حل مشکل کوچ زود رس عشایر خراسان شمالی
کد خبر: 4010312
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱

حل مشکل کوچ زود رس عشایر خراسان شمالی

فرمانده سپاه جواد الائمه(ع) خراسان شمالی از حل مشکل کوچ زود رس عشایر استان خبر داد.

سردار اسماعیل فرجی، فرمانده سپاه جواد الائمه(ع) خراسان شمالیسردار اسماعیل فرجی، فرمانده سپاه جواد الائمه(ع) خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به حل مشکل کوچ زود رس عشایر استان، گفت: کوچ زودهنگام عشایر این استان به مناطق قشلاقی استان گلستان آغاز شده است و براساس تحقیقات انجام شده، در کوچ زودهنگام گیاهان به گلدهی و بذردهی نمی رسند و گیاهان خوش خوراک هم به همین شکل، به بذردهی نمی رسند و باید زمانی که ۷۰ الی ۸۰ درصد گیاهان به گل‌دهی رسیدند مراتع آزاد شود و در اختیار مرتع‌داران قرار گیرد که نشان از اهمیت توجه به این مسئله را دارد.

وی با بیان اینکه جهت پیگیری و رفع مشکل عشایر جلسه‌ای در سپاه نینوا استان گلستان برگزار کردیم، افزود: در این جلسه جهت حل مشکلات عشایر سه استان بصورت کارشناسی و دقیق، شش کارگروه شامل آب، بهداشت و درمان، آرد و نان، سوخت، راه و منابع طبیعی در موضوع ممیزی تشکیل شد.

فرمانده سپاه جواد الائمه(ع) خراسان شمالی ادامه داد: یکی از دستاورد های مهم این جلسه حل مشکل کوچ زود رس عشایر استان به مناطق مراوه تپه است که مصوب شد عشایر خراسان شمالی از ۱۰ آبان می توانند به استان گلستان کوچ نمایند.

وی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی شدید در این استان و خشکیدگی مراتع و نیاز مبرم دام‌های عشایری به مراتع، جمعیت عشایری خواهان آن بودند که امسال زودتر از موعد سال‌های گذشته به مناطق قشلاقی استان گلستان کوچ کنند.

فرجی بیان کرد: زمان کوچ عشایر به استان گلستان پانزدهم آبان ماه است اما امسال این تمایل در عشایر وجود داشت تا یک ماه زودتر کوچ خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: کمبود علوفه از یک سو و بالا بودن قیمت آن از سوی دیگر، عشایر استان را به شدت تحت فشار قرار داده است.

فرمانده سپاه جواد الائمه(ع) خراسان شمالی در رابطه با تعداد عشایر استان، تصریح کرد: خراسان شمالی دارای پنج هزار و 300 خانوار و 700 هزار راس دام عشایری است.

انتهای پیام
captcha