یاوران وقف و برگزیدگان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری تجلیل شدند
کد خبر: 4007038
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲

یاوران وقف و برگزیدگان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری تجلیل شدند

در همایش یاوران وقف و آیین اختتامیه مرحله استانی چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، از ۳۰ نفر از یاوران وقف و نیز ۲۵ برگزیده استانی مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری تجلیل به عمل آمد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، همایش یاوران وقف و آیین اختتامیه مرحله استانی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، روز گذشته، ۲۹ مهرماه در آستان مقدس امامزاده عزیزالله(ع) شهر کیان از توابع شهرستان شهرکرد برگزار شد. در این همایش از ۳۰ نفر از یاوران وقف شامل واقفان و هیئت امنای مراکز افق و نیز ۲۵ برگزیده استانی مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه تجلیل به عمل آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در این همایش با تبریک ایام هفته وحدت و میلاد سراسر نور و برکت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع)، با اشاره به اینکه برای ارتقای فضای امامزادگان نیازمند سرکشی و رصد فضای آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه در دیگر استان‌ها هستیم، اظهار کرد: شیوع کرونا باعث شد که امکان اجرای این دست برنامه‌ها از ما سلب شود و از بسیاری از جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی و چاره‌جویی برای مشکلات با مجامع واقفان، خادمان وقف و هیئت امنا و متولیان مراکز افق و غیره محروم بمانیم.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه طرح‌های جدیدی را در حوزه وقف آغاز کرده است، افزود: طرح‌های حوزه دانش‌بنیان و نیز پروژه‌های مهم مورد نیاز کشور در حوزه پزشکی که سازمان اوقاف حمایت مالی آن‌ها را بر عهده گرفته و مانع از خروج ارز می‌شود، از جمله این طرح‌ها هستند؛ همچنین اوقاف در کارهایی از حوزه دام سبک و سنگین و شیلات گرفته تا موتورهای تولید برق و پروژه‌های امنیتی و غیره ورود داشته تا موقوفات به درآمدزایی و ارزش اقتصادی برسند و از نظام اجاره‌ای خارج شویم.

امیری نقش وقف در حوزه اقتصاد را بسیار اثرگذار و تحول‌آفرین ارزیابی کرد و توضیح داد: پیامبر اسلام(ص) با امضای حکم وقف درواقع سازمان برنامه و بودجه نظام اسلامی را به‌ تصویب رساندند تا جامعه اسلامی به برکت درآمد پایدار وقف تمامی ساحت‌ها اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و علمی تقویت شود. اگر جامعه در حوزه وقف به درآمد پایدار دست یابد با تغییر این یا آن مدیر‌ دولت، امور مهم جامعه دستخوش بازی‌های سیاسی مسئولان نمی‌شود و مساجد، دانشگاه‌ها، مدارس، فعالیت‌های علمی پژوهشی و غیره همواره با پشتوانه وقف بدون فراز و نشیب‌، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ضرورت ساماندهی نظام اقتصاد وقفی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: سازمان این سیاست را دنبال می‌کند که از دولت فاصله گیرد و وابسته به دولت نباشد بلکه بتواند بار دولت را کم کند؛ وقف باید در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، علمی و مذهبی به مردم خدمت کند و دولت را یاری دهد. اگر نظام اقتصاد وقفی سر و سامان بگیرد و درآمد موقوفات کشور از ۱۷۰۰ میلیارد به ۱۰۰ هزار میلیارد برسد، وقف در حوزه بودجه و برنامه‌ریزی نقش‌آفرین خواهد بود.

امیری با بیان اینکه چهارمحال‌وبختیاری، ۰.۹ درصد از موقوفات و رقبات کشور را دارد، تصریح کرد: ۱۹۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که ۱۷۰۰ موقوفه مربوط به چهارمحال‌وبختیاری است، لذا در حوزه موقوفات در رده ۲۸ کشوری قرار داریم که می‌طلبد با احیای موقوفات و ترویج فرهنگ وقف این شاخص‌ها را ارتقا دهیم و در غیر این صورت، نقشی در اقتصاد وقفی نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: حداقل کار این است که از طریق اقتصاد وقفی در استان فعالیت‌های مذهبی و علمی را در مساجد و پایگاه‌های دینی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بتوان حمایت و تقویت کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه هیچ موقوفه درآمدزای قرآنی در استان وجود ندارد، گفت: از مجموعه‌های قرآنی می‌خواهیم که در حوزه وقف قرآنی یاری‌گر اوقاف باشند؛ در یک سال اخیر، دو موقوفه متصرفه که برای فعالیت‌های قرآنی وقف شده بودند‌، آزاد شده است؛ استان ردیف اعتبارات قرآنی ندارد که در حال پیگیری هستند.

انتهای پیام
captcha