اطلا‌ع‌رسانی ضعیف جشنواره تلاوت‌های مجلسی فارس + پاسخ مسئولان
کد خبر: 4012035
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

اطلا‌ع‌رسانی ضعیف جشنواره تلاوت‌های مجلسی فارس + پاسخ مسئولان

امسال علی‌رغم اینکه اخباری در سطح کشور در خصوص برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی به گوش می‌رسید و گویا فراخوان این جشنواره از 15 آبان‌ماه اعلام شده است، اطلاع‌رسانی درباره جشنواره در سطح استان فارس صورت نگرفته و حتی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی که مختص جامعه قرآنی استان است هیچ خبری درباره اجرای این جشنواره وجود ندارد.

شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسیبه گزارش ایکنا از فارس، تقریباً دو سال پیش بود که خبرهایی درباره برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان فارس منتشر شد. در آن سال که هنوز کرونایی وجود نداشت، این برنامه 29 آذرماه سال 98 با حضور اقشار مختلف مردم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و با تلاوت قاریان برجسته استان فارس برگزار شد و در نهایت با رأی مردم هم قاری برتر معرفی و به مرحله کشوری این جشنواره‌ها معرفی شد.

سال گذشته این جشنواره به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی و از طریق ارسال آثار انجام شد و در نهایت در سطح استان، داوری‌ها توسط داورانی چون محمدباقر ماهانی، سیدرضا نجیبی و امیر فتح‌پور انجام و نفرات برتر به تهران اعلام شد. اما نکته مهم درباره این جشنواره آن بود که هیچ اطلاع‌رسانی به صورت گسترده در سطح فضای مجازی برای فراخوان جشنواره صورت نگرفت و تنها بعد از اجرای جشنواره به انتشار بیانیه‌ای برای معرفی قاری برتر اکتفا کردند. در صورتی که ماهیت این جشنواره مردمی بودن آن است.

امسال نیز علی‌رغم اینکه اخباری در سطح کشور در خصوص برگزاری جشنواره تلاوت‌های مجلسی به گوش می‌رسید و گویا فراخوان این جشنواره از 15 آبان‌ماه اعلام شده است، اطلاع‌رسانی درباره جشنواره در سطح استان فارس صورت نگرفته است و حتی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی که مختص جامعه قرآنی استان است هیچ خبری درباره اجرای این جشنواره وجود ندارد.

پیگیری‌های ایکنای فارس حکایت از این دارد که امسال هم طبق فراخوانی که اعلام شده بناست که فارس مانند برخی از استان‌ها این جشنواره را به صورت مجازی برگزار کند، در صورتی که برخی از استان‌ها این جشنواره را به صورت حضوری برگزار کردند.

خبرنگار ایکنا برای مشخص شدن این قضیه به سراغ برخی از قاریان ممتاز استان فارس رفت و از آنان درباره اینکه آیا درباره اجرای این جشنواره در سطح استان اطلاعی دارند یا خیر، سؤال پرسید و تمام کسانی که با آنان تماس گرفته شد، از برپایی این جشنواره اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند که اطلاع‌رسانی در این رابطه در سطح استان فارس انجام نشده است. تعدادی از آنها نیز اذعان کردند که این جشنواره در سایر استان‌ها برگزار شده است اما در استان فارس خبری نیست!

عدم اطلاع‌رسانی مناسب جشنواره در سطح استان فارس

برای پاسخ به سؤالات در خصوص شیوه فراخوان این جشنواره و همچنین علت عدم اطلاع‌رسانی مناسب جشنواره در سطح استان فارس به سراغ داود جعفری، دبیر کشوری جشنواره تلاوت‌های مجلسی رفتیم.

وی گفت: با توجه به اینکه جشنواره تلاوت‌های مجلسی طی سال‌های متمادی در حال برگزاری است و منبع و مأخذ آن هم جلسات قرآن اساتید شهرهای مختلف کشور هستند، طی فراخوانی اساتید و شهرهای مختلف اعلام آمادگی کردند که جشنواره تلاوت مجلسی در شهر و استان آن‌ها برگزار شود.

جعفری ادامه داد: بعد از بررسی‌ها تعدادی از جلسات شهرها و استان‌ها معرفی شدند و به تناسب حدود 198 شهر در بخش مقدماتی و در بخش استانی حدود 26 الی 27 استان برگزاری جشنواره را به صورت حضوری داشتند. برگزاری حضوری به این شکل بود که از دل جلسات افرادی با رأی و نظارت استاد جلسه انتخاب شده و این افراد به بخش استانی معرفی شده و در نهایت در یکی از شهرهای استان که غالباً مرکز استان بوده، برنامه استانی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: برخی از شهرها اعلام آمادگی کردند اما به برنامه اصلی و زمان‌بندی اجرایی برای مرحله اول که انتخاب قاری از استان بود، نرسیدند لذا در این بخش برای اینکه حقی از کسی ضایع نشود و افرادی که دوست داشتند در آن جلسه شرکت کنند اما نتوانستند، فرصتی به شکل غیرحضوری فراهم شد. این فرصت غیرحضوری برای 5 استان در نظر گرفته شده بود که به زمان‌بندی جشنواره نرسیدند و یکی از این استان‌ها، استان فارس است.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی بیان کرد: طی روزهای 15 تا 20 آبان‌ماه مهلتی داده شده است تا افرادی که تمایل شرکت در جشنواره تلاوت‌های مجلسی را از 5 استان سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خراسان جنوبی دارند، یک تلاوت 5 دقیقه‌ای با فایل صوتی با فرمت MP3 به شماره ۰۹۱۸۹۵۴۶۴۱۷ ارسال کنند تا بعد از بررسی و داوری‌ نهایی نفرات منتخب استان‌ها به عنوان نماینده آن استان در مرحله ملی و فینال جشنواره حضور پیدا کنند.

گلایه از جامعه قرآنی فارس

جعفری در ادامه به بیان گلایه‌ای از جامعه قرآنی فارس پرداخت و گفت: از برخی از اساتید و بزرگان و حتی قرآنیان شهرهای مختلف با توجه به اینکه می‌دانند این یک برنامه کاملاً مردمی و از دل جلسات قرآن و شهرها شروع شده است و با توجه به روندی که خود این افراد برای ما طراحی و ترسیم کرده‌اند که اگر این شیوه ابداع و برگزار شود، مخاطبان خاص خود را دارد، گلایه داریم چرا برخی از اساتید با توجه به اینکه این کار را می‌شناسند، پیشقدم نمی‌شوند یا اینکه تعدادی از قاریان و قرآنی‌های برخی استان‌ها منتظر این هستند که یک سازمان بیاید و این کار را حمایت و تبلیغ و منتشر کند تا آن‌ها بتوانند تحت لوای یک سازمان حرکتی انجام دهند. آیا ما قرآنیان نمی‌توانیم مانند یک هیئت‌دار که در روز عاشورا و اربعین و همه مناسبت‌ها برنامه دارد، فعالیت کنیم؟ اگر نمی‌توانیم دیگر استان‌ها چطور می‌توانند چنین کاری کنند، پس استان‌ها یا شهرهایی که انجام نمی‌دهند به این دلیل است که برخی‌ها شاید هنوز به حساسیت موضوع که پرداختن به جلسه خانگی قرآن و اهمیت آن که پایه اصلی آموزش قرآن در سطح کشور است، پی نبرده‌اند.

وی ادامه داد: به همین دلیل از برخی از اساتید و قرآنیان گلایه داریم که در این قضیه منتظر کسی نباشند. خودشان پیش‌قدم شده و اقدام به برگزاری کنند فقط تنها چیزی که می‌خواهیم با سیستم برگزاری ما برای برگزاری هماهنگ شوند تا بدانیم که فلان شهر یا استان یا جلسه قرآن آمادگی برگزاری چنین محفلی را دارد. ما فقط نقش هماهنگ‌کننده را داریم ضمن اینکه با توجه به خیران قرآنی که داریم و از ما حمایت می‌کنند، سعی می‌کنیم هزینه برگزاری چنین مراسمی در شهر، جلسه یا استان خود را پرداخت کنیم لذا این افراد معطل هزینه هم نخواهند بود و تنها چیزی که از آنان توقع می‌رود این است که یک برنامه‌ریزی برای خود داشته باشند.

جعفری با تأکید بر اینکه این برنامه کاملاً مردمی و برای جلسات قرآن و اساتید و مدرسان و قاریان و اعضای قرآنی شهر یا استان است، گفت: امیدواریم در مرحله بعدی برای سال آینده پیشگام‌هایی از برخی از استان‌ها که خیلی هم محدود هستند، داشته باشیم و جلساتی به ما معرفی کنند. چون نمی‌خواهیم مستقیم وارد سیستم مؤسسات قرآنی شویم زیرا این مراکز کارهای خود را انجام می‌دهند و چارت و تشکیلاتی دارند که تحت لوای آن کار می‌کنند و ممکن است با ما همکاری نکنند یا حتی با جلسات سنتی قرآن ارتباط  آنچنانی نداشته باشند ولی من هیئتی جلسه قرآن‌دار می‌توانم به ساده‌ترین شکل ممکن به ستاد برگزاری این جشنواره متصل شده و اعلام آمادگی کنم و بلافاصله این جشنواره را برگزار کنم.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ادامه در پاسخ به درخواست خبرنگار ایکنا در خصوص اطلاع‌رسانی گسترده این جشنواره در سطح استان‌ها نیز گفت: اطلاع‌رسانی در شبکه اجتماعی انجام می‌شود پس چگونه استان‌های دیگر مطلع شده و برگزار می‌کنند، پس معلوم است همه استان‌ها درگیر ماجرا هستند اتفاقاً همین جامعه قرآنی که در فضای مجازی حضور دارند اخبار را از دیگر استان‌ها دریافت می‌کنند یعنی می‌بینند که در استان خوزستان، اصفهان، مرکزی و غیره این جشنواره برگزار می‌شود اما خودشان پیگیر نیستند که چرا در استان خودشان برگزار نمی‌شود. چگونه خبرنگار ایکنا فارس به بنده به عنوان دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی دسترسی پیدا کرد و پیگیری برگزاری این جشنواره شد و با دفتر مرکزی تهران تماس گرفته و شماره من را از دفتر مرکزی می‌گیرد آیا یک فرد قرآنی نمی‌تواند چنین کاری را با یکی دو تلفن انجام دهد.

جعفری اظهار کرد: وقتی یک فرد قرآنی می‌شنود که چنین جشنواره‌ای در نقاط دیگر کشور برگزار می‌شود، باید به عنوان یک فرد قرآنی برایش ایجاد انگیزه شود که چرا این جشنواره در استان ما برگزار نشده است یا اگر برگزار می‌شود کجاست، برای این کار تلفن می‌زند و پیگیری می‌کند ضمن اینکه در اطلاع‌رسانی که در خبر ایکنای تهران انجام شده، شماره ارسال آثار منتشر شده است و می‌تواند به آن شماره تماس گرفته و بپرسد که مسئول این جشنواره در استان کیست و چرا این جشنواره در استان به صورت حضوری برگزار نشده است.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در پاسخ به این نکته خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه وقتی جشنواره‌ و بودجه و همتی برای یک رویداد قرآنی در سطح کشور انجام می‌شود، قطعاً باید تمهیداتی اندیشیده شود تا همه قرآنیان بتوانند از این برنامه استفاده کنند و چتر این جشنواره در تمام استان‌ها گسترانده شود، گفت: مشکل دقیقاً همین نقطه است. سازمانی مثل اوقاف، تبلیغات اسلامی، کانون‌های مساجد و غیره با ساز و کار تشکیلاتی داخل استان و متمرکز فعالیت‌های خود را جلو می‌برند، ما که هیئتی هستیم افراد باید خودشان به ما متصل شوند. من نمی‌توانم التماس کنم که قاری خوب شیرازی خواهش می‌کنم به این جشنواره بیایید، هرگز این کار را انجام نمی‌دهم. آن قاری خوب شیرازی باید متوجه باشد که اگر یک جریان قرآنی در داخل کشور راه افتاده است که مردمی است، او هم خودش را به آن جشنواره متصل کند.

وی یادآور شد: 5 الی 6 سال پیش پویش قرآنیان را برای ایجاد تغییراتی راه‌اندازی کردیم که استاد ایماندار از شیراز مسئولیت یک کانال فضای مجازی داشتند؛ چگونه تمام کشور در آن شرکت کردند و چطور می‌شود که یک کانال تلگرامی بتواند تأثیرگذار باشد و همه قرآنیان شیراز و استان فارس و کشور اطلاع داشته باشند؟ آنجا دلشان می‌خواهد که بیایند یعنی پیگیری کرده و خودشان می‌آیند و هیچ تشکیلاتی نبود و سازمانی هم پشت این کار نبود و این یک کار کاملاً مردمی بود که از دل مردم راه افتاد.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی تصریح کرد: مثال دیگری می‌زنیم اگر شما در دفترتان پرچمی نصیب کنید که جلسه خانگی قرآن، آیا تک به تک درب خانه افراد در می‌زنید و می‌گویید من جلسه قرآن دارم.

جعفری در پاسخ به درخواست دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه فراخوان‌های این جشنواره به ما اعلام شود تا بتوانیم آنها را به صورت گسترده نشر دهیم، گفت: این خوب است شما بگویید من رسانه استان که با فضای مجازی و افراد و جامعه قرآنی استان ارتباط داریم، اطلاعات و جزئیات کار را در اختیار ما بگذارید تا برای شما یک رسانه شویم. البته اکنون هم شما به ما زنگ زدید و پیگیری کردید. این دغدغه شما در استان فارس بود و ما هم چنین چیزی می‌خواهیم و این‌گونه نیست که به دنبال خبرگزاری یک استان برویم و بگوییم اطلاع‌رسانی جشنواره را انجام دهد.

جعفری بیان کرد: جشنواره تلاوت‌های مجلسی در کشور قریب 4 و نیم الی 5 میلیارد تومان هزینه دارد و فقط قرائت هم نیست، حفظ، ترتیل، فیلم، موسیقی، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک و غیره داریم و مجموعه‌ای از جشنواره‌های قرآنی فجر هستیم و تنها جایی هستیم که به ما التماس می‌کنند که پول دهیم و می‌گوییم نمی‌خواهیم زیرا ممکن است امسال یک مدیر یک بودجه را بدهد اما سال دیگر مدیر دیگر این کار را انجام ندهد و کار بر زمین می‌ماند. این کار مانند هیئت امام حسین(ع) است که هر کسی به سهم وسع خویش فعالیت می‌کند و ما هم دنبال این آدم‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه در استان اگر کسی پیدا شود، برای سال آینده هماهنگی کند، ما هم همکاری خواهیم کرد، گفت: سال اول فتح‌پور برای اجرای این کار اعلام آمادگی کرد و آن را به بهترین شکل ممکن هم برگزار کرد اما سال گذشته غیرحضوری بود. چگونه است کسی که دو سال پیش در این جشنواره شرکت کرده است، اکنون می‌گوید نمی‌دانم و قطعاً هم سال گذشته و هم امسال شنیده‌اند.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در پایان گفت: نزدیک به 60 الی 70 نفر در حوزه قرائت از سراسر کشور معرفی می‌شوند و در حوزه نوجوانان هم بیش از یک هزار نفر و ترتیل هم بیش از یک هزار و 800 نفر هستند و هیچ‌کدام از آنان هم نمی‌شناسیم.  

انتهای پیام
captcha