بخشی از مسائل فرهنگی مسجدمحور باشد
کد خبر: 4005891
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸

بخشی از مسائل فرهنگی مسجدمحور باشد

استاندار زنجان گفت: بخشی از مسائل فرهنگی باید مسجدمحور باشد و از روحانیون جوان و پرانرژی بهره ببریم تا بتوانیم از نوجوانی فرزندان را در این راه تربیت کنیم.

مسجدمحوری در مسائل فرهنگی زنجان برجسته می‌شودبه گزارش ایکنا از زنجان، محسن افشارچی، استاندار زنجان، شب گذشته، 25 مهرماه در نخستین نشست خبری در مورد تغییرات مدیریتی اظهار کرد: برای تغییر مدیران عجله‌ای ندارم و هدف ما استفاده از نیروهای کارآمد و شایسته است و حتی اگر فردی شایسته باشد و با ما همسو نباشد، برای پیشرفت استان از او استفاده خواهیم کرد. در تغییر و تحولات به اینکه به جوانان و بانوان سهم بدهیم اعتقاد ندارم ولی بانوان جدا از جامعه نیستند و حق حضور در عرصه‌های مختلف را دارند و قطعاً نظر خاصی به جوانان توانمند داریم.

وی به پرهیز از نگاه‌های شعاری در هدف‌گذاری‌ها تأکید کرد و گفت: برنامه‌ها باید دقیق و عددی باشد. اقتصاد دیجیتال، اقتصاد دانش‌بینان و گردشگری سه رویکرد مهم در استان زنجان است و تلاش داریم سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم و در بخش گردشگری با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی استان حساب ویژه‌ای باز کردیم.

این مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد توجه به بخش فرهنگ و فعال‌سازی بیش از پیش شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: نظر بنده به حوزه فرهنگ به کارکردهای ایجابی آن معطوف است و نباید سلبی عمل کنیم. در این بخش به مقوله ورزش اهمیت زیادی قائل هستم؛ چراکه اشتغال جوانان به ورزش، امور فرهنگی را تسهیل می‌کند.

استاندار زنجان ادامه داد: در حوزه فرهنگ نقشه جامعی داریم و دستگاه‌های مختلفی با صرف بودجه و انرژی به امور فرهنگی مشغول هستند اما متأسفانه به یک هم‌افزایی نمی‌رسیم. علاوه بر دستگاه‌های دولتی، تعدادی مراکز فرهنگی غیرانتفاعی نیز داریم که کارکرد آن‌ها از دستگاه‌های دولتی برجسته‌تر است و نمونه بارز آن در زنجان هیئت‌های مذهبی هستند. به عنوان مثال در مراسم موکب جاماندگان اربعین که در منطقه گاوازنگ برپا شده بود، هیئت‌های مذهبی در عین استقلال و انجام فعالیت‌های جداگانه، یک هارمونی زیبا در کنار یکدیگر ایجاد کرده بودند.

وی به استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنر متعالی در راستای زنده کردن روح تعهد در انسان تأکید کرد و افزود: در جلسات قرآنی پرورش یافتم و به صورت ویژه به موضوعات قرآنی خواهم پرداخت. بخشی از مسائل فرهنگی باید مسجدمحور باشد و از روحانیون جوان و پرانرژی بهره ببریم تا بتوانیم از نوجوانی فرزندان را در این راه تربیت کنیم.

پرهیز از نگاه شعاری در برنامه‌های توسعه

افشارچی در مورد برنامه‌ها برای تحقق مباحثی مثل تبدیل زنجان به قطب آی.تی کشور تأکید کرد: نباید نگاه شعاری به این موضوع داشته باشیم. حال این سؤال مطرح است که آیا منظور از قطب آی.تی، استقرار صنایع بزرگ است و یا اینکه قصد داریم سهم آی.‌تی یا اقتصاد دیجیتال را در تولید ناخالص داخلی بالا ببریم. برای اینکه در عمل نیز ثابت کنیم که به‌ دنبال تحقق قطب آی.‌تی شدن استان زنجان هستیم، باید اعداد و ارقامی در دسترس داشته و به سمت دسترسی به اعداد ارقام در این حوزه برویم؛ چرا که داشتن نگاه شعاری به قطب آی.‌تی حرف دقیقی نیست و باید دقیق‌تر در این زمینه صحبت کنیم، البته نسبت به استفاده از تکنولوژی برای تولید ثروت اهمیت زیادی قائل هستیم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به عدالت در تقسیم ثروت و توسعه در استان، اظهار کرد: در مناطق غربی و جنوب‌‌غربی استان توسعه بر مبنای معدن بوده و با توجه به اینکه پهنه‌های اکتشاف نشده وجود دارد، باید به این سمت پیش برویم که البته تاکید داریم باید این امر با لحاظ مسائل زیست‌محیطی انجام شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان در پاسخ به سؤالی در رابطه با نگاه وی در خصوص تبدیل زنجان به مرکز لجستیک، گفت: اولین برنامه ما پیگیری اتمام دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین است و تلاش خواهیم کرد این امر هر چه سریع‌تر محقق شود. از طرفی، برقراری ارتباط بین جنوب و شمال استان نیز در دست اقدام بوده و جزو برنامه‌های اولویت‌دار خواهد بود که این موارد در سفر رئیس‌جمهور به استان پیگیری و با این روند به سمت تبدیل شدن زنجان به مرکز لجستیک حرکت خواهیم کرد.

مسئله آب؛ چالش مهم استان

وی مسئله آب را یکی از مخاطرات استان برشمرد و افزود: تعدادی از استان‌های کشور با تنش آبی روبه‌رو هستند و اگر در حوزه آب مدیریت نکنیم، بدون شک سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد، به همین خاطر برنامه‌هایی در این حوزه داریم و امیدواریم مسئولان نسبت به این نگاه، حساس بوده و کمک‌حال ما باشند.

استاندار زنجان در ادامه با اشاره به وضعیت توسعه شهرستان‌های ایجرود و ماه‌نشان، بیان کرد: بهسازی راه‌ها به ‌ویژه جاده دندی در رأس برنامه‌ها برای این بخش خواهد بود. ما باید گره‌گشا و همراه همه سرمایه‌گذاران باشیم ولی انتظار داریم بعد از تسهیل‌گری دولت، بخش خصوصی نیز زندگی بهتری را برای مردم بسازند. البته امیدواریم صنعت‌گران و معدن‌کاران نیز به این موضوع توجه داشته باشند؛ به عنوان مثال در حوزه حمل بار معدنی به بهسازی راه‌ها نیز کمک کنند.

وی در ادامه به اجرای پروژه‌های بزرگ در استان اشاره کرد و یادآور شد: افتتاح این طرح‌ها باعث ایجاد اشتغال شده و قطعاً در چند سال آینده، آمار بیکاری در منطقه کاهش خواهد یافت. با پیگیری نمایندگان مجلس مشکلات ارزی شرکت پتروشیمی در حال حل شدن است و برخی از دستگاه‌های مورد نیاز آن از ترخیص شده است.

افشارچی به ضرورت ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت اشاره و تصریح کرد: برای ایجاد این نوع ارتباط باید به ‌دنبال اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع باشیم تا از قِبَل آن بهره لازم را ببریم. توجه به توسعه صنایع کوچک باعث توزیع ثروت شده و توسعه عدالت را به همراه خواهد داشت، به همین خاطر به این بخش نیز باید توجه لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha