ظرفیت گردشگری امامزادگان همدان مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 4008156
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

ظرفیت گردشگری امامزادگان همدان مورد توجه قرار گیرد

عضو شورای شهر همدان با اشاره به ظرفیت امام‌زادگان همدان به‌عنوان قطب گردشگری مذهبی ــ فرهنگی، بیان کرد: امامزادگان متعدد در همدان که حداقل چهار تن از آن‌ها فرزندان بلافصل ائمه(ع) هستند ظرفیت مغفول گردشگری به‌شمار می‌روند که باید در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شورا بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

محمدعلی پرزاد رئیس هیئت‌ مدیره انجمن فرهنگی ثارالله همدانبه گزارش ایکنا از همدان، محمدعلی پرزاد، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن فرهنگی ثارالله همدان، چهارم آبان‌ماه در جلسه انجمن فرهنگی ثارالله استان همدان با اعضای شورای شهر همدان با اشاره به دغدغه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ساختاری در سطح شهر همدان، اظهار کرد: شهر دارالمؤمنین همدان شایستگی‌های بسیاری دارد، در حالی که نسبت به همسایگان خود دچار عقب‌ماندگی‌های متعدد شده است.

وی تصریح کرد: موضوع سرمایه‌گذاری و جلب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های شهری بسیار حائز اهمیت است، شهر باید گسترش یابد، اما این گسترش با موانعی روبرو است که می‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذارها در این خصوص بهره‌مند شد.

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن فرهنگی ثارالله همدان بیان کرد: بخشی از مسئولیت گرانی مسکن در همدان به مدیران، مسئولان، شهرداری و شورای شهر بازمی‌گردد که نمونه بارز آن زمان‌بر بودن صدور پروانه ساخت است که مانع ساخت‌وساز شده است.

وی همچنین به موضوع فرار جمعیتی در همدان اشاره و اظهار کرد: پیش‌تر موضوع فرار نخبگان از همدان دغدغه بود، اما حال به‌دلیل مسائل بسیاری عامه مردم نیز به مهاجرت از همدان و سکونت در شهرها و استان‌های دیگر به‌ویژه تهران علاقه‌مند شده‌اند.

پرزاد ضمن تبیین اهداف شکل‌گیری و دغدغه این انجمن در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری، بیان کرد: این هیئت به‌عنوان مشاور در کنار شورای شهر و امید است در کنار دولت خوب، مؤمن، پویا، فعال و انقلابی توسط مردم انتخاب شده است بتوانیم بر مشکلات پایان دهیم.

وی با بیان اینکه معنویت و اخلاق، گمشده جهان امروز است، افزود: در این انجمن، چهار کارگروه بر مبنای گام دوم انقلاب داریم و مایل هستیم در این کارگروه‌ها با شورای شهر همکاری کنیم، عدالت و مساوات در اقتصاد نیز در مطالبات انجمن مدنظر قرار دارد.

محمود مسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه مهم‌ترین اثر شکل‌گیری این انجمن را افزایش سرمایه‌های اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: اعضای این انجمن با سابقه کار و فعالیت روشن و پربار در همدان شهره هستند.

وی به تلفیق جوانی و تجربه در ترکیب شورای شهر اشاره کرد و افزود: اعضای شورای شهر همدان مجموعه‌ای متشکل از همین مردم هستند که با هدف رفع مشکلات و کاستی‌ها و ترمیم سرمایه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند و امیدوار هستیم این ارتباطات و تعامل مثبت ما را به‌ جایی برساند که در صحنه‌های اجتماعی شاهد حضور گسترده مردم باشیم.

مسگریان با اشاره به اینکه در شورای شهر هم از نظر تجربه و هم تخصص، ظرفیت خوبی فراهم است، بیان کرد: مراجعات مردمی نشان می‌دهد برخی خواسته‌های مردم بسیار قدیمی است و در رفع این دغدغه‌ها زمان بسیاری گذشته که این فاصله باید حذف شود و در زمانی کوتاه‌تر پیگیری‌ها به نتیجه برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان گریزی هم به انتخاب شهردار داشت و بیان کرد: پیگیری‌های شورا در انتخاب شهردار به ثمر نشست و شهرداری انقلابی در این منصب قرار گرفت، برنامه‌های شهردار منتخب اعلام شده و امید است با پیگیری شهردار برنامه‌ها محقق شود.

رئیس شورای شهر همدان با بیان اینکه مضیقه‌های درآمدی و بودجه مهم‌ترین محدودیت عملکرد مدیریت شهری است، گفت: شهرداری اراک حدود 40 میلیارد تومان در ماه درآمد دارد و این مبلغ در همدان سه میلیارد تومان است، در حالی که شهرداری همدان ماهانه 35 میلیارد تومان حقوق می‌پردازد البته امیدوار هستیم سیاست‌های خوبی در مورد ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری محقق شود.

وی بیان کرد: امید است تعامل با این انجمن تداوم داشته باشد و با شورا همراه باشید و تلاشی که در شورا در جریان است به نتایج مثبت و مؤثری در شهر منجر شود.

اکبر کاووسی دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه، گفت: شورای ششم باید برنامه‌ای جامع برای چهار سال آتی تدوین کند تا شهر از برزخ مدیریتی خارج شود، چراکه همین برزخ مدیریتی در همدان باعث شده؛ پنج ماه جلسه کمیسیون ماده 5 که ریاست آن با استاندار است، تشکیل نشود.

وی همچنین در پاسخ به نیاز حضور و همفکری با بانوان در شورای شهر، بیان کرد: کمیته بانوان در کمیسیون فرهنگی شورا به همین منظور تشکیل خواهد شد.

اصلاح قانون لازمه بهبود کارایی شورای شهر است

علی رحیمی‌فر، عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه مشکلاتی که امروز وجود دارد به خلأهای قانونی بازمی‌گردد، اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز نبود یکپارچگی در مدیریت شهر و چند مدیریتی برای اداره شهر است.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه برخی از قوانین باید اصلاح شوند تا شورای شهر بتواند در حوزه‌های مختلف به‌خوبی عمل کند، تصریح کرد: مطالبه تسریع در صدور پروانه ساختمانی در مجراهای خود باید دنبال شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفری افلاک، دیگر عضو شورای شهر نیز در این جلسه به ظرفیت امامزادگان همدان به‌عنوان قطب گردشگری مذهبی ــ فرهنگی اشاره کرد و گفت: امامزادگان متعدد در همدان که حداقل چهار تن از آن‌ها فرزندان بلافصل ائمه(ع) هستند ظرفیت مغفول گردشگری به‌شمار می‌روند که باید در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شورا بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: چشم‌انداز همدان در افق 1420 در حال تهیه است و در حوزه فرهنگی و گردشگری اسناد بالادست تعریف شده است، بر این اساس هم سیاست‌ها، هم اولویت‌ها و هم برنامه‌ها آماده شده که رؤسای کمیسیون‌های شورای شهر باید با اعضای این انجمن نیز همفکری کنند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: بخشی از کار ما در کمیسیون فرهنگی، حفظ میراث فرهنگی عامل اشتراک و وحدت محسوب می‌شود. بنابراین، باید به این نکته توجه کنیم که بخشی از میراث فرهنگی مورد غفلت واقع شده است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی دیگر در عرصه گردشگری تبیین کرد: بوعلی سینا به‌عنوان یکی از مفاخر شهر، خودش و علمش مورد توجه نیست و تنها یک المان از او داریم، باید مطالبه‌گری در بین مردم افزایش یابد چراکه اگر این روحیه مطالبه‌گری وجود داشت در این 40 سال شرایط بهتری رقم می‌خورد.

صفری افلاک همچنین یادآور شد: ساختمان‌های رها شده در شهرداری و بسیاری نهادهای فرهنگی یکی از پتانسیل‌های فعالیت فرهنگی است که باید مورداستفاده قرار گیرد، تشکل‌های فرهنگی هیچ بودجه‌ای دریافت نمی‌کنند اما همواره بهتر از ادارات و دستگاه‌های اجرایی این حوزه عمل کرده‌اند.

تعامل با تشکل‌های دغدغه‌مند راهی در مسیر تعالی شهر

اعضای انجمن فرهنگی ثارالله در این جلسه با تأکید بر اینکه تعامل با تشکل‌های دغدغه‌مند راهی تازه و پرتوان در مسیر تعالی شهر ایجاد می‌کند بر نقش هم‌فکری و استفاده از ظرفیت نخبگان تأکید کردند.

در این راستا موضوعات مهمی از جمله تدوین و تبیین نقشه جامع شهری برای جلوگیری از زمین‌خواری و حاشیه و ... مورد تأکید قرار گرفت. همچنین بررسی ساخت و سازها در محدوده حریم، انبار اموال توقیف شده در شهرداری و موضوع پلیس ساختمان و مصالحی که در انبار شهرداری است باید مورد توجه باشد. ایجاد چهار پایگاه پهبادی در نقاط مختلف شهر از دیگر نکاتی بود که اعضای انجمن در این جلسه مطرح کردند.

جایگاه برای بانوان خبره، تصمیم گیر و تصمیم‌ساز در مدیریت شهری، آموزش شهروندی، ساماندهی خانه مسافرها، کاهش نمای معماری غربی در سطح شهر، ازهم‌گسیختگی فرهنگی در سیمای شهری، رعایت حریم فرهنگی و اجتماعی در ساخت خانه از دیگر مسائل موردنظر از اعضای انجمن فرهنگی بود.

انتهای پیام
captcha