مسابقات قرآن به گردهمایی هدفمند جامعه قرآنی تبدیل شود
کد خبر: 4008960
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰

مسابقات قرآن به گردهمایی هدفمند جامعه قرآنی تبدیل شود

یکی از قاریان ممتاز استان فارس با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن به گردهمایی برای جامعه قرآنی به صورت هدفمند تبدیل شود گفت: در برگزاری مسابقات باید از تجربه قرآنیان که در سال‌های گذشته شرکت کرده‌اند نیز استفاده شود.

هادی افخمی قاری ممتاز استان فارسهادی افخمی، یکی از قاریان ممتاز استان فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با یادآوری اینکه سابقه 10 ساله شرکت در مسابقات قرآن در رده‌های مختلف داشته است، گفت: طی این سال‌ها مقام‌های مختلفی نظیر رتبه یک مسابقات ملی دانشجویان، رتبه‌های مختلف مسابقات قرآن بسیج، مدهامتان و اوقاف در سطح استان و شهرستان کسب کرده‌اند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری مسابقات قرآن در سطح جامعه گفت: می‌توان با این قضیه احساسی برخورد کرد در این صورت در هر جنبه مثبت و منفی به آن نگاه کنیم، از انصاف به دور است ولی اگر بخواهیم منطقی درباره مسابقات قرآن صحبت کنیم باید ابتدا بگوییم که مسابقات محاسنی مانند استعدادیابی به‌ویژه برای دانش‌آموزان دارد.

افخمی با بیان اینکه مسابقات قرآن می‌تواند یک گردهمایی خوب برای اعضای جامعه قرآنی باشد، اما باید معضلات آن برطرف شود، گفت: کسانی که در رأس برگزاری مسابقات قرآن هستند ممکن است این دغدغه هم داشته باشند که مشکلات آن را برطرف کنند اما نمی‌توان گفت که چقدر در این زمینه موفق بوده‌اند البته مسابقات قرآن نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است اما هنوز خیلی جای کار دارد.

این قاری ممتاز استان فارس با تأکید بر اینکه اگر گردهمایی جامعه قرآنی در مسابقات قرآن مقداری مفصل‌تر و هدفمندتر باشد، قطعاً می‌توان به اهداف آن دست یافت، گفت: به عنوان مثال در مسابقات قرآن اوقاف که اکثر جامعه قرآنی گردهم جمع می‌شوند، می‌توان کارگاه آموزشی برگزار کرد و مسابقات هم طی دو سه روز و در فضای گرم‌تر برگزار شود که هم بعد آموزشی و هم بعد ترویجی آن رعایت شود.

وی بیان کرد: اگر بودجه بهتر و تیم فنی قوی برای مسابقات قرآن در نظر بگیریم، بسیاری از معضلات آن حل خواهد شد و برای این کار هم می‌توان از تجارب قرآنیان استفاده کرد به عنوان مثال افرادی هستند که دیگر در مسابقات قرآن شرکت نمی‌کنند و مسیر خود را در این عرصه طی کرده‌اند، از این افراد می‌توان برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات قرآن بهره جست. خوب است که مسابقات قرآن را به صورت مفصل‌تر برگزار کرده و برای آن چند سلیقه کنار هم آیند و از تجارب افراد موفق قرآنی هم برای برپایی آن استفاده شود.

افخمی در ادامه به تأثیر شیوع کرونا بر مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: قطعاً شیوع کرونا باعث کاهش آمادگی متسابقان خواهد شد زیرا جلسات قرآنی و محافلی که قبلاً قاریان در آن تلاوت می‌کردند دیگر برگزار نمی‌شود به همین دلیل آمادگی متسابقان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در بعد کمی هم تعداد شرکت کنندگان کاهش یافته است، گفت: البته نکته‌ای که باید مدنظر بگیریم این است که هیچ چیز خوب و بد مطلق نیست و شیوع کرونا باعث شد که از ظرفیت فضای مجازی بهره بگیریم اما فضای مجازی هیچ گاه نمی‌تواند جای برنامه‌های حضوری را پر کند زیرا در برنامه‌های حضور و شور و هیجان خوبی برقرار بود و قاریان کشوری و بین‌المللی دعوت می‌شدند که مورد استقبال گرم مردم و قرآن‌دوستان واقع می‌شدند اما فعلاً در ایام شیوع کرونا از این قضایا محروم هستیم.

انتهای پیام
captcha