تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) نیازمند نگاه‌های ایجابی و سلبی است
کد خبر: 4012187
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸

تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) نیازمند نگاه‌های ایجابی و سلبی است

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) برای این کلان‌شهر یک معدل است و نمرات مختلفی باید با یکدیگر جمع شده تا این طراز شکل بگیرد و همه دستگاه‌ها باید کنار هم قرار گیرند و هم نگاه‌های سلبی و هم ایجابی وجود داشته باشند تا شهر به طراز سومین حرم اهل بیت(ع) برسد.

مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز امروز، 19 آبان در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه فارس که با موضوع «نقش رسانه در توسعه کلان‌شهر شیراز» به همت بسیج رسانه استان برگزار شد، با بیان اینکه بحث محرومیت‌زدایی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شورای ششم شیراز است، گفت: در این راستا با همکاری سپاه فجر و استانداری قرارگاه محرومیت‌زدایی را راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه تاکنون جلسات متعددی در این راستا برگزار شده است، به مباحث مطرح شده در خصوص ارتباط با رسانه‌ها پرداخت و افزود: درست است روابط عمومی شورا باید خیلی فعال‌تر باشد و آنچه به رسانه‌ها منعکس شود تنها بخشی از جلسات و مصوبات صحن علنی شورا و یا بازدیدها به صورت خیلی مجمل منعکس می‌شود در صورتی فعالیت‌های شورا بسیار بیشتر از این‌هاست.

طاهری با تصریح اینکه قطعاً ارتباطات و اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها باید بسیار گسترده‌تر شود و این مسئله نیاز به همراهی و همکاری با رسانه‌ها دارد تا پل ارتباطی به صورت صحیح شکل گیرد، گفت: دو نگاه انتقادی و حمایتی در ارتباط با رسانه‌ها مطرح شد. به جد باید تأکید کرد که جنس رسانه نگاه انتقادی است، اگر قرار است رسانه‌ای نگاهش حمایتی باشد که نامش رسانه نیست اما باید بدانیم که انتقاد هم چارچوب دارد و باید منطبق با آن عمل کرد.  

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه انتقاد باید به گونه‌ای باشد که بتوان سره را از ناسره تشخیص داد و بهترین راهکارها را نشان دهد، بر ضرورت توجه به این مسئله تأکید کرد و گفت: شفاف‌سازی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند به این مسئله کمک دهد.

وی با طرح این سئوال که شورای شهر شیراز می‌خواهد برود، افزود: این سئوال بسیار مهمی است که این شورا تا سال 1404 دقیقاً می‌خواهد چه کار کند. این سئوال بسیار درستی است و از اصحاب رسانه درخواست می‌شود که به این سئوال عمق دهند و آن را از تک تک اعضای شورا به خصوص رؤسای کمیسیون‌ها بپرسند.

طاهری از تدوین سند چشم‌انداز شورای ششم شهر شیراز خبر داد و گفت: این سند بعد از تصویب در شورا به فرمانداری شیراز برای تأیید ارسال شد و در صورت تأیید فرمانداری این سند اجرایی خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این سند دارای محورها و ریل‌گذاری فعالیت‌های شهرداری است و این سند دارای 72 بند در یک افق و چشم‌انداز است که رویکرد فعالیت‌های شهری است، برخی از این بندها را برشمرد و گفت: توجه ویژه به بافت مذهبی، تاریخی و اماکن میراثی شیراز در جهت تقویت صنعت گردشگری، تقویت کرسی‌های آزاداندیشی، برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات ویژه به سالمندان و معلولان و افراد دارای نیازهای ویژه، حمایت از ایجاد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه خدمات محله محور با محوریت مساجد و هیئات مذهبی، احیا و ارتقای نظام محله محور با رویکرد سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، هدفمندکردن گروه‌های جهادی در جهت محرومیت‌زدایی و غیره از جمله بندهای این سند هستند.

وی بر ضرورت پرهیز از توجه صرف به کالبدمحوری شهر تأکید کرد و گفت: اگر شهر صرفاً کالبدمحور شده و توجهی به فرهنگ اصیل اسلامی انقلابی نشود که ارزشی ندارد.

طاهری با اشاره به سئوال و درخواست خبرنگار ایکنا در خصوص شعار سومین حرم اهل بیت(ع) گفت: این سئوال فوق‌العاده درستی است و اگر این 72 بند با یکدیگر جمع و اجرایی شدند در مجموع می‌توان گفت این رویکرد قابل قبولی بوده است و می‌توان به این شعار دست یافت.

وی با بیان اینکه برای تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) باید موارد مختلفی کنار هم قرار گیرند، افزود: اینکه بگوییم طراز شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در کشور است در حقیقت یک معدل است و نمرات مختلفی باید با یکدیگر جمع شده تا این طراز شکل بگیرد. معنا ندارد در پارک‌های این شهر به راحتی سگ گردی کنند و کشف حجاب به راحتی انجام شود. این درست نیست همه دستگاه‌ها باید کنار هم قرار گیرند و هم نگاه‌های سلبی و هم ایجابی وجود داشته باشند تا شهر به طراز سومین حرم اهل بیت(ع) برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین بر توزیع متوازن مراکز درمانی و مطب پزشکان در نقاط مختلف شهر تأکید کرد و گفت: ما بهترین مرکز گردشگری سلامت منطقه هستیم اما به این معنی نیست که همه مطب پزشکان در یک نقطه شهر متمرکز شود زیرا این مسئله آسیب‌زاست و موجب ترافیک‎‌های شدید شهری می‌شود.

طاهری در بخش دیگری از سخنان خود به رویه انتخاب شهردار که برای آن سامانه‌ نظرسنجی از شهروندان در نظر گرفته شده بود، اشاره کرد و گفت: این کار اولین تجربه انتخاب شهردار بود و به هر حال همیشه برای اولین تجربه ممکن است ایراداتی وارد باشد اما همین که مردم در انتخاب شهردار دخیل باشند، خیلی خوب است و باعث مشارکت عمومی در شورا خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت نخبگان برای اداره امورات شهری تأکید کرد و گفت: بهترین رابط و پل ارتباطی ما با مردم و نخبگان همین رسانه است که می‌تواند ارتباط سیستماتیک و منظم را برقرار کند.

وی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی قانون مدیریت یکپارچه شهری در حال تصویب است، افزود: در صورتی که این مورد تصویب شود دیگر شورای شهرها تنها متولی شهرداری نیستند بلکه متولی مدیریت شهرها هستند و اعضای آن هم برای شهر شیراز بین 30 تا 50 نفر خواهند بود.

انتهای پیام
captcha