امام حسن عسکری(ع)؛ آموزگار سبک زندگی مهدوی
کد خبر: 4005140
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

امام حسن عسکری(ع)؛ آموزگار سبک زندگی مهدوی

امام جمعه اکبرآباد کوار با یادآوری حدیثی از امام حسن عسکری(ع)، آن حضرت را آموزگار سبک زندگی مهدوی دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین انتظارات امام عسکرى(ع) از شیعیان این است که از نظر رفتارى و اخلاقى به گونه‏‌اى رفتار کنند که در بین جامعه بشرى عموماً و در بین مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام قاسم میرشکاری، امام جمعه اکبرآباد کوار امروز، 23 مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) حدیثی از آن امام همام را یادآور شد و گفت: آن حضرت فرمودند از خدا پروا کنید و زینت (و مایه سرافرازى ما) باشید نه مایه ملامت (و سرافکندگى) همه دوستى‌‏ها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور کنید.

وی، امام حسن عسکری(ع) را آموزگار سبک زندگی مهدوی دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین انتظارات امامان مخصوصاً امام عسکرى(ع) از شیعیان این است که از نظر رفتارى و اخلاقى به گونه‏اى رفتار کنند که در بین جامعه بشرى عموماً و در بین مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند تا آنجا که مردم بگویند این‏ها شیعیان على(ع) و امامان معصوم هستند.

میرشکاری برخی از انتظارات امام حسن عسکری(ع) از شیعیان را برشمرد و گفت: نخست اندیشه و تفکر است؛  اساس تمام پیشرفت‌هاى مادّى و معنوى بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفکر از یک طرف و سعى و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است. قرآن براى اندیشه و تفکر، ارزش والا و حیاتى قائل است و زیباترین و رساترین سخنان را درباره ارزش دانش و تعقل و دقّت و تفقه بیان کرده است.

امام جمعه اکبرآباد کوار تصریح کرد: در قرآن بیش از هزار بار کلمه علم و مشتقات آن که نشانه بارورى اندیشه است تکرار شده و افزون بر 17 آیه به طور صریح انسان را دعوت به تفکر کرده است، بیش از 10 آیه با کلمه «اُنظُرُوا؛ دقت کنید» شروع شده است. بیش از پنجاه مورد کلمه عقل و مشتقات آن به کار رفته است و در چهار آیه نیز قاطعانه به تدبّر در قرآن امر شده است.  در این زمینه امام عسکری فرمودند: بر شما باد به اندیشیدن! پس به حقیقت، تفکر موجب حیات و زندگى دل آگاه و کلیدهاى درب‌هاى حکمت است.

وی دومین درخواست امام عسکری(ع) را حسابرسى اعمال و پاسخگویى وجدان‏ برشمرد و افزود: رسیدگى به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه‌روز و پاسخگویى وجدان اخلاقى است. لازم است انسان در ابتداى هر روز نسبت به اعمال نیک و دورى از گناه با خود مشارطه و قرار دادى داشته باشد و در طول روز مواظبت و مراقبه داشته باشد و در پایان روز محاسبه و حسابرسى و پاسخگویى به وجدان درونى خویش. آن‌هایى هم که مسئولیت‏‌هاى اجتماعى دارند، در مقابل مردم و جامعه مسئولند که باید پاسخگو باشند، علاوه بر این در مقابل خداوند و وجدان خویش نیز باید پاسخگو باشند.

میرشکاری با بیان اینکه درخواست سوم استوارى بر دین و ولایت در دوران غیبت‏ است، گفت: انتظار آن حضرت این است که مردم و شیعیان دوران غیبت را تحمّل کنند و از خود بردبارى و استقامت به خرج دهند و بر دین الهى و امامت و ولایت ثابت و استوار بمانند و براى ظهور مهدى موعود (عج) دعا کنند و فرمود: به خدا سوگند (حضرت مهدى) غیبت طولانى خواهد داشت که نجات پیدا نکند در آن دوران مگر کسانى که خداوند عزیز و جلیل بر قائل بودن (و اعتقاد) به امامت او استوارش نگهدارد،و توفیق دهد که براى فرج آن حضرت دعا کند.

امام جمعه اکبرآباد کوار در ادامه به فرا رسیدن سالروز آغاز امامت حضرت امام عصر(عج) اشاره کرد و افزود: امام مهدی(عج) می‌فرمایند: وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ؛ بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آن‌ها را از چشم‌ها پوشانده‌اند.

وی به فواید وجود امام عصر(عج) اشاره کرد و گفت: بسیاری از چیزها هستند که از چشم ما غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی. امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر(ع) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمی‌شناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات اجتماعی ایشان را گزارش می‌کند.

میرشکاری با بیان اینکه امام عصر(عج) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام برکات از طریق ایشان به ما می‌رسد، گفت: در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: خداوند به وسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مى‏فرستد، آسمان را از سقوط حفظ مى‏کند، اندوه‌ها را زایل و سختی‌ها را برطرف مى‏سازد.

امام جمعه اکبرآباد کوار در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه ایران برای مذاكرات برجامی عجله‌ای ندارد، گفت: باید توجه داشت كه تجربه چند سال اخیر برجام به‌خوبی به ایران ثابت كرده كه طرف‌های غربی غیرقابل اعتمادند، به تعهدات خود به‌خوبی عمل نمی‌كنند و مهم‌تر از همه، مذاكره را ابزاری برای نابودی جمهوری اسلامی ایران می‌بینند. مجموع این مسائل موجب شده تا دولت آیت‌الله رئیسی، رویكردی حساب شده را در قبال برجام در پیش گیرد و صرفاً با اتخاذ عملگرایی در چارچوب آن، فقط در صورتی كه ملت ایران از منافع آن (برجام) بهره‌مند شوند، به‌نحوی جدی در قالب آن دست به كنشگری خواهد زد.

وی تأکید کرد: مقصر اصلی در تاخیر كنونی، در ازسرگیری مذاكرات برجامی حاكی از انفعال طرف‌های غربی است كه حاضر نیستند جهت احیای مذاكرات، اقدامات سازنده انجام دهند و در عین حال، با نگاهی زیاده‌خواهانه، ایران را كه از همگی آن ها در بحث برجام طلبكار است، در جایگاه بدهكار می‌بینند.

میرشکاری تصریح کرد: اقدام دولت كنونی ایران در عدم آغاز كردن فوری مذاكرات با غرب در مسأله برجام، نوعی تنبیه طرف‌های غربی و ایجاد بازدارندگی در برابر رویه‌های مخرب و بدعهدی‌های آن‌ها است كه به درستی از سوی ایران در پیش گرفته شده است.

امام جمعه اکبرآباد کوار اظهار کرد: عدمِ كرنش ایران در برابر خواسته آن‌ها و رد كردن هرگونه تهدید و مذاكراتی كه عاری از دستاورد برای ملت ایران باشد، عملاً به طرف‌های غربی این پیام را می‌رساند كه بر عكس آنچه آن‌ها تصور می‌كند، پنجره تعامل و مذاكرات دیپلماتیك، نه از سوی آن‌ها بلكه از سوی ایران، برای همیشه باز نیست و بسته شدن این پنجره و سخت شدن روند احیای مذاكرات، جدای از این‌كه بازتابی از اقدامات منفی خودِ آن‌هاست، بیش از همه برای آن‌ها حامل ضرر خواهد بود.

وی همچنین به نماز جمعه خونین هفته گذشته خان‌آباد افغانستان و تلاش آمریكا برای احیای داعش در افغانستان‌ اشاره کرد و گفت: آمریكایی‌ها به این تحلیل رسیده‌اند كه تنها گروهی كه هم برای طالبان و هم برای سایر بازیگران همچون ایران به‌صورت تهدید می‌تواند وجود داشته باشد و درعین‌حال می‌تواند سیاست‌های این كشور شكست‌خورده در افغانستان را پیش ببرد، داعش است، لذا با تمام وجود به شهیدان نماز جمعه خان‌آباد، ابراز تكریم و احترام كنیم و لعن و نفرین ابدی را برای قاتلان جنایتكار و مباشران و مسببان این جنایت هولناك درخواست می‌کنیم.

میرشکاری از مسئولان كنونی افغانستان درخواست کرد تأمین امنیت مردم رنج‌دیده افغان را مدنظر قرار داده و از تمام مجامع بین‌المللی نیز خواست تا این حادثه دردناک را عملا محکوم کنند.

امام جمعه اکبرآباد کوار در ادامه به بیم‌ها و امیدهای انتخابات عراق اشاره کرد و افزود: انتخابات مجلس عراق روز یكشنبه، 18مهرماه در عراق برگزار شد. انتخاباتی كه برخلاف اغلب قریب به‌تمام پیش‌بینی‌ها، نتایج دیگری را رقم زده و بیم‌ها و امیدهایی را پدید آورده است.

وی همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور و وزرا به استان فارس گفت: در این سفر وزیر صمت به نیابت از رئیس جمهور در شهرستان کوار حضور یافت و در محضر ایشان مسائل و مشکلات شهرستان مطرح شد چه مواردی که مربوط به حوزه کاری ایشان و چه موارد دیگر چون به نیابت از رئیس جمهور به این شهرستان آمده بودند. به ویژه موضوع جاده‌ها و ورودی خروجی شهر اکبرآباد و تقاضای اختصاص 9 درصد ارزش افزوده شرکت‌ها و کارخانجات منطقه به ویژه شرکت فولاد پاسارگاد کوار به شهرداری‌های کوار و طسوج و اکبرآباد و مظفری به جای واریز به شهرداری تهران. امیدواریم این امید احیا شده مردم به دولت جدید با اجابت خواسته‌ها تقویت کنند.

انتهای پیام
captcha