ظرفیت‌های اراک، کارشناسانه به مردم معرفی شود
کد خبر: 4004967
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳

ظرفیت‌های اراک، کارشناسانه به مردم معرفی شود

فرماندار اراک گفت: حداقل در 200 سال اخیر بیش از یک چهارم مفاخر رسمی و شناخته شده از این استان و اراک هستند و لازم است این ظرفیت‌ها با نگاه کارشناسانه به مردم معرفی شوند. در کنار اصحاب رسانه، سمن‌ها نیز در معرفی جاذبه‌های اراک مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حسین بختیاری، فرماندار اراک، امروز، ۲۲ مهرماه در نشست مطبوعاتی که به مناسبت ۲۸ مهر روز اراک و آغاز هفته فرهنگی این شهر در سالن جلسات شهرداری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به نامگذاری هفته فرهنگی، تصریح کرد: اجرای برنامه‌ها طبق ظرفیت‌های موجود صورت گرفته است تا عموم شهروندان با شهر خود بیشتر آشنا شوند.

وی با بیان این مطلب که هفته‌های فرهنگی با معرفی شهرها، آشنایی عموم مردم در سطح کشور با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های ملی را دنبال می‌کند، اظهار کرد: حداقل در 200 سال اخیر بیش از یک چهارم مفاخر رسمی و شناخته شده از این استان و اراک هستند و لازم است این ظرفیت‌ها با نگاه کارشناسانه به مردم معرفی شوند. در کنار اصحاب رسانه، سمن‌ها نیز در معرفی جاذبه‌های اراک مشارکت داشته باشند.

ضرورت هویت‌بخشی به نوجوانان و جوانان اراکی

سید وحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک، در این جلسه اظهار کرد: هویت شهری مقوله مهمی است که مجموعه‌های فرهنگی باید به آن نگاه ویژه داشته باشند، خاطره‌های جمعی، المان‌ها، بناهای تاریخی و محیط‌های طبیعی در تشکیل هویت شهری نقش مؤثر دارند و باید به آن توجه شود.

وی ضرورت هویت‌بخشی به نوجوانان و جوانان اراکی را مورد تأکید قرار داد و افزود: برگزاری برنامه‌های فرهنگی در روزیی تحت عنوان اراک، اراک‌شناسی و اراک‌گویی الزامی و ارزشمند است. باید اراک را درست معرفی کنیم، انسجام فرهنگی و معرفی هنجارها باعث می‌شود نسل بعد بداند در چه کالبدی زندگی می‌کند.

تدوین کتاب«اولین‌های اراک» در دستور کار است

پیمان عین‌القضاتی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک، با اشاره به سفر سفرای آفریقای جنوبی و بنگلادش به اراک افزود: این سفرا بر راه‌اندازی و استفاده از انرژی پاک در کشورشان تأکید داشتند، اما چه سیاستی است که در کشور ما بر استفاده مازوت‌سوزی تأکید می‌شود. تقاضا داریم دولت فکر اساسی در این ماجرا داشته باشد تا سال آینده هفته اراک را در شرایطی برگزار کنیم که آلودگی هوا رو به افول باشد. امید است این معضل با برنامه‌ریزی درست و اصولی به نتیجه برسد.

وی با اشاره به برگزاری هفته فرهتگی اراک، ادامه داد: شورای شهر تلاش دارد که هفته اراک، هفته‌ای مردمی باشد و با حمایت دستگاه‌های دولتی، مردم خودشان برنامه‌های این هفته را برگزار کنند. امیرکبیر انسانی متدین، مبارز با فرق انحرافی و معتقد به جمله ما می‌توانیم بود و باید به درستی معرفی شود.

عین‌القصاتی به پیگیری اجرای طرح «محله من» در اراک اشاره و ادامه داد: متاسفانه در اراک نیازهای خرد و ناچیز مردم اعم از آسفالت، جدول‌گذاری به خوبی پاسخ داده نشده و هنوز زیر صفر هستیم، براساس این طرح اراک به ۵۵ محله با محوریت مساجد تقسیم شده است و کار را دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به حضور وزیر ورزش در استان در هفته جاری، بیان کرد: جشنواره‌های مختلفی در این هفته برگزار خواهد شد. معرفی نخبگان انقلابی قبل و بعد از انقلاب نیز در قالب تدوین کتابی به نام «اولین‌های اراک» در دستور کار است. هفته اراک باید به ۳۶۵ روز سال منتقل شود. در تعامل با دانش‌آموزان هستیم تا برداشت آنان از این شهر را دریافت کنیم.

عین‌القضاتی ادامه داد: برگزاری هفته فرهنگی به ایجاد حس تعلق شهروندان کمک می‌کند، چهره اراک نباید یک شهر خشن باشد، متاسفانه در اراک شاهد غلبه بنا بر انسان هستیم. طرح جامع شهری اراک آسیب‌زا و همراه با فقدان رضایت شهروندی است و شهر منهای انسان به معنی شهر فاقد روح است.

وی به نبود مسجد، حسینیه، فضای سبز مناسب، مرکز خرید در برخی شهرک‌ها اشاره و بیان کرد: در چنین شرایطی جوانان و نوجوانان تعلق خاطری به شهر نخواهد داشت، فرزندان ما زیرگذر و روگذر برای تفریح نمی‌خواهند، البته منکر اهمیت اقدامات عمرانی نیستیم، اما باید حوزه‌های فرهنگی را توسعه دهیم و با تناسب بین رشد کالبدی و مباحث فرهنگی، تعلق خاطر شهری را ارتقا بخشیم. توسعه پیاده راه امیرکبیر اراک و اتصال آن به میدان هفت تیرباید مورد توجه قرار گیرد.

هدف از نامگذاری هفته اراک، احیای هویت فرهنگی است

محمد جعفرپور، سرپرست شهرداری اراک، نیز گفت: شهرها ماشین محور ساخته شده‌اند و جایگاه انسان در شهرها دیده نشده است،: در شهر اراک تسلط خودرو و صنعت نماد بیشتری دارد و در اکثر معابر شهری امنیت عابرین نادیده گرفته شده است. براساس رشد شتابان شهر اراک و تسلط صنعت، خلأهایی را در بحث فرهنگ شاهدیم و پیوندهای انسانی در این شهر کم است.

وی با اشاره به نامگذاری هفته اراک در شورای پنجم، ادامه داد: فرهنگ در شهرها جایگاه خود را از دست داده است، با گسترش شهرنشینی و ساختمان‌ها به شکل عمومی، کمبود پیوندهای اجتماعی خود را بیشتر نشان می‌دهد. هدف از این نامگذاری احیای هویت فرهنگی و افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای تعلق خاطر شهروندان به شهر است امسال در هفت روز برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری اجرایی می‌شود.

سرپرست شهرداری اراک در پایان از عدم مطالبه‌گری شهروندان اراکی گلایه و ابراز تأسف کرد و افزود: شهروندان نسبت به اجرای پروژه ها و تخریب برخی از ابنیه تاریخی دغدغه ای از خود نشان نمی‌دهند در حالی که لازم است برای تأمین برخی نیازها مطالبه‌گری از سوی شهروندان صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha