قدرت نرم‌افزاری زن در تکامل و تمدن‌سازی بشر
کد خبر: 4013719
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
مدرس حوزه علمیه لرستان مطرح کرد:

قدرت نرم‌افزاری زن در تکامل و تمدن‌سازی بشر

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به قدرت نرم‌افزاری زن در تکامل و تمدن‌سازی بشر، گفت: زن با ایفای نقش زنانه با حفظ حجاب و عفاف می‌تواند قدرت نرم‌افزاری خود را حفظ و در میدان معنویت پیش‌رو باشد.

زن از نگاه اسلامبه گزارش ایکنا از لرستان، زهرا صالحی، مدرس حوزه علمیه لرستان در سلسله نشست‌های «زن و خانواده» ویژه طلاب مدارس علمیه خواهران لرستان که ۲۵ آبان‌ماه در بستر فضای مجازی و با موضوع «زن و کرامت زن از نگاه اسلام» برگزار شد، با بیان اینکه موضوع زن در غرب با عناوینی همچون زن و آزادی، زن و برابری، برتری زن و عناوینی از این دست مطرح شده است، اظهار کرد: در مقابل شرایط شبهه‌آلود و شبهه‌انگیزی که در فضای مجازی و جریان‌هایی که بدون محدودیت در زمینه زن و حقوق و جایگاه زن کار می‎کنند لازم است به فرهنگ بومی و فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی خودمان برگردیم.

وی با بیان اینکه دیدگاه مقام معظم رهبری در رابطه با زن می‎تواند پاسخی به چالش‌‎های پیرامون زن باشد، ادامه داد: ما به‌عنوان طلبه انقلابی، استاد، دانشجو، زن و بانوی انقلابی و شیعه وظیفه داریم معرفت خود را نسبت به مواردی از این دست در رابطه با زن و جایگاه او افزایش دهیم که در این راستا اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در رابطه با زن به‌روزترین و در دسترس‌ترین اندیشه‎ها به‌شمار می‎رود، چراکه این اندیشه‌ها برگرفته و نشئت گرفته از منابع نقلی و وحیانی، احادیث و سیره نبوی و ائمه معصومین(ع) است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بهترین راه برای شناخت جایگاه و منزلت زن این است که بدانیم رهبر معظم انقلاب در رابطه با بانوان و جایگاه و نقش زن چه نظریاتی دارند تا بتوانیم خودمان را برای زمینه‌سازی تمدن نوین اسلامی آماده کنیم، اضافه کرد: از منظر رهبر معظم انقلاب دو نگاه نسبت به زن وجود دارد که یک نوع آن نگاه انسانی به زن است و نگاه دوم نیز نگاه جنسیتی به زن است. زن از نظر اسلام اولاً انسان است، حیثیت انسانی دارد، نگاه انسانی به او شده و نقش و حقوق انسانی دارد و این در حالی‎ است که جنسیت یک امر ثانوی است.

صالحی با بیان اینکه از نگاه اسلام زن در پیشرفت معنوی همانند مرد است و چیزی از مرد کم ندارد و مسیر پیشرفت معنوی و سعادتمندی برای زن همان مسیر مردانه است و در انسانیت زن و مرد تفاوتی وجود ندارد، چراکه مسیر یکی است، گفت: در دیدگاه اسلام حقوقی که در اجتماع وجود دارد برای زن و مرد یکی است و فقط در چند مسئله اختصاصی و شخصی امتیازاتی به زن داده شده و در چند مسئله نیز امتیازاتی به مرد داده شده است.

مدرس حوزه علمیه خواهران لرستان با بیان اینکه نگاه اسلام در بحث زن کاملاً با نگاه‌های رایج در غرب متفاوت است، چراکه نوع نگاه غرب به زن یک نگاه مردانه است، اظهار کرد: در غرب نگاه به زن همان نگاهی است که به مرد می‎شود بدون اینکه زن را زن بداند و حتی تفاوت‌هایی که در زن وجود دارد را عارضی می‎داند و معتقد است باید نگاه مردانه به زن داشت تا قابلیت‌های خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه در غرب بدون اینکه زن را زن بدانند مرد را می‎بینند و تمام امتیازات، خصوصیات و نقش‎ها را برای مرد قرار می‎دهند و در واقع یک نسخه مردانه دارند که هم برای زن و هم برای مرد اعمال می‎شود، افزود: از نگاه اسلام زن، زن است، قابلیت‌هایش فرق می‎کند و برای اهداف دیگری آفریده شده است، زن انسان است ولی با نقشی متفاوت.

این بانوی فرهنگی ادامه داد: نگاه اسلام به زن نگاهی جامع است نه نگاه صرفاً انسانی که اصلاً زن دیده نشود و نه نگاه مردی است که فقط مرد را ببیند و در یک کلام باید گفت اسلام زن بودن را برای زن ارزش می‎داند و لذا تساوی بین زن و مرد ارزش محسوب نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه از نگاه اسلام نوع پوشش، آرایش، رفتار و منش زن باید زنانه باشد و زن و مرد حتی در ظاهر نیز نمی‎توانند مانند هم باشند، گفت: اسلام برای زن و مرد دو نسخه می‎پیچد تا هر کدام از زن و مرد نقش خود را ایفا و مسیر تکامل را طی کنند.

صالحی با بیان اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری نگاه مردانه به زن ارزش محسوب نمی‎شود چراکه خود زن بودن و مرد بودن ملاک است، افزود: حال ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا در اسلام جایگاهی که تعبیه شده شخصیت و کرامت زن را تأمین می‎کند؟ که در پاسخ باید گفت اسلام به زن شخصیت می‎دهد و در قرآن ما می‌بینیم همان‌گونه که از مردان برای الگو و اسوه بودن مثل و نمونه می‎آورد از بین زنان نیز بعضی‌ها را به‌عنوان اسوه و الگو معرفی می‌کند که نمونه این زنان الگو و اسوه می‎توان از آسیه همسر فرعون و حضرت مریم نام برد.

این مدرس حوزه بیان کرد: ما زنانی را نیز داریم که مسیر شقاوت را پیمودند و در قرآن از آنها نام برده شده است که از جمله آنها می‎توان از زن‌های لوط و نوح نام برد؛ پس تفاوتی بین زن و مرد نیست و همان‌گونه که مرد می‎تواند الگو باشد زن هم می‎تواند الگو باشد و همان‌گونه که مرد می‎تواند در مسیر شقاوت قرار بگیرد زن نیز می‎تواند در این مسیر قرار بگیرد. اسلام برای زن جایگاه رفیعی قرار داده است؛ زن و مرد می‎توانند هم از نظر کرامت و جایگاه و هم از نظر سعادت و شقاوت برای کل جامعه الگو باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه ما معتقد هستیم از دامن زن مرد به معراج می‎رود پس نقش زن در تکامل بشر و تمدن‌سازی از مرد قوی‎تر است چون نوع جنس زن با مرد متفاوت است و زن از قدرت نرم‌افزاری برخوردار است. نوع نگاه به زن در غرب و اینکه نسخه مردانه نیز برای زن پیچیده می‎شود عاطفه، نرمی، کرامت و طبیعت زن را زیر سؤال می‎برد و او را تنزل می‎دهد. فرهنگ غرب به زن می‎گوید اگر مردانه و نترس باشی برتر و الگو خواهی شد این در حالی‌ است پشت این نگاه یک نگاه فمنیستی قرار دارد و نگاه مردانه به زن در اصل اشتباه است.

صالحی با بیان اینکه اگر زنان پیرو و تابع سیاست‌های غربی شوند انتظار حماسه‌آفرینی از آنان نباید داشت، ادامه داد: جوامع غربی و اروپائیان می‎خواهند زن به سبک غربی و اروپایی را در ممالک اسلامی رواج دهند، و سیاست غربی بزرگ‌ترین ضربه را به کرامت زن زده است.

این کارشناس مذهبی در رابطه با پیشنهادات اسلام به زن برای حفظ قدرت نرم‌افزاری و پتانسیل‌های زنانه و ایفای نقش زنانه زن، اظهار کرد: از نگاه اسلام زن می‎تواند با حفظ حجاب در میدان معنویت، علم، تحقیق و تقرب به خدا پیش‌رو باشد.

وی گفت: از نگاه رهبر معظم انقلاب، زن مسلمان می‎تواند بدون استفاده از جذابیت‌های زنانه خود، با پرهیز از جلوه‌های زنانه و با هویت انسانی در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وارد شود که لازمه این کار حفظ حجاب و عفاف است آنجایی که می‎بایست زن از عواطف و احساسات زنانگی خود استفاده کند محیط خانه و در برخورد با فرزندان و همسر است پس نیاز است در رابطه با هنرنمایی زن در سه عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی هر کدام مجزا بحث شود که در این صورت زن می‎تواند جایگاه و کرامت خود را داشته باشد و برای تحقق تمدن توسعه اسلامی نیز نقش‌آفرین باشد.  

انتهای پیام
captcha