دست‌نوشته این شهید آمده است: «‌خدا را شاکر و سپاسگزارم در دوره‌ای از زمان به ما نعمت حیات داد که بهترین‌ها را به‌نحوی درک کردم، در دوره‌ای نفس کشیدم که رهبری شخصیتی را درک کردم که بدون‌شک پاک‌ترین و بهترین شخصیت در این کره خاکی است.

شخصیتی که بدون تردید بدون هیچ هوای نفسی خیرخواه امور مسلمین است و عمری در این راه صرف کرده است. شخصیتی که دفاع از مظلومان و دشمنی با ظالمان را در امورات زندگی ما وضع  و روشن به ما آموخت و ما را در آن راه بزرگ هدایت و رهبری کرد.

خدا را شاکرم ملتی را درک کردم که به گفته رهبر فقیدم از امت رسول‌الله در صدر اسلام بالاتر، بهتر و برتر است. ملتی که در دوران حیات خود ثابت کرد شاید تنها ملتی است که از صدر اسلام تاکنون در حالی‌که زر و زور و تزویر در یک‌ طرف جهت انحراف این ملت از مسیر خود با هم جمع شدند تا این ملت از مسیر حقی که انتخاب کرده است دست بردارد اما این ملت با بصیرت تمام در برابر زر و زور و تزویر حق را انتخاب کرد و این در تاریخ بی‌مانند است.

خدا را شاکرم در دوره‌ای نفس کشیدم که بهترین افراد بشر را به‌نوعی درک کردم، در محلی کار کردم که بهترین انسان‌ها را دیدم، در زمانی زیستم که حق و باطل را توانستم از هم تشخیص دهم و الحمدالله جزء سربازان کوچکی از جناح حق باشم.

اتفاقاتی که امروز در منطقه در حال رخ دادن است شاید به‌نوعی دارد همان خوارج دوره امام علی(ع) را به ما نشان می‌دهد، همان معاویه و یزیدهای زمین در منطقه در حال جولان هستند و این با چشم عادی هم قابل‌ دیدن است.

ما اگر در تاریخ درباره قوم مغول خواندیم شاید بعضی شرایط و اوضاع برایمان قابل‌ درک نبود ولی با ظلم و ستم‌هایی که از به‌ظاهر مسلمان‌های این دوره دیدیم تازه متوجه شدیم که به‌نوعی قوم مغول هم شاید خیلی قوم بدی نبوده این اصحاب داعش و سگ‌های آل‌سعود و آل‌یهود الحق که روی سفیدی برای قوم مغول گذاشتند.

خون جاری بر پیشانی شهید است که زنگار از آینه وجودمان پاک می‌کند تا اوج بندگی، سیر و سلوک در عالم معنویت را از فداکاری آن‌ها درس بگیریم».

شهید رضا رستمی‌مقدم

شهیدرضا رستمی‌مقدم نیز از دیگر شهدای مدافع حرم لرستان است وی در تیرماه ۱۳۴۰ در شهرستان خرم‌آباد به دنیا آمد. به‌دلیل روحیه کفرستیزی و شیدایی در عرصه دفاع از اسلام در آغاز جنگ به ندای امام لبیک می‌گوید و به خیل رزمندگان اسلام می‌پیوندد.

در مناطق عملیاتی مختلف جنوب حضور مؤثر دارد و در منطقه هورالعظیم بر اثر اصابت ترکش و حمله شیمیایی دچار آسیب‌های زیادی گردیده که منجر به جانبازی ۵۰ درصد جنگ تحمیلی می‌گردد. بعد از آن هم با وجود مجروحیت فراوان در عملیات‌های مختلفی ازجمله: خیبر، بدر، کربلای ۴ و ۵، والفجر ۸ و  ۱۰ شرکت می‌کند و در آزادسازی حلبچه شجاعانه، جنگید و برای سومین بار از ناحیه سینه مجروح شد.

پس از ۳۲ سال خدمت در لباس پاسداری مفتخر به بازنشستگی گردید. بعد از بازنشستگی و جا ماندن از غافله عظیم شهدا درخواست‌های مکرر جهت اعزام به سوریه می‌دهد و سرانجام پس از موافقت، اسم ایشان برای اعزام به سوریه اعلام می‎شود که شهید رستمی از شوق جهاد بین اقوام و فامیل و دوستان شیرینی پخش می‌کند.

در عرصه دفاع از حرم اهل‌بیت و عمه سادات حضرت زینب‌کبری(س) و مقابله با اشقیای و یزیدیان زمانه که توسط آل‌سعود و استکبار جهانی حمایت می‌شوند به‌عنوان فرمانده گردان احتیاط تیپ فاطمیون در منطقه حلب سوریه، شجاعانه در کنار رزمندگان اسلام مقابله می‌کند و به‌علت ارادت و خضوع به والدین حتی در میدان جنگ خانواده را فراموش نکرده و در لحظات آخر حیات تلفنی با مادرش صحبت می‌کند و هر لحظه حلالیت می‌طلبد که سرانجام در تاریخ چهاردهم خردادماه سال ۹۵ در جنوب حلب به شهادت می‌رسد.

شهید اسماعیل غلامی‌یاراحمدی

شهیداسماعیل غلامی‌یاراحمدی از دیگر شهدای مدافع حرم لرستان است، او دانشجوی رشته کاردانی حرفه‌ای امداد و نجات شهری مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری ورامین، بیست و نهم آبان‌ماه سال ۹۸ در سوریه به شهادت رسید؛ پیکر این شهید سرافراز مدافع حرم جمعه، یکم آذرماه ۹۸ از طریق فرودگاه وارد شهرستان خرم‌آباد شد و دوم آذرماه با حضور جمعی از مسئولان استان لرستان، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و مردم ولایتمدار خرم‌آباد از پادگان امام حسین(ع) تشییع و در گلزار شهدای این شهرستان به خاک سپرده شد.

در وصیت‌نامه این شهید آمده است: «این‌جانب اسماعیل غلامی‌یاراحمدی فرزند علی مصطفی در کمال صحت و سلامت جسمی و روحی این وصیت‌نامه را می‌نویسم. به خانواده عزیز و گرامی خودم و جهت اطلاع دوستان و آشنایان محترم از پدر و مادر برادران و خواهر و همسرم عاجزانه خواهشمندم که در فراقم بی‌تابی نکنند و تا می‌توانند راضی به رضای حضرت حق‌تعالی باشند که هرکس روزی طعم مرگ را خواهد چشید.دنیا همچنان‌که خداوند در قرآن و توسط پیامبران و امامان به تکرار فراوان گفته بازیچه‌ای بیش نیست فقط به اذن خداوند موجبات امتحان ما و نشان دادن خوبی یا بدی‌مان را فراهم می‌کند تا در این آشفته‌بازار بیهوده محک خورده و نشان دهیم که تا چه اندازه به معرفت حقیقی نزدیک یا خدایی نکرده از آن دوریم ان‌شاءالله که مورد رحمت و بخشش بیکران خالق یکتا باشیم.

از همگی شما عزیزان می‌خواهم که قدر یکدیگر را بیشتر از پیش بدانید و سعی کنید که باعث آرامش خاطر هم باشید یاد خدا را هرگز فراموش نکنید و تمام توان خود را جهت آسایش خانواده‌مان خرج کنید.

بنده تا جایی‌که در توانم بود و هر کاری که برای هرکدامتان از دستم برمی‌آمد انجام دادم اگر هم به نظر شما عزیزان کوتاهی صورت گرفته به بزرگی خودتان ببخشید. ولی خودم سعی کردم که هیچ انتظاری از شما نداشته باشم جز اینکه از من راضی باشید و اگر هم برایتان مقدور است حلالم کنید و حقتان را بر من ببخشید چون من از شما بزرگ‌تر بودم مسئولیتم هم بیشتر بود.

ولی دوست داشتم حتی یک‌بار هم که شده مثل دیگر اعضای خانواده در سختی‌ها و مشکلات فراوانی که باهم داشتیم تا می‌توانستم گریه می‌کردم اما همیشه بغض خود را فروخوردم تا شاید موجب آرامش تک‌تکتان گردم و بتوانم به ‌قول ‌معروف دل‌داری‌تان دهم بگذریم که دنیا همین است و بس فقط حسرت.

حسرت روزگار رفته که هزاران بار می‌توانستیم از این بهتر باشیم باخداتر باشیم بی‌گناه‌تر باشیم مهربان‌تر باشیم باگذشت‌تر باشیم بنده از همگی شما عزیزان عزیزم پدر مادر برادران خواهر و همسرم راضی راضی‌ام و اگر حقی از من به گردن شماست حلالتان باشد امیدوارم که خداوند کریم هم راضی باشد.

از بقیه‌ اقوام و آشنایان هم همین‌طور و اگر حقی هم به گردن هرکدام‌شان دارم حلال‌شان باشد امید خداوند رحیم هم حلال کند فقط از شما می‌خواهم که از تمامی کسانی‌که بنده را می‌شناسند برایم حلالت کامل بگیرند ان‌شاءالله که پروردگار هم حلال کند همگی‌مان را.

سفارش بسیار دارم به پدر و مادرمان که با تمام وجود مواظب هر دو چشمانم فاطمه و فاطیمای عزیزم باشند. که ناراحتی‌شان برایم قابل‌ تحمل نیست حتی در آن دنیا و سفارش بسیار دارم به همسر عزیزم که با تمام وجود گرمش مواظب پدر و مادر و فاطیمایمان باشد.

به شما برادران گرامی می‌گویم که شما هم با تمام وجودتان از پدر و مادر مراقبت کنید که ثواب دنیا و آخرت است و بدانید که هیچ ناراحتی از شما ندارم و اگر موجب ناراحتی‌تان شدم چه خودم چه زن و فرزندم ما را ببخشید و حلال کنید.

خواهر عزیزم مواظب ایلیای دایی باش و از پدر و مادر نگهداری کن و نمازت را بخوان و مراقب زندگی‌ات باش بدان که از شما بسیار راضی و خوشنودم مرا حلال کن.

اگر به زیر سایه لطف و کرامت حق‌تعالی در رحمتش به رویم باز شد و به فیض شهادت نائل شدم همگی‌مان باید شکرگزار فراوان و دائم رحمانیت بیکران خداوند باشیم که چنین نعمت بزرگی که از نعمت‌های آسمانی‌اش است که باریدن گرفته و شامل حالمان شده.

تا می‌توانید سرافراز باشید که مورد لطف لطیف به کرار قرار گرفته و می‌گویم که نوربخشش و رحمتش عالم را فرا گرفته آرزوی توفیق روزافزون در سایه کرامت کریم را برای همگی‌مان از خالق هستی خواستارم.

و در آخر بنده از مال دنیا بهره‌ای ندارم ولی هرچه هست به رضای خداوند قادر و توانا راضی‌ام که طبق قانون پروردگار عادل همان ‌طوری‌که در قرآن فرموده همان‌گونه بین بازماندگان تقسیم گردد و دعای عظیم‌الشان نادعلی را هیچ موقع فراموش نکنید و اگر توانستید برای من هم بخوانید و تا می‌توانیم در حق همدیگر دعا کنیم.»

انتهای پیام
captcha