تعامل حوزویان شیعه و سنی افزایش یابد
کد خبر: 4008917
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷

تعامل حوزویان شیعه و سنی افزایش یابد

امام‌جمعه مهاباد با اشاره به راهکارهای علمی و عملی تقریب و تعامل گفت: جلسات مشترکی باید در حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت برای شناخت همدیگر برگزار شود.

ماموستا عبدالسلام امامی امام جمعه مهاباد به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، عبدالسلام امامی، امام‌جمعه مهاباد، روز گذشته، ۷ آبان ماه در نشست مشترک اساتید و فرهیختگان اهل سنت و شیعه که با موضوع راهکارهای علمی و عملی تقریب و تعامل فریقین مهاباد اظهار کرد: تعارف و شناخت یکی از راهکارهای وحدت بوده و حضور روحانیون شیعه و اهل سنت در حوزه‌های علمیه همدیگر، موجب شناخت نسبت به یکدیگر می‌شود.

وی افزود: اگر ممالک اسلامی متحد باشند، استکبار با شکست مواجه خواهند شد و ۹۰ درصد انرژی‌های جهان یا در کشورهای اسلامی است و یا از آن‌ها عبور می کند به مصرف مردم آن کشورها می‌رسد.

امام‌جمعه مهاباد تصریح کرد: اگر کشورهای اسلامی هم‌افزایی کنند خیلی از مشکلات حل می‌شود و امروزه دشمن از طریق ایجاد جنگ در جوامع اسلامی به مقابله با تمدن اسلامی برخاسته است.

وی ادامه داد: برخی‌ها در احوال شخصی پیامبر متمرکز شدند و حال آن که این مسائل در اجتماعات مسلمین اثری ندارد و باید تعاملات پیامبر با دیگران را به رخ جامعه بکشیم و هیچ صحابه‌ای احساس حقارت و تحقیر شدن در کنار رسول خدا نکرد.

ماموستا امامی بیان کرد: رسول خدا خودش معجزه بود و همه ائمه مذاهب و امام صادق(ع) منادی وحدت بودند و در کتاب‌هایشان کوچک‌ترین اسائه‌ ادب نسبت به بقیه مذاهب ندارد.

وی گفت: لازم است جلسات مشترکی در حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت برای شناخت همدیگر برگزار شود همان‌گونه که در طول تاریخ صورت گرفته است.

امام‌جمعه مهاباد اضافه کرد: علمای بزرگی چون شیخ شلتوت و آیت‌الله بروجردی برای ایجاد اتحاد بین مسلمین تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

وی ادامه داد: قرآن اولین محور وحدت بوده و قرآن همه مسلمین را امت واحده عنوان می‌کند و اختلافات در نوع آفرینش یک حکمت الهی است و خداوند چنین مصلحت دیده که انسان‌ها را در شعوب مختلف بیافریند و زمانی انسان ارزش پیدا می‌کند که از این اختلافات در جهت تعالی جامعه استفاده کند.

ادامه این مراسم، ماموستا منصور رحمانی، مدیر مدرسه شهید شهرکندی شهرستان مهاباد، با ارائه گزارشی از این مدرسه، گفت: مدرسه شهرکندی توسط حجت‌الاسلام شاهرودی نماینده وقت ولی‌فقیه در استان کردستان افتتاح شد و تا سال ۹۳، طلبه‌ها به صورت شبانه روزی در آن فعالیت می‌کردند و از سال ۹۳ به بعد با توجه به مشکلات ایجاد شده، طلاب اهل سنت به حجره‌های سنتی روی آوردند و فقط برای امتحانات ترم به این جا رجوع می‌کردند.

وی در پایان افزود: در سال ۹۴ امور اهل سنت از کردستان جدا شد و تحت مدیریت آذربایجان غربی قرار گرفت و مدرک این مدرسه معادل دانشگاهی است که بعد از تعیین سطح، به طلاب ارائه می‌شود و امسال ۱۵ نفر ورودی جدید داشتیم و کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha