ایفای نقش مراکز یادگیری محلی در تحقق اهداف توسعه فرهنگی کشور
کد خبر: 4008143
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶

ایفای نقش مراکز یادگیری محلی در تحقق اهداف توسعه فرهنگی کشور

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی دوره‌های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به فعالیت مراکز یادگیری محلی گفت: رویکرد این مراکز تقویت مشارکت و مدیریت محلی بوده و در همه مناطق شهری و روستایی خصوصاً در مناطق غیر برخوردار می‌‍توانند نقش و رسالت مهمی در رسیدن به اهداف توسعه فرهنگی اجتماعی کشور داشته باشند.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، عابدین بازگیر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی دوره‌های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی امروز، 4 آبان در وبینار آموزشی با کارشناسان سوادآموزی فارس، ضمن برشمردن چالش‌ها و مسائل و مشکلات پیش‌روی این مراکز گفت: در مرکز یادگیری محلی با خلق و توسعه فرصت‌های یادگیری جدید، تقویت مشارکت محلی، تعامل اثربخش و ارائه آموزش‌های آینده‌نگر، سوادآموزان به سطحی از توانمندی و مهارت‌های پایه برای بهتر زیستن دست می‌یابند.

وی افزود: رویکرد این مراکز تقویت مشارکت و مدیریت محلی بوده و در همه مناطق شهری و روستایی خصوصاً در مناطق غیر برخوردار می‌‍توانند نقش و رسالت مهمی در رسیدن به اهداف توسعه فرهنگی اجتماعی کشور داشته باشند.

بازگیر تصریح کرد: ایجاد، تأسیس و توسعه کمی و کیفی این مراکز الگوی است که سازمان علمی ـ فرهنگی یونسکو آن را ترویج داده و علت توجه ویژه یک سازمان و نهاد بین‌المللی نظیر یونسکو به مراکز یادگیری محلی و ترویج آن نقش مهم و کم‌نظیری است که این مراکز در حل مسائل و مشکلات بومی و محلی مخاطبان و فراگیران خود دارند.

وی، خاستگاه اصلی تشکیل مراکز یادگیری محلی را در جنوب شرق آسیا دانست و افزود: تاسیس این مراکز از آنجا نشئت گرفته و آغاز شده و سپس به دیگر کشورها نیز تسری یافته است.

بازگیر گفت: مرکزی می‌تواند موفق عمل کند که درست و اصولی تاسیس شده باشد به این به این معنا که بر اساس نیازسنجی منطقه‌ای با در نظر گرفتن اقبال عمومی جامعه محلی تاسیس شده باشد و در راستای حل و یا کاستن از مشکلات و مسائل بومی و منطقه‌ای گام بردارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی دوره‌های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: مرکز یادگیری محلی محل تلفیق علم و هنر است و با توجه به اهمیت و جایگاه این مراکز در حل مسائل و مشکلات بومی و محلی فراگیران و مخاطبان شایسته است این مراکز زیر نظر استاندار هر استان به عنوان عالی‌ترین مقام هر استان است به فعالیت خود ادامه دهد تا اثربخشی این مراکز بیشتر و پررنگ تر مشخص شود.

بازگیر تصریح کرد: عدم تشریح درست و به موقع وظایف مرکز یادگیری محلی و مدیر آن، عدم توجه به شاخص‌ها در تشکیل این مراکز، نبود فضای آموزشی مطلوب و مناسب، عدم توجه جدی به نقش و جایگاه مرکز یادگیری محلی و عدم توجه به فرهنگ و اعتقادات مردم در تأسیس مراکز یادگیری محلی از جمله چالش‌های مهم و اساسی در این زمینه است.

وی اظهار کرد: نیازسنجی یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت در تاسیس یک مرکز یادگیری محلی است و باید توجه داشته باشیم که نیازسنجی یک فرایند علمی است و با نظرسنجی و خواسته‌سنجی فرق می‌کند.

بازگیر بیان کرد: در امر دایر کردن مراکز یادگیری محلی باید ابتدا هنر تبدیل نیاز به خواسته را داشته باشیم یعنی ابتدا باید نیاز بومی محلی یک منطقه را بسنجیم و سپس آن نیاز را به یک خواسته عمومی تبدیل کنیم و در گام بعدی با تاسیس مرکز یادگیری محلی در پی برآورده کردن  آن نیاز باشیم .

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی دوره‌های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: یکی از مباحث اصلی دیگر در بحث مراکز یادگیری محلی توجه به آموزش مهارت‌های شغلی و مهارت‌های حرفه‌ای است و باید بدانیم که این دو مقوله با هم تفاوت دارد.

وی یادآور شد: مهارت شغلی آن چیزی است که با ایجاد شغل و کار در ارتباط است و جنبه اقتصادی و مالی پیدا می‌کند اما مهارت حرفه‌ای با هنر سر و کار دارد یعنی فرد بتواند با استفاده از آموخته‌های خود از آن استفاده بهینه در زندگی فردی و اجتماعی خود کند.

انتهای پیام
captcha