مطالبه‌گری صحیح و منطقی در جامعه داشته باشیم
کد خبر: 4008767
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۳
آیت‌الله دژکام:

مطالبه‌گری صحیح و منطقی در جامعه داشته باشیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه باید در جامعه مطالبه‌گری صحیح و منطقی داشته باشیم، گفت: اگر در جامعه مطالبه‌گری نباشد، امید در جامعه نابود خواهد شد، اما مطالبات ما باید مودبانه باشد و ادب و آبروی افراد را برای مطالبه‌گری زیر پا نگذاریم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس عصر پنج‌شنبه، 6 آبان‌ماه در دوره «ارتقای سواد رسانه‌ای و تعالی فرهنگی» ویژه مدیران روابط عمومی و مسئولان فرهنگی دفاتر ائمه جمعه استان گفت: موضوعاتی که در زمینه ارتقای سواد رسانه و مدیریت فرهنگی مطرح می‌شود، باید یک قدم کوچک در راستای جبران ضعف‌های تبلیغی و رسانه‌ای که در جریان فرهنگی و رسانه‌ای انقلاب اسلامی وجود دارد و رهبر معظم انقلاب نیز اخیرا به آن اشاره کردند، باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید از ایجاد غوغاسالاری و هرج و مرج در فضای شهر جلوگیری کرد، افزود: علاوه بر خود امام جمعه شهر، مسئولان دفتر او نیز باید نقش پدر معنوی را در سطح شهر داشته باشند و آرامش و هم‌افزایی و برادری را القا کنند و از ایجاد اختلاف و وارد شدن به نزاع‌های سیاسی و یا اجتماعی پرهیز کنند، البته گاهی اوقات رفتار برخی از ما به نحوی بر خلاف این هدف است و همین باعث می‌شود نتوانیم رسالت خود را به نحو احسن انجام دهیم.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند که در فضای مجازی دارد آبروی افراد برده می‌شود و این نشان می‌دهد برای جلوگیری از غوغا سالاری‌ها باید بتوانیم یک جامعه اخلاقی و منظم بسازیم، گفت: باید مراقب بود که ما به عنوان قشر حزب‌اللهی جامعه به دشمن برای ایجاد این هرج و مرج در هیچ سطحی کمک نکنیم.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: باید بپذیریم که خیلی از ما هنوز آن‌گونه که باید، ملزم به رعایت نظم نیستیم و وقتی خودمان نظم نداشتیم زمینه بی‌نظمی را در جامعه هم فراهم آورده‌ایم.

وی بیان کرد: یک پرسشی را خوب است طرح کنیم و آن اینکه اگر بنا باشد که ما از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بخواهیم بابت مجموعه نمازجمعه، کمک مالی بگیریم آیا می‌توانیم از آن‌ها در زمانی که نیاز است، انتقاد کنیم؟ نماز جمعه باید مستقل و مردمی اداره شود. این مسئله در خصوص حوزه علمیه نیز صدق می‌کند و حوزه، مستقل و مردمی بوده و مستقل و مردمی خواهد ماند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه وظیفه اول همه ما این است که دین‌دارانه در عرصه اجتماع فعالیت کنیم، افزود: گاهی ممکن است کارهای بسیاری کرده باشیم اما با ندانم کاری آن را خراب کنیم. در حالی اگر این رویه را درست انجام دادیم یک قدم جلوتر خواهیم بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اگر مستقل و مردمی باشیم، آنگاه به شکل مطلوب نیز می‌توانیم مطالبه عدالت کنیم اما اگر ما اهل عدالت نباشیم نمی‌توانیم برای اصلاح جامعه تلاش کنیم و به نتیجه برسیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در جامعه مطالبه‌گری صحیح و منطقی داشته باشیم، گفت: اگر در جامعه مطالبه‌گری نباشد، امید در جامعه نابود خواهد شد، اما مطالبات ما باید مودبانه باشد و ادب و آبروی افراد را برای مطالبه‌گری زیر پا نگذاریم. در تولیدات رسانه‌ای هم همین مسئله باید رعایت شود و حفظ ادب و رعایت اخلاق در همه این عرصه‌ها باید اولویت داشته باشد.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: وقتی مطالبه‌گری و انتقادی نسبت به یک مسئول داریم باید این نکته را هم در نظر بگیریم که هر کاری که یک مسئول انجام می‌دهد یک‌ سری مقدمات و ملاحظات دارد که گاهی ممکن است ما از آن مطلع نباشیم. البته این نکته به این معنا نیست که مطالبه و انتقاد نباشد. اما باید همه جوانب را در نظر گرفت و به اخلاقی‌ترین شکل ممکن، نقد و مطالبه کرد. این مهم، باید مورد توجه همه رسانه‌ها نیز قرار بگیرد.

انتهای پیام
captcha