ایجاد نگاه دینی در دانش‌آموزان مورد توجه باشد
کد خبر: 4009917
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
آیت‌الله دژکام:

ایجاد نگاه دینی در دانش‌آموزان مورد توجه باشد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه یکی از شروط کار پرورشی و تربیتی این است که مربی پرورشی باید ابتدا نگاه دینی و آخرتی داشته باشد، بر ضرورت ایجاد نگاه دینی میان دانش‌آموزان تأکید کرد.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس شب گذشته، 10 آبان در دیدار با مسئولان و اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان با یادآوری حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص) گفت: آن حضرت فرمودند گر خداوند یک نفر را به‌ وسیله‌ تو هدایت کند، برای تو بهتر است از تمام دنیا یا از آنچه آفتاب بر آن می‌تابد؛ یعنی اگر تمام دنیا را در راه خدا بدهی، ارزش این را ندارد که یک نفر را هدایت کنی.

وی خطاب به اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بیان کرد: شما مزد خود را از خداوند دریافت خواهید کرد. ذهنیت اینکه هر کاری می‌کنیم نتیجه آن را در دنیا بگیریم، باید از ذهن مربیان در مجموعه شما که به نام شهید مفتاحی است، بیرون رود زیرا اساساً دنیا ظرفیت کافی برای این اجر را ندارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مربی جهادی عزیز و محترمی که برای هدایت نوجوانان این جامعه تلاش می‌کند باید با خدا معامله ‌کند؛ باید اساس را بر معامله با خدا بگذاریم و این تفکر را در خودمان نهادینه کنیم، افزود: غیر ممکن است مربی پرورشی نگاه دنیایی داشته باشد و دانش‌آموز او نگرش دینی و نگاه آخرتی پیدا کند. عمده اشکال ما در امور پرورشی همین است که اگر نگاه مربی پرورشی به دنیا باشد نمی‌تواند دانش‌آموزانش را متوجه به آخرت کند بنابراین باید این را به عنوان شرط کار پرورشی و تربیتی باور کنیم.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: این‌ها را اشتباه نگیریم، گاهی اوقات که در آمار و گزارش وارد می‌شویم، فراموش می‌کنیم که باید مورد دیگری را ملاک ارزشیابی قرار دهیم، بنابراین دانش‌آموزان باید نگاهشان به آخرت با شاخص‌هایی ارزیابی شود تا بتوان نتیجه این تلاش‌هایی که برای تربیت و تعلیم می‌شود را مشاهده کرد. بررسی کنید دانش‌آموزی که در خدمت او هستیم آیا چنین نگاه دینی برای او ایجاد شده است؟ ایجاد شدن نگاه دینی در دانش‌آموز یعنی ببینید آیا او اهل نماز شده است؟ آیا اهل اخلاق نیکو، مهربانی و مدارا با خلق شده است؟ آیا حس احسان و نیکوکاری در او ایجاد شده است؟ اگر چنین است در کار پرورشی موفق بوده‌ایم و اگر نه، باید بدانیم یک جای کار ما لنگ می‌زند که چنین خروجی نمی‌بینیم.

وی در ادامه همچنین به حدیث امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت فرمود قبل از آنکه مرجئه (فرقه‌‌های انحرافی) سراغ نوجوانان بیایند و آن‌ها را منحرف کنند شما به سراغ آن‌ها بروید و هدایت کنید. اگر امروز با امکاناتی که در فضای مجازی وجود دارد، افرادی که در سطح مدارس و جامعه برای کار با نوجوان مربیگری می‌کنند، برای رفتن به سراغ آنان احساس وظیفه نکنند و انحراف در این‌ها پیدا شود، مقصر کسی است که می‌توانسته ولی اقدام نکرده است؛ یعنی نگوییم باید اول امکانات بیاید بعد کار را شروع کنیم در حدی که توان داریم باید کار را شروع کنیم و به موازات آن امکانات هم افزایش پیدا خواهد کرد و خداوند هم کمک می‌دهد.

آیت‌الله دژکام در پایان تأکید کرد: همه باید کتاب‌هایی در زمینه‌ فنون تربیت و آموزش را مطالعه کنیم و علم خود را به روز کنیم و از تجربه موفق دیگران بهره ببریم و پیگیر باشیم برای اینکه باید مهارت خودمان را در آموزش دادن نسل بعدی و تربیت آن‌ها افزایش دهیم، یادگیری روش‌های تربیت و مهارت‌های تربیتی و ارتقا در این زمینه را باید داشته باشیم و در این راستا تلاش کنیم، از طرف دیگر خداوند متعال هم کمک خواهند فرمود و ما باید همیشه دستمان به آسمان بلند باشد که خدایا ما را راهنمایی کن. امیدوار هستم همه به نتایج خوبی در راستای تربیت نسل آینده دست پیدا کنیم و بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.

انتهای پیام
captcha