شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیاز به تغییرات اساسی دارد/ قوانین آموزشی یکسان شود
کد خبر: 4009625
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیاز به تغییرات اساسی دارد/ قوانین آموزشی یکسان شود

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس از عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور که در 6 ماه گذشته جلسات آن برگزار نشده است، انتقاد کرد و گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیاز به تغییرات اساسی دارد و باید چابک‌سازی شود.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآنی فارسمحمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مصوبات نشست اتحادیه کشوری گفت: در این جلسات تبادل نظرهایی در خصوص فعالیت‌های قرآنی صورت می‌گیرد که می‌تواند مفید باشد.

وی افزود: در دولت و مجلس گذشته در بحث فعالیت‌های قرآنی دچار انزوا بودیم و نمی‌توانستیم حرکت جدی داشته باشیم اما اکنون انتظار داریم اتفاقات خوبی در مجموعه‌های قرآنی رخ دهد.

اسلامی تأکید کرد: مجموعه‌های قرآنی با یکسری مشکلات قانونی مواجه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث بیمه فعالان قرآنی و مالیات مؤسسات قرآنی اشاره کرد. این مراکز که بنگاه اقتصادی نیستند که به چشم یک مرکز اقتصادی به آنان نگاه کرده و مالیات از آنان اخذ کنیم لذا باید راهکارهایی برای حل این مشکلات از سوی مجلس اندیشیده شود.

مسئول بخش قرآن شورای قرآن و عترت فارس با تأکید بر اینکه مجلس نگاه جدی‌تری به مجموعه‌های قرآنی داشته باشد، افزود: هرچند که در بروکراسی اداری که در جامعه ما حاکم است، مسائل قرآنی در رده نیازهای بسیار پایین مردم و مسئولان قرار گرفته و توجه جدی به این مسائل وجود ندارد اما از دولت و مجلس انقلابی انتظار می‌رود که حتماً به این مسائل توجه کنند. در دولت مسائل اقتصادی و بهداشتی در اولویت نخست است اما به مسائل فرهنگی توجه نمی‌شود در صورتی که باید اهمیت مسائل فرهنگی را تبیین کرده و آن را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم.

اسلامی همچنین با تصریح اینکه برخی از دستگاه‌های متولی امور قرآنی حاضر نیستند که فعالیت‌های خود را به مجموعه‌های مردمی برون‌سپاری کنند، گفت: نگاه این دستگاه‌ها به این مسئله نیست و توانایی انجام این کارها را ندارند و بیشتر در مسائل اجرایی ورود می‌کنند اما در همین مسائل باز هم به مؤسسات بازمی‌گردند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس تأکید کرد: تا زمانی که دستگاه‌های اجرای نظیر اوقاف، تبلیغات اسلامی و ارشاد نگاهشان به مجموعه‌های مردم‌نهاد جدی نباشد و به صورت عملیاتی پای کار نیایند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. البته درباره این موضوع تاکنون جلسات متعددی با مسئولان دستگاه‌ها داشته‌ایم.

وی یکی از معضلات این حوزه را پراکندگی در بحث قوانین و دستورالعمل‌های آموزش قرآن در سازمان‌ها برشمرد و ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که همه این قوانین یکی شده و یک مدل آموزش در کل کشور و مؤسسات قرآنی اجرا شوند. نمی‌توان با چند مدل آموزش در این عرصه فعالیت کرد و قطعاً این مسئله در بهتر برگزار شدن مسابقات قرآن هم کمک خواهد کرد.

اسلامی در ادامه از عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور انتقاد کرد و گفت: همه این مسائل و مشکلات برگرفته از این است که شورای توسعه قرآنی کار عملیاتی خوبی انجام نمی‌دهد و اکنون 6 ماه است که جلسات آن برگزار نشده است. یعنی مجموعه بالادستی فعالیت‌های قرآنی کشور که سیاست‌گذاری‌ها را در این حوزه انجام می‌دهد تعطیل است و 6 ماه است که جلسه تشکیل نداده است.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس بیان کرد: از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و بعد هم رئیس‌جمهور مطالبه جدی داریم که فکر اساسی برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی کنند زیرا افرادی که سیاست‌گذار هستند، این کار را رها کرده‌اند یا اینکه 12 سال است که بر این مسند حضور دارند و طی این سال‌ها هرچه فکر و ایده داشته‌اند، ارائه داده‌اند. در صورتی که در گام دوم انقلاب باید از فکر و اندیشه جوانان برای پیشبرد امور استفاده کرد. چه اشکالی دارد که تغییراتی در این شورا ایجاد شده و تزریق خوبی به آن شود تا حرکت‌ها سریع‌تر و جدی‌تر دنبال شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیاز به تغییرات اساسی دارد و باید چابک‌سازی شود، گفت: کارگروه و کمیته‌های متعدد این شورا هیچ خروجی نداشته‌اند و این مطالبه‌ای است که باید آن را به صورت جدی دنبال کنیم.

انتهای پیام
captcha